Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

 

ik heb sinds gisteren mijn eerste baardagaampje van 2 maanden oud. Maar ik denk dat hij nogal weinig eet. Op kleine krekels jaagt hij niet, want deze lijken te snel voor hem. Nu heeft hij al een 3-tal korreltjes gegeten met daartussen kleine bufallowormen. De temperaturen bedragen in het warme gedeelte 46 graden, in het midden 38 graden en koude gedeelte 29 graden. Kan ik hem dwangvoeren en hoe? Of iets anders, ik weet geen raad.

 

Groeten, Glenn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan zijn dat hij nog even moet wennen aan de nieuwe omgeving

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

hij heeft echt een weekje nodig om te wennen,zo alleen in een nieuw huisje,met andere huisgenoten,

maar met 2 maanden mag je best groter voeren dan die kleine buffalos hoor,een morio of een goede krekel of sprinkhaan gaat er al wel in, wat zijn die korrels,toch niet uit zo,n potje,gewoon wat andijvie erin,misschien even wat wapperen,zodat hij er instresse in krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Glenn ,

 

laat het beestje eerst maar een paar dagen wennen aan zijn nieuwe omgeving en hij zal dan wel vanzelf beginnen jagen op de krekels , zoals Anita al aangaf weg met die korrels en zet er maar lekkere verse andijvie bij :cheer:

 

Dwangvoederen hoef je niet te doen en zal ook niet nodig zijn ;)

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beestje moet waarschijnlijk nog wennen.

Zoals hierboven al gezegd vergeet zeker niet iedere dag groenten zodat hij eraan went en je later geen problemen hebt.

Dus vervang je korrels door groenvoer en gooi er desnoods je voedseldieren in.

Een morio zou ik echt nog niet aanraden op twee maand, wat je wel kan doen is een wasmotje tussendoor, maar zeker niet als hoofdvoer.

De temperatuur zou ook iets lager mogen en vergeet zeker niet voor voldoende vochtopname.

Succes alvast ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor deze raad.

Er lopen krekels rond in z'n terrarium maar ze zijn hem altijd te snel af, deze korrels hadden ze mij aangeraden in de winkel en stond toen ook in zijn terrarium. Ik ben bang dat hij op een ochtend dood zal liggen want hij is echt futloos, hij ziet wel beweging van de krekels enzo maar geeft het dan te rap op volgens mij. En als hij echt een week moet wennen en dan een week "niet" eet wat dan ??

 

 

Groeten, Glenn

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,misschien moet je mest onderzoek laten doen,met de poep,misschien heeft hij wormen of flagaten.

doe de krekeltjes even een kwartiertje in de koelkast,worden ze lui van,en zijn makkelijker te pakken dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je ook kan doen met te snelle krekels is ze even in de koelkast zetten, zo worden ze sloom en kunnen de baardjes ze beter pakken. Onder de warmtelamp worden ze ook steeds terug actiever. Wij doen het hier zo met kleine baardjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer mijn Zynga'tje groentjes te geven door hem in mijn hand dichter tegen de halogeenspot te houden. Hij doet dan zijn bekje open en dan steek ik er vlug een stukje groente in zodat hij het automatische krijgt van te eten. Ik let natuurlijk wel op dat hij zich niet zou verbranden. Wat denken jullie daarvan? Is dit een goeie manier om hem groentjes te leren eten? Als er groentjes in een schaaltje liggen met daarboven buffalowormpjes gaat hij niet eten. Zijn er nog andere manieren om dit aan te leren? Misschien een dag geen eten geven?

 

Groetjes, Glenn.

post-3-1265574483.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je een betere foto van je diertje,op deze foto lijkt het net of hij een grote kop heeft op een klein lijf,de porporties kijken niet juist,dus hij lijkt nog erg klein om alleen te zitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag zo een jong baardje nog niet alleen zitten? :o Ik heb deze in een reptielwinkel gekocht en daar hadden ze mij niet voor verwittigd. Kan dit fataal aflopen doordat hij alleen zit op zo'n jonge leeftijd? Hij is zo een 15 cm groot, staart inbegrepen.

post-3-1265581033.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonge baardjes als ze in groep zitten stimuleren elkaar bij het jagen op voedsel, maar op twee maand zou dit geen probleem meer mogen zijn.

Nu moet ik zeggen dat het diertje op de foto er wel heel tenger en lusteloos bij ligt.

Eigenlijk is dit baardje nog te klein om de hobby mee te beginnen omdat er in elk nestje wel wat achterblijvertjes of zwakkere diertjes tussen zitten.

Als bij deze diertjes iets mis is is het ook heel moeilijk om medicatie te gaan doseren.

Wat ik je op dit moment kan aanraden is te zorgen dat je diertje genoeg vocht binnen krijgt, dus regelmatig in een lauw badje of sproeien en dit water aangevuld met vloeibare vitaminen.

Zorg dat je zo snel mogelijk wat mest kunt bemachtigen en laat dit analyseren.

Kijk ook de temperatuur na, laat de temperatuur niet te hoog oplopen en zorg voor een temperatuursverschil.

Als krekeltjes of dergelijke niet lukken als voedsel, probeer dan met een wasmotje zodat hij/zij wat kan aansterken.

In ieder geval veel succes.

 

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK ben het volledig met Jo eens.... Hoe groot is je terra? Ik zou het baardje in een zo klein mogelijk bakje plaatsen van bijvoorbeeld 60cm x 50cm x 50cm ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik ben daarnet met mijn baby-baardagaampje naar de dierenkliniek geweest in Merelbeke. Daar hebben ze mij verteld dat hij al zeker flaggelaten heeft. Verder gingen ze nog onderzoek doen naar coccidia. Ze gaan hem daar nu 2 weken houden en hem verder opvolgen door steeds zijn mest te onderzoeken. Vrijdag gaan ze mij al eens bellen over zijn toestand. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie raad!

 

Groetjes, Glenn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

och hemel !

wat een stumpertje ,ik duim voor je hoor,en hoop dat het maar goed afloopt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Glenn,

 

Ben blij dat je mijn avies via PM hebt opgevolgd.

 

Hoop dat het baardje snel terug beter wordt, meestal als je

er op tijd bij bent is dit geen probleem.

 

Hoe hebben ze de flagellaten vastgesteld?

 

Meestal zien ze in de ontlasting ook de coccidise.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen we ons baardje transporteerden naar het dierenziekenhuis had hij een ontlasting gedaan in het doosje waar hij in zat. Gelukkig, want de ontlasting van de avond voordien hing vol zand. Die ontlasting hebben ze dan gewoon onder de microscoop gelegd en daarbij zagen ze onmiddellijk de flaggelaten. Over de coccidiose was geen zekerheid maar ze vermoedde van wel en deze gingen ze nog verder onderzoeken. Voor de veiligheid, omdat het over een jong diertje gaat en de toediening van medicijnen zeer precies moet gebeuren vanwege verdunning, hebben ze hem daar gehouden. Ook om hem aan te sterken vonden ze dit beter.

 

Groetjes, Glenn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Glenn,

 

Normaal met een goed geoefend oog zie je coccidiose ook gelijk

in de ontlasting.

 

Inderdaad verstandig om het baardje daar te laten, medicijnen bij

zo jong dier moeten inderdaad precies worden toegediend.

 

Hoop echt dat het baardje weer snel terug genezen is.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet ik nu best al het zand vernieuwen en het terrarium volledig reinigen en ontsmetten? Anders kan ik daar al aan beginnen. Als mijn baardje terug thuis zou komen, is het dan nodig van een preventief medicijn toe te dienen tegen parasieten?

 

Groetjes, Glenn.

 

Ik wil iedereen al bedanken voor alle nuttige informatie en raad! Echt een TOPforum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wilde je nog zeggen,haal je bak leeg,en onsmet alles heel erg goed!

ik gebruik chloor hexidine,maar je kan ook dettol gebruiken,maar dat is giftig,dus echt heel goed naspoellen. laat het maar rustig een dag inwerken!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moet ik nu best al het zand vernieuwen en het terrarium volledig reinigen en ontsmetten? Anders kan ik daar al aan beginnen. Als mijn baardje terug thuis zou komen, is het dan nodig van een preventief medicijn toe te dienen tegen parasieten?

 

Groetjes, Glenn.

 

Ik wil iedereen al bedanken voor alle nuttige informatie en raad! Echt een TOPforum!

Terwijl je baardje daar is haal je het best het oude zand er uit en vervang het door nieuw en ontsmet je bak.

Zoals Marc zei heb je er goed aan gedaan om je diertje daar te laten omdat doseren heel precies moet gebeuren

Bij zo een jong en week diertje is overdoseren zo gebeurd en je diertje is zo een vogel voor de kat.

Preventief medicijnen geven ben ik geen voorstander, maar als er nazorg moet gebeuren zullen ze het je daar wel zeggen.

Succes en we duimen voor een goede afloop.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net telefoon gehad van de dierenarts van de kliniek met nogal slecht nieuws. Hij wordt behandeld tegen flagelaten, voegen vocht toe en dwangvoeren hem. En nog steeds is hij in een zeer zwakke toestand. Normaal moest er al beterschap in zitten, maar de ene reageert er sneller op dan de andere zeiden ze, maar ons baardje dus niet. In de loop van volgende week weten we terug meer. Hopelijk gaat het dan al wat beter.

 

Groetjes, Glenn & Eliza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff hoop toch dat hij sterk genoeg is om weer bij krachten te komen.

Veel sterkte

 

Groetjes wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn Zyngatje is morgen al 3weken in de dierenkliniek, hij is stabiel, begint stilaan te jagen en heeft uit de hand gegeten maar hij is nog steeds zeer suf. Zijn laatste stoelgang was vorige week woensdag dus ook al een week geleden en daarin zaten nog zeer veel eitjes, ze blijven hem goed opvolgen, vocht toedienen en medicatie, het duurt allemaal wat langer met z'on jong diertje zeggen ze.

We blijven er in geloven en op hopen.

 

Groetjes Eliza & Glenn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×