Jump to content
Sign in to follow this  
xDennis

Nieuw Terrarium

Recommended Posts

Mijn kleine baardagamen zullen snel groeien en de tijdelijke bak van 1.20 x 35 x 30 is met een paar maand eigenlijk te klein.

 

Dus ik zit te denken aan een terrarium van 1.50 x 50 x 50.

Het terrarium krijgt een kurkachterwand omdat ik dit zelf zeer mooi vind.

Aan de voorzijde zullen schuifdeuren komen en er komen 3 spots in,

De linkse spot komt een 75w Sun Glo basking spot lamp in van Exo Terra.

In het midden komt Repti Glo 10.0 UVB lamp in van Exo terra.

En in de rechtse spot komt een normale 60w lamp die de temperatuur op peil moet houden.

 

Ik kan niet wachten tot het terrarium klaar is. Ik zal dan de foto's posten.

 

 

UPDATE 18-09-2010: DE FOTO's zijn gepost in dit topic! :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes met het maken.

Weet wel dat je kurken wand snel afbrokkeld,

en het heel snel vol zal zitten met krekels en dergelijken..

En op zo een grote bak zou ik persoonlijk TL uvb gebruiken,

zo heb je uvb over de ganse bak..

Zeker foto's posten he..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ook ik raad een kurkenachterwand aan de binnenkant van het terrarium af.

 

Is moeilijk te ontsmetten, snel kapot gekrauwd en zit binnen de

kortste keren vol met voedseldieren.

 

Als je een kurkenachterwand wilt plaatsen doe het dan aan de buitenzijde.

 

Een reptiglo UV spaarlamp moet zo dicht mogelijk bij de zonneplaats worden

gehangen anders heeft deze lamp geen enkel nut.

 

Het beste is om een tl daglicht over de gehele lengte van het terrarium

te plaatsen.

Maar dan is een goede UVB warmte lamp wel noodzakelijk.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Foto's zal ik zeker plaatsen.

 

Bedankt voor de tip met de TL uvb.

Het kan zijn dat ik er nog een tl buis bij in maak. Dit lijkt me wel slim om dan toch in de hele bak uvb te hebben.

 

Ik doe wel een kurken achterwand. Een wand van pur/piepschuim/tegellijm etc. neemt veel ruimte in en om het echt mooi te krijgen is ontzettend lastig.

Mijn vader heeft veel reptielen gehad en alle terraria hadden een kurken achterwand.

Af en toe gaat er wel eens een krekel in zitten, maar die komt er in de avond wel weer uit. De buffalowormen en andere voerdieren voer ik in bakjes, dus die zullen nooit bij de wand kunnen komen.

 

Wanneer de bak klaar is upload ik hier wel foto's.

 

Groeten Dennis :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis ;)

 

Niet slecht bedoeld hoor, maar ik heb toch ook zo mijn bedenkingen.

Wat de kurkwand betreft hoop ik dan voor jou dat je terra heel ver van je slaapkamer staat, want als zoals jezelf zegt de krekels s'avonds tevoorschijn komen zal dit voor heel wat geluidoverlast zorgen en dus slapeloze nachten volgen.

Ook wat de lampenkeuze betreft zit je toch niet op een goed spoor, zoals Marc al zei plaats je het best de UV lamp dicht bij de warmtebron, omdat baardjes nu eenmaal de warmtespots gaan opzoeken en niet de UV lamp, dus als je wilt dat deze lamp enig nut heeft....ofwel plaats je een combinatielamp die warmte en UVB straalt, indien je opteerd voor een TL-uvb dien je er dan rekening mee te houden dat deze in het stralingsbereik van je dier komt, dus laag genoeg of dicht bij een zonneplateau.

Ook spreek je van een gewone lamp, bedoel je dan hiermee een gewone gloeilamp <_< (ik meen deze namelijk ook opgemerkt te hebben bij je foto van de huidige bak) als dit zo is dan is dit zeker niet geschikt omdat deze lamp de warmte langs alle kanten straalt en je dus op deze manier geen warmte gradatie verkrijgt in je bak.

Dit zijn tips, wat je ermee doet bapaal jezelf natuurlijk.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jo,

 

 

Bedankt voor de tips.

Wat de normale lamp betreft, hier komt ook 75w Sun Glo basking spot lamp in van Exo Terra. Hier heb ik er straks dus twee van.

 

Ik zit te denken om 2 TL uvb lampen te nemen omdat de bak wel 1,50 word.

Of ik moet een tl lamp kunnen vinden van 1,40 ofzo.

 

Wat betreft het wakker blijven door de krekels, de bak staat in de woonkamer. :P

Ik weet dat jullie kurk niet handig vinden, maar ik vind het gewoon prachtig. Ik voer de krekels meestal toch 1 voor 1 zodat ze erachter aan kunnen rennen, blijven ze ook een beetje in beweging ;).

 

 

 

Groeten Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe bak is klaar!

Ik heb de bak laten lijmen/kitten omdat het gewoon netjes moest gebeuren :P.

De spotjes en achterwand heb ik zelf gedaan.

 

De bak is 150 x 50 x 50

 

Ik upload foto's wanneer de baardjes erin zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder de foto's van mijn nieuwe terrarium, ben er zeer content mee:

De foto's zijn een beetje geel van kleur, heb geen flits gebruikt.

 

 

De bak inrichten.

S6003317.jpg

 

 

 

De kale bak:

S6003319.jpg

 

 

 

De bak ingericht met de baardjes erin:

S6003328.jpg

 

 

 

Zeer nieuwsgierig verkennen ze hun nieuwe terrein:

S6003325.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier gaat die als die groter is,veel plezier aan beleven!

toch enkele opmerkingen;kurkwand is niet zo'n goed idee,voedseldieren kruipen erin en de wand wordt zeker gesloopt door het vele krabben door je baardje,kleine stukjes kunnen opgegeten worden en verstopping veroorzaken.

de afstand naar de uvb lamp is veel te groot ,uvb-spaarlampen hebben enkel effect als ze tot op 20 cm kunnen benaderd worden.dit kan je oplossen door enkele stronken vlak eronder te leggen.

je baardje is naar mijn inziens nog te klein voor zo'n groot terra en zou problemen kunnen hebben met het zoeken van voedsel/vangen van dieren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Cripper,

 

 

Er moet een grote boomstronk in de bak komen, hij is nog wat kaal, zo kunnen ze dichter bij de lamp komen. En er moet nog een TL bij in.

 

Er zitten 2 baardjes in, en het voer staat bij elkaar zoals je kunt zien op de foto's en die plek hebben ze al gevonden ;).

 

De achterwand heb ik bewust voor gekozen. Ik weet dat er krekels in kunnen gaan zitten, maar ik voer de krekels 1 voor 1 zodat ze er achteraan kunnen. Ik laat er geen 15 in 1 keer los ofzo. Dus het zal wel meevallen met krekels in de wand.

Ik vind kurk gewoon 10 keer mooier als een gips wand etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knap gedaan, ze hebben een mooi terrarium!

Wat Cripper zegt is correct maar je gaat het goed oplossen. Ik zou zeker wel goed je baardjes in de gaten houden wat betreft de grote en terug vinden van voedsel maar als je ze telkens 1 per 1 voedert enzo denk ik dat het allemaal wel in orde komt.

Observatie is heel belangrijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad het probleem dat je kan hebben met een kurkenachterwand. Wij maken altijd zelf onze achterwanden van isomo en tegellijm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Linda,

 

De kurken achterwand is met gigantisch veel kit vastgemaakt.

De krekels kunnen niet achter de wand, maar wel in de gaatjes natuurlijk.

 

Bij mij gaat de lamp om 9 uur uit. De bak koelt dan af en het is dan donkerder.

De krekels komen dan tevoorschijn, ik heb een mooie tang gemaakt waarmee ik zo kan pakken. Dit doe ik niet elke avond, maar als ik rond half 11 even langs de bak loop en ik zie er wat lopen dan vang ik ze gewoon even, kleine moeite.

 

En wat ik nu uit eigen ervaring kan zeggen, zitten de krekels meer in de stukken hout als in de kurken wand. Dus je hoeft de stukken hout maar even uit te kloppen en het is feest voor de baardjes ;).

 

Groeten Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×