Jump to content
Sign in to follow this  
Rikken

Vragen Over Eerste Aanschaf Baardagaam

Recommended Posts

Zaterdag ga ik mijn baardje afhalen. Hij is dan 11 weken oud en is een nakomeling uit red daichu x citrusgold. Hier een foto:

 

Spyro.jpg

 

Nu ik had graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

 

1) welk zand gebruik ik het beste (schelpenzand is te scherp??)

2) wat eet een baardagaam van 11 weken. Waarschijnlijk 1 krekel per dag en dan groenten en fruit. Hoeveel andijvie geef je dan? 1 blad?

3) hoe geef ik hem het beste drinken. Met een plantenspuit ofzo en moet er dan op hem verneveld worden?

4) hoeveel keer in bad?

5) is er een bepaald schema van voeding. 80% dierlijk en 20% plantaardig? en hoe verdeel ik dat over de week?

6) wat raden jullie mij aan om te kopen qua eten?

 

Ik weet het zijn enorm veel vragen, maar het is mijn eerste en ik wil zeker zijn dat ik niks verkeerd doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) welk zand gebruik ik het beste (schelpenzand is te scherp??)

 

Schelpenzand op zich is niet te scherp, mits je het schelpenzand zo goed zeeft dat alle stukjes schelp eruit zijn. Ik gebruik ook schelpenzand en dan helemaal schoon gezeefd.

Eventueel kan gewoon speelzand ook.

 

2) wat eet een baardagaam van 11 weken. Waarschijnlijk 1 krekel per dag en dan groenten en fruit. Hoeveel andijvie geef je dan? 1 blad?

 

Een baardagaam van 11 weken eet VEEL meer dan 1 krekel per dag en groente en fruit.

Baardagamen voor je zeker de eerste jaren 2 tot 3x per dag 15 minuten lang zo veel als ze op kunnen.

Het zijn echte hongerbulten, dus met 1 krekel per dag ga je daar bij lange na niet aan komen.

Groente en fruit moet je gewoon dagelijks voldoende aanbieden.

Zie je dat het te weinig is, dan doe je er weer in en de volgende dag meer.

 

3) hoe geef ik hem het beste drinken. Met een plantenspuit ofzo en moet er dan op hem verneveld worden?

 

Hier drinken ze bijna allemaal als ze in bad zitten.

Ik heb 1 baardje die geef ik dagelijks met een spuitje water.

Dat druppel ik op zijn bekje en dan begint hij te likken.

Soms wel een stuk of 8 spuitjes per dag.

 

4) hoeveel keer in bad?

 

Mijn baardjes gaan om de 2 dagen in bad, met uitzondering van mijn Silkback, die gaat elke dag in bad.

 

5) is er een bepaald schema van voeding. 80% dierlijk en 20% plantaardig? en hoe verdeel ik dat over de week?

 

Ik zou aan jouw baardje zoieso elke dag groente geven en dan 6 dagen dierlijk voer en dan 1 dag geen dierlijk voer.

Daarnaast lees ik niets in jouw verhaal over vitamines en calcium.

Dit is enorm belangrijk voor de gezondheid van je dieren.

Calcium geef je 4x in de week en 2x in de week geef je vitamines.

Dit doe je overigens niet tesamen, maar elke dag dus wat anders.

Dus bijv maandag tot en met donderdag calcium, vrijdag en zaterdag vitamines en dan zondag niks.

 

6) wat raden jullie mij aan om te kopen qua eten?

 

Er zijn lijsten genoeg met dingen die je baardje mag eten.

Zoek maar eens rond op het forum, er staat genoeg info.

 

Daarnaast wil ik kwijt dat ik merk dat je nog erg weinig weet over je baardje en hoe je hem moet houden en wat hij eet enzovoorts.

Daarom lijkt het mij verstandig dat je echt de komende dagen heel veel tijd besteed aan het lezen van de diverse topics op de daarvoor bedoelde forums en zo snel mogelijk zo veel mogelijk info tot je neemt.

een baardagaam houden is veel meer dan een bak met een diertje waar je elke dag een krekel in gooit.

No hard feelings, maar je bent zeker niet de eerste die redelijk on voorbereid aan deze hobby begint.

Dit kan straks alleen maar problemen geven en daar zit jij en zeker je diertje niet op te wachten.

 

Mochten er meer vragen zijn, gebruik dan de zoekfunctie en als je er niet uit komt stel je vraag.

Er zijn er genoeg die willen helpen!

 

Heel veel succes!

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de info.

 

Ik had nog een vraagje:

Welke soort thermometer moet ik aanschaffen voor terrarium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

In een terrariumzaak verkopen ze thermometers voor in het terrarium.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik een digitale kopen.

Deze zijn naar mijn ervaring beter en nauwkeuriger.

Ik had dit soort thermometers en hygrometers:

 

p_13366_FS20999P.jpg

 

Maar ik heb nu zo'n thermometer aangeschaft:

 

cresta-thermo-hygrometer-(103548).gif

 

Gewoon bij de Kijkshop voor zo'n 16 euries en er zit ook gelijk een hygrometer in.

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het antwoord Maupie. Kijkshop ken ik niet doordat ik in Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook mijn eerste baardagaam. heb eerst al mijn vrije tijd info opgezocht enzo om mijn diertje goed te kunnen bahandelen zoals voeding enzo. ma merk toch dat je in de praktijk veel meer leert. groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iedereen en zoals Porchke hier aangeeft mag je nog zoveel lezen en informatie inwinnen als je wilt maar je leert het beste bij vanaf het moment dat je het baardje in je bezit hebt en er daadwerkelijk voor moet zorgen want dan begint het echte werk maar pas.

Natuurlijk is het altijd handig dat je je eerst goed inleest maar wanneer je nog vragen hebt zijn wij er hier om je daarmee verder te helpen dus stel gerust al je vragen en dan antwoorden er hier wel genoeg mensen met veel plezier op ;)

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×