Jump to content
Sign in to follow this  
Rikken

Nu Al Winterrust?

Recommended Posts

Het is nu al enkele dagen zo dat onzen Dino niet veel meer eet. Vandaag heeft hij 5 sprinkhanen gegeten, maar gisteren maar 2 krekels en dat is voor hem h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kan inderdaad duiden op een aankomende winterrust.

Dat je even een mestonderzoek laat doen is een goede beslissing, daar het een must is dat je dier in topconditie is voor hij in rust gaat.

Als je bak op kamertemperatuur staat en de temperaturen dalen niet te diep s'nachts zou ik er zeker geen extra warmtelamp in draaien.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kamertemperaturen kunnen hier behoorlijk dalen 's nachts. We wonen nog voor het ogenblik in een oud huurhuis tot de bouw af is. Soms vriest het 's nachts binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rik,

 

Hoe oud is het baardje?

 

Hoe warm is het overdag in het terrarium. want door de lagere temperaturen kan het zijn dat je een zwaardere spott moet steken.

 

Wat zijn de temperaturen s'nachts?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dino is van 12 juni 2010, dus nu ongeveer 16 weken. Overdag als de lampen branden is het aan de warme kant (op de bodem gemeten) 32,5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je baardje maar 16 weken is is het zeker geen winterrust, maar moet je de oorzaak elders zoeken.

Controleer de temperaturen eens heel goed en laat zeker het mestonderzoek doen.

 

Groeten, Jo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperaturen zijn digitaal gemeten. Deze zijn alle dagen hetzelfde en iedereen zegt me steeds dat deze perfect zijn. Dus ik denk niet dat de oorzaak daaraan kan liggen.

 

Mestonderzoek moet vanavond gebeuren. Alleen hoop ik dat hij mest maakt vandaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk mag de temperatuur zeker 40 graden zijn onder de warmtespot hoor! De koude kant is goed, maar echt onder de warmtespot mag het zeker 40 graden zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eigenlijk mag de temperatuur zeker 40 graden zijn onder de warmtespot hoor! De koude kant is goed, maar echt onder de warmtespot mag het zeker 40 graden zijn.

Ook vanop de grond gemeten? Wordt het dan niet te warm als hij op zijn plateau of steen ligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag met Dino voor de eerste keer naar een reptielenarts geweest en geloof me het was een hele ervaring! Nog nooit een baardje zo kwaad gezien. Volledige zwarte baard en denk heel veel stress.

 

To the point: Dino had enorm veel wormen. Waarschijnlijk al een beetje toen ik hem gekocht heb en door het in een nieuwe terra te zetten, meer stress, minder weerstand en daardoor meer wormen. Ik moet hem nu gedurende 2 dagen een witte vloeistof geven en gedurende 10 dagen een roze vloeistof.

 

Reptielenarts heeft hem nog gewogen en nagekeken. Toch bijgekomen en voor de rest perfect in orde. Een echt mannetje zei hij doordat hij zo fier rechtop stond. Ook zei hij dat een pogona eigenlijk maar om de 2 dagen krekels en sprinkhanen moet hebben, maar ik denk daar eigenlijk wel anders over. Ik denk wel dat ik een lamp van 70 Watt ga steken, want ik heb er nu eentje van 60 Watt en reptielenarts zei dat het 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als baardjes volwassen zijn mag ze om de 2 dagen voedseldieren geven. ALs ze klein zijn, elke dag...

Ze kunnen wormen krijgen door stress, maar ook van voedseldieren. Daarom is het aangeraden 14 dagen na aankomst van baardagamen een mestonderzoek te laten verrichten.

Als een baardje wormen heeft en een beetje stress heeft van de verhuis kunnen de wormen de overhand nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rik,

 

Dat verklaard het vele graven.

 

Wormen kunnen overal vandaan komen, mensen, dieren, voedseldieren, groente en fruit.

 

Tijdens de behandeling de baardjes op papier houden (kranten).

 

Oude bodembedekking weggooien.

 

Zodra de baardjes wormenvrij zijn, dan pas op nieuwe boddembedekking zetten.

 

Succes met de behandeling.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dino heeft nu 2 dagen een witte vloeistof gekregen en krijgt gedurende 10 dagen een oranje vloeistof. Tot nu toe maakt hij zich elke keer heel kwaad en de baard ziet enorm zwart. Ook heeft hij nog niet gegeten. Moet ik hem beginnen dwangvoeren of zal hij automatisch na een tijdje terug beginnen eten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rik,

 

Nog niet dwangvoeren.

 

Wel baardje wat meer in het bad doen.

 

Weet je de namen van de geneesmiddelen?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik hem calciumwormen gegeven. Die heeft hij natuurlijk met veel enthousiasme opgegeten. Krekels en sprinkhanen wil hij niet. Heb hem ook nog in bad gedaan.

 

De namen van de producten ken ik niet. Kan het dat de witte substantie iets van insuline is. Ik dacht dat de oranje vloeistof iets voor de honger aan te sterken is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot op heden heeft Dino nog niet veel gegeten. Dus soms maar 1 sprinkhaan per dag.

 

Ook ruikt zijn terrarium enorm naar de urine, ligt hij plat op zijn steen en slaapt veel meer dan gewoonlijk.

 

Heb gisteren naar de arts gebeld en die vroeg om nog even te wachten, alhoewel ik me nu toch wel ongerust maak.

 

Kan het zijn dat die sterke geur van de medicatie komt. De oranje vloeistof blijkt iets voor de lever te zijn en ik merk dat wanneer hij stoelgang heeft gemaakt de geur enorm is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medicatie maken ook dat je baardje minder actief is en minder eetlust heeft.

Jammer dat je de namen niet kent van de producten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi rikken bij welke dierenarts ben je geweest ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rik,

 

Als het baardje aankomt is dit een heel goed teken.

 

Voor een winterrust is het baardje nog te jong.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga morgen naar de Lizard, dus zal het hem eens vragen. Dat er iemand in Lebbeke zit dat weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga morgen naar de Lizard, dus zal het hem eens vragen. Dat er iemand in Lebbeke zit dat weet ik niet.

moet er morgen ook naartoe !men voedseldieren gaan bestellen voor vrijdag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×