Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

hey,

Mannetjes ongeveer na een jaar en vrouwtjes ietsjes later volgens mij. Maar het beste is om ze te laten paren op een leeftijd van 2 jaar. Minimaal 1,5 jaar.

 

GrtzZz max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze eerder paren kan het gevolgen hebben namelijk. Komt je koppeltje wel uit een verschillend nest? Want anders moet je al helemaal zorgen dat ze niet gaan paren. En hoe oud zijn ze nu?

 

GrtzZz max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Brain,

 

Baardagamen kunnen al op een leeftijd van 8 maanden geslachtsrijp zijn.

 

Zoals Maxpool al zei, is het op deze leeftijd niet goed om ze

te laten paren.

 

Het beste om ermee te gaan kweken is inderdaad op een leeftijd

1,5 tot 2 jaar.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht dat mijn vrouwtje een jaar was maar niet dus , De man waar ik haar vandaan heb verteld me net dat ze al 2x eieren heeft gelegd en een jaar of 2 is

mijn mannetje in nu 3/4 die heb ik gekregen van een docent bij mijn vriendin op school . Zoals je al leest ze komen niet uit het zelfde nest

 

gegroet

Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites

verwen die dame maar goed dan van je

en hoe oud is je man 3/4????weken maanden jaren driekwart jaar????

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

Nou dan zou ik ze gewoon lekker zo laten zitten en dan heb je binnenkort vast wel een paar legsels mits ze in topconditie zijn en gepaard hebben.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou heel goed kunnen ja

mischien een rare vraag maar heb je daar wel goed over nagedacht???

er komt heel wat bij kijken he

de vrouw moet goed gevarieerd gevoerd worden met extra kalk en voldoende vitamine,s

ze zal als ze eieren aanmaakt ook meer gaan eten

van een paring kunnen meerdere legsles vormen

3 legsels is een gemiddelde

dat betekent dus ook drie keer eieren

die je dus in een broedstoof moet uitbroeden

na lang wachten komen er als alles goed is gegaan in je stoof

de jongen uit

die je minstens acht weken moet verzorgen

dat betekent huisvesten dus je zal extra terra,s moeten hebben

verzorgen :sproeien meerdere keren per dag ,eten geven en geloof me ze eten de oren van je ......,enz enz

en dan zul je voor de jonge nog kwijt zien te raken

er komt meer bij kijken dan veel mensen denken

en dat wil ik alleen maar zeggen met dit stukje

onderschat het niet bereid je goed voor

het is ontzettend leuk om mee te maken

alleen er zijn al teveel mensen die zo denken van we kweken wel even die het toch teveel moeite vinden om ervoor te zorgen

en ze dan maar met een of twee of vier weken verkopen

dus bezint eer ge begint

en ga je ervoor wens ik je veel succes en vooral plezier

bereid je goed voor

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb er goed over na gedacht .

Ik had er in 1e instatie niet aangedacht , want ik vond mijn mannetje zo eenzaam in zijn 1tje en was helemaal niet gezellig . Dus ik dacht neem er een vrouwtje bij mischien trekt die wel wat bij . Dat is dus gelukt hij is nu hartstikke gezellig en groeit 2x zo snel eet veel meer dus daar was ik erg blij om .

 

Maar ik een tijdje geleden dat er een grote kans is dat ik een legsel kan krijgen , en ik weet hoeveel moeite is .

Als de tijd rijp is koop ik dan een broeistoof om de eitjes in te doen en ik heb nog een extra lege bak staan waar ik ze in kan doen als ze geboren worden .

Over mijn vrouwtje dat ze meer gaat eten dat maakt niet uit ze krijgt alle zorg die ze kan krijgen kwa aandacht en aan voer . Ze krijgen standaard van mijn extra vitamine en kalk .

 

Maar iedergeval bedankt voor de waarschuwing :D

Ik had alleen nog een vraagje hoe lang duurt het ongv voor dat de eitjes uitkomen ?

en verdere tips zijn natuurlijk welkom

 

gegroet

Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

Meestal tussen de 50-70 dagen...afhankelijk van de temperatuur. Lagere temperaturen zorgen voor grotere sterkere jongen en meer van het vrouwelijke geslacht. Hoge temperaturen voor sneller ontwikkelde jongen van het mannelijke geslacht. 29 word vaak als een ideale broedtemperatuur gezien. De luchtvochtigheid ongeveer 80%.......en de meest voorkomende broed stoof is: Au Bain Marie (omgebouwed aquarium). Als je niet weet hoe dat eruit komt te zien wil ik eventueel wel een foto posten van mijn broedstoof. Daarmee heb ik al verscheidene legsels uitgebroed.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi rwn 1983,

 

Geduld is een schone zaak. ;)

 

Misschien kan gbf een foto van hun broedmachine plaatsen!!! :huh:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is een foto van de buitenkant van onze broedstoof

 

broedstoof.jpg

 

als je even op zoeken klikt vind je op het forum ook nog een foto van een couveuse broedstoof

onze broedstoof hebben wij gekocht via terrariumhuis

kost E35,-

je doet daar een laag water in en daar leg je een aquarium verwarmingsellement

in

dan is er boven het water een rooster en daar staan de bakjes met eitjes op

een thermometer in de bakjes vermiculiet

en afwachten maar

we hebben de broedstoof ingepakt zodat er niet teveel temperatuur verschillen ontstaan

dus geen warmteverlies van binnen naar buiten en andersom

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry mensen dat het zo lang duurde......ik was op kamp met school. De foto van GBf is ook al heel mooi. Ik post er nog even eentje dat je ook de binnenkant goed ziet. Daarna word ie ook beplakt met folie. Deze stoof heb ik zelf gemaakt met een oud aquarium. En hij werkt want heb dr al 2 legseltjes mee uitgebroed.

Kom tie dan he :P

broedstoof31.jpg

broedstoof1.jpg

In de dekseltjes zitten gaatjes voor enigzins wat ventilatie. Maar ik lucht ze ook 1 keer in de twee dagen. Dit is natuurlijk geen ideale broedstoof maar het werkt in ieder geval wel. Ik koop later nog wel een keer een echte... ;)

 

Ps: het is niet echt een recente foto want er zijn wat aanpassingen gedaan..zoals een rooster erin gebouwd.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan bedankt voor de fotos,

nou heb ik wel een beetje een idee hoe zoon ding eruit ziet

en mischien kan ik dus zelf ook wel een maken,

die met dat aqarium moet mij ook wel gaan lukken.

grtzzz erwin :rolleyes:

post-5-1121424252.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker....die is zo te fixen hoor ;) En hij werkt ook nog. Als de temperatuur maar goed is en de luchtvochtigheid goed is. Het is eerst nog een beetje proberen want een eerste legsel is meestal niet echt super sterk. Die van GBF heeft een schuinaflopende deksel dat is wel van belang omdat dan de waterdruppels niet op de eieren (of dekseltjes) vallen maar dan loopt het schuin af. Het water gaat dan ook bij de gaatjes in de dekseltjes naar binnen zeg maar dus goed ventileren.

 

GrtzZz Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×