Jump to content
Sign in to follow this  
Rikken

Sprinkhanen

Recommended Posts

Zoals jullie al weten heb ik een baardje van nu ongeveer 14 weken. Hij is wel groot van formaat vergeleken met de broertjes en zusjes uit zijn nest.

 

Tot nu toe gaf ik altijd groenten en fruit overdag en 's avonds sprinkhanen. De sprinkhanen die ik geef zijn de woestijsprinkhanen van het grote formaat (niet de grootste die al vleugels hebben). Ik heb dit zo gedaan omdat de kweker deze ook gaf.

 

Toen ik gisteren in een reptielenzaak was vertelde de eigenaar mij dat het niet zo slim is om woestijnsprinkhanen te geven doordat deze te scherpe haken op de poten hebben waardoor de kans op het beschadigen van de mond van het baardje te groot is. Hij zei dat ik beter de gewone sprinkhanen geef. Ook gaf ik hem 's avonds met de hand sprinkhanen tot hij genoeg had. Ook vond de eigenaar van de winkel dit niet goed. Hij zei dat ik hem veel te veel eten geef en zeker veel te grote sprinkhanen.

 

Tot hiertoe heeft de kweker en ik nog nooit problemen hiermee gekregen. Ik dacht dat je een babybaardje zoveel eten mocht geven dat hij op kan. Wat is jullie idee hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel kan je de kleintjes nooit geven.

Weet niet hoe groot die woestijnsprinkhaantjes zijn dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou ze wel meer afwisseling geven, af en toe krekels en wormpjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wat betreft geven toto ze genoeg hebben doe je wel zeker goed! Een babybaardje moet kunnen eten tot hij voldaan is.

Ook zoals jojo zegt zou ik ook meer afwisseling geven, niet alleen sprinkhanen maar ook krekels, dubia's, buffalowormpjes,....

Nu ik weet ook niet hoe groot je baardje is maar ze zeggen atlijd je moet zien dat het eten dat je aanbiedt tussen de ogen van je baardje past en dan is het formaat goed.

Nu klopt dit natuurlijk niet altijd voor volwassen sprinkhanen en baardagamen maar het is een goede richtlijn voor als ze klein zijn.

Als de kweker ze gaf denk ik niet dat het een probleem is maar diti s iets waar je zelf het beste kan over oordelen denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb Dino vandaag eens gemeten en gewogen. Voor het ogenblik weegt hij 90gr en meet 34 cm.

 

Ik geef niet enkel sprinkhanen hoor. Hij krijgt overdag groenten en fruit (vandaag was het kiwi en paprika) en 's avonds krijgt hij eerst enkele wasmotlarven en daarna sprinkhanen. Nu krijgt hij ook nog krekels (de grootste).

 

Heb alvast vandaag andere sprinkhanen gehaald (de gewone huissprinkhanen), de andere waren toch al op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet wel opletten met die wasmotjes.

Dat zijn dikmakers en daar word je baardje lui van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zoals jojo al zei; beschouw wasmotlarven als snoepjes voor je baardje, en

geef deze niet teveel.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja had ik al meerdere malen gehoord. Nu geef ik ze hem om de 2 dagen en hij krijgt er maar 3.

 

Maar ik sla alvast een voorraad voedseldieren in op de beurs van Antwerpen. Dus Marc, voorzie maar al een voorraad calciumwormen, sprinkhanen en krekels voor deze belg!

 

Vanaf welke leeftijd mogen ze Dubia's eten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik zal waarschijnlijk alleen zijderupsen en calcium wormen bij hebben.

 

Beste is dat je dit nog even laat weten via pm of mail tegen die tijd,

dan hou ik deze opzij voor je.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je dieren, en alle andere dieren nooit te veel eten, reptielen zijn gevoelig voor vervetting. Het gevolg daarvan is, dat ze onvruchtbaar kunnen worden.

 

groetjes, Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

 

Dit klopt inderdaad voor volwassen baardjes.

 

Jonge baardjes hebben echter elke dag genoeg dierlijk voedsel nodig.

 

Moriowormen, dola's en wasmotlarven niet te veel geven, deze vetten

veel aan.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×