Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Ik heb al heel wat gelezen en ook mensen gemaild over de voeding en vitamine voor de Baardagamen alleen natuurlijk doet iedereen het anders..

 

Dus graag zou ik willen weten wat jullie geven ... en bijvoorbeeld ook hoeveel van alles... hoeveel krekels per dag ect

 

Ook zag ik diepvriesbaby muisjes.. neem aan dat je deze ontdooit moet geven en zoja hoeveel ervan...

 

Wat voor vitamine , speciaal merk??? want iemand gaf ook aan niks hier van te geven en lijkt me alles behalve goed.

 

 

Groetjes Miranda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Miranda ;)

 

Alles hangt wat af hoe oud de dieren zijn, maar hou zeker in gedachte dat baardagamen veelvraten zijn.

De voeding maak je zo gevarieerd mogelijk als maar kan en dit zowel met het dierlijk voedsel als het plantaardig.

Dus niet enkel krekels maar varieeren.

Het voedsel dien je wel naar grote te voederen van de dieren, dus kleinere voedseldieren en fijn gesneden groente en fruit voor jonge dieren en groter voor volwassen dieren.

Wat jonge dieren betreft kan je eigenlijk nooit genoeg voederen dus kan je best steeds wat voedsel ter beschikking houden voor tussen de voedselbeurten zoals een schaaltje wormen en groenten en voor de rest kan je het best gespreid voederen bv.2x per dag tot ze genoeg hebben en de voedseldieren onberoerd laten.(al gebeurd dit zelden en dus daarom steeds een schaaltje voorzien)

Volwassen dieren (vanaf +/-1.5 jaar) kun je iedere dag groente voorschotelen en een paar dagen overslaan met dierlijk voedsel (bv. om de dag).

Wat nestmuizen betreft is dit zeker geen noodzaak, wel is dit een bron aan calcium en wordt dit gegeven aan dieren voor of na een eileg en wanneer men vermoed dat er extra calcium nodig is.

Suplementen poeders zoals calcium en vitaminen zijn wel echt nodig omdat we in gevangenschap het gemis moeten opvangen aan deze stoffen, een aanrader is Minner-all wel moet je hiernaast nog multivitaminen geven zoals repti-vit, vitall, draco.....enz.

En vergeet zeker niet een goede UVB lamp te steken, want er zijn nog veel te veel mensen die denken dat een bakje met een lampje voldoende is.

Wil je dat je dieren gezond en gelukkig zijn dan is naast een goede voeding ook een goede huisvesting lees warmte en verlichting van groot belang.

Succes ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Miranda en heb aan Jo zijn uitleg niets aan toe te voegen en hopelijk volstaat dit om een goede start te nemen met je nieuwe aanwinsten.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo heeft hier een mooie uitleg gegeven. Ik heb er ook niets aan toe te voegen.

Vooral babybaardjes elke dag voederen tot ze genoeg hebben en niets meer eten. Dit doen sommige mensen niet maar ik vind dit heel belangrijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een babybaardje (+/- 4 maand) en hanteer kort samengevat volgende voedingspatronen:

 

Als dierlijk voedsel heb ik steeds sprinkhanen, krekels, calciumwormen en wasmotlarven. Ik neem hiervan wel genoeg want zoals al gezegd geef ik mijn baardje zoveel als hij op kan. Voor het ogenblik eet hij ongeveer 8 krekels en 6 sprinkhanen per dag. En heel af en toe als dessert calciumwormen of wasmotlarven. Binnenkort zou ik graag beginnen met Dubia's en zijderupsen.

 

Ik geef 5 dagen per week calciumpoeder met D3 van Exo Terra en 2 dagen per week vitaminepoeder van Reptivite.

 

Tijdens de dag krijgt hij steeds groenten en/of fruit, zoals paprika, appel, kiwi, tomaat, andijvie, mango,... Ook heb ik een bloemenmengeling gekocht op de reptielenbeurs.

 

Telkens worden de voedseldieren en de groenten/fruit bepoederd met de vitamines of calcium (nooit samen).

 

Ook probeer ik mijn baardje 2 tot 3 maal per week een badje te geven. Hij vindt het niet leuk, maar ja hij zal er moeten aan wennen.

 

Belichting is een warmtespot van 60 Watt (deze ga ik binnenkort vervangen door eentje van 70 Watt) en een lamp 10.0 voor D3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rik,

 

Wat betreft voeding, vitaminen en verzorging komt je baardje zeker

niets tekort, mijn complimenten. ;)

 

Wat voor 10% UV lamp ga je gebruiken?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Rik,

 

Wat betreft voeding, vitaminen en verzorging komt je baardje zeker

niets tekort, mijn complimenten. ;)

 

Wat voor 10% UV lamp ga je gebruiken?

 

Groetjes Marc

Deze morgen is de warmtespot stuk gegaan, dus heb ik hem vervangen door een warmtespot van 70 Watt van, ik denk, Zoo Med.

 

De UV-lamp is een Repti Glow 10.0, kan dat? De bedoeling is dat ik op de beurs in Lebbeke (eind november) eens ga kijken voor een andere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren een andere warmtelamp aangekocht:

 

NT Namiba Terra Basking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×