Jump to content

Recommended Posts

Ik ben al aardig wat wijzer geworden nav dit forum, heerlijk dat dit soort plaatsen er zijn. 

Maar toch blijven er nog wel een aantal vragen open staan..

 

- Klopt het dat de baardjes niet drinken? (enige keer dat ik er een heb zien drinken was toen die in een badje zat)

 

- Overal staat regelmatig sproeien. Wat kan ik verstaan onder regelmatig? 

 

- Het vrouwtje is vooral gek van manderijn, maar bij de poep zie je wel duidelijk nog de manderijnsliertjes (die witte gevallen) zitten, maakt dit uit? Moet ik haar minder geven?

 

- Als ze niet aan het vervellen zijn, wat is dan een regelmaat om ze een badje te geven?

 

- Ik haat krekels maatje 8 omdat ze dat onheerlijke irritante geluid maken, maatje 7 doet dit niet en eten ze net zo graag, maar hoeveel is normaal om ze te geven? Ze krijgen om de dag krekels, en vaak eten ze er beide al gauw een stuk of 6 maar dit is maatje 8. Houd dat in dat ze van 7 dan wat meer gaan eten?

 

- Ik heb nu al een aantal keer gezien dat het kereltje het vrouwtje in de wang bijt en vasthoud. Moet ik me hier zorgen over gaan maken of valt dit inderdaad onder het paringsritueel?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen :)

Bij voorbaat alvast heel erg bedankt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baardjes drinken meestal in hun badje, ook halen ze vocht uit groente en fruit.

 

Volwassen baardjes minstens 1x per week in bad, jonge baardjes van ongeveer 2 maanden oud om de 2 dagen.

 

Sproeien doen wij niet.

 

Van kleinere krekels eten ze meer, zoveel mogelijk verschillend voedsel aanbieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het een koppel is en het mannetje begint te bijten is dit paringsgedrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had inmiddels een paar filmpjes bekeken over het paringsgedrag, en dat zag er inderdaad hetzelfde uit. Kwam er 3 dagen terug wel achter dat meneer de wang van mevrouw heeft stukgebeten, maar dit schijnt redelijk normaal te zijn? Wanneer moet ik me hier zorgen over gaan maken?

 

Ik zie ze niet daadwerkelijk drinken in het badje, pas 1x meegemaakt. Is het dan noodzakelijk om ze te gaan laten drinken via een pipetje? Of zeggen jullie, dat zit wel snor? Ze krijgen iedere dag groente en fruit en om de dag krekels, vandaag voor het eerst wormpjes, ik ben benieuwd!

 

Ontzettend bedankt voor de reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze regelmatig in bad doet en groente en fruit aanbied, moet je verder geen drinken meer geven.

 

Meestal wordt de nek wat beschadigd door het bijten. Je kunt wat Betadine zalf op de wond smeren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, 

 

Ik heb nog wat aanvulling. Als de man wilt blijven paren, Dan wel uitelkaar he, De vrouw krijg dan veel te veel stress.

Het  zeker schoon houden, anders gaat het ontsteken , en ben je verder van huis.

 

Ik zal ze veel groenten en fruit aan bieden. Zeker calcium niet vergeten, zeker als je vrouwtje eitjes draagt ....

Als je nog vragen heb stel gerust...

 

Knuff wil

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze krijgen elke dag zo ie zo groente (favorietjes hier zijn chinese kool, andijvie en witlof) en had ergens gelezen dat elke dag fruit niet goed is vanwege de suikers die erin zitten. 

Klopt dit of kan ik de baardjes gewoon ook elke dag fruit geven? Dit gaat dan wel ten koste van de groente, want die laten ze dan links liggen... 

Afgelopen week hebben ze voor het eerst wormpjes gehad en die gaan er lekker in. Verder krijgen ze ook krekels. (diertjes geef ik om de dag) 

 

Wanneer wordt het teveel dat het mannetje wil paren? Wat is hier een beetje normaal in? En zal dit minder gaan worden als ze dadelijk (einde van de week moet dat zijn) naar een 

goede grote bak verhuizen? 

 

De wondjes lijken mij niet ontstoken van het vrouwtje (zal morgen eens kijken of het lukt om foto's te plaatsen) moet ik er dan ook iets aan doen? of kan ik het dan gewoon het beste met rust laten? 

 

Verder heb ik het idee dat mevrouw inderdaad zwanger is... Ze eet in mijn opzicht heel veel (zo ie zo meer dan bv 2 weken geleden) maar ik heb hier een onderwerp gelezen dat je de eitjes zou moeten voelen kunnen zitten. Dit is niet het geval, wel is haar buikje "gevulder" om het maar even zo te noemen dan die van hem. Steviger als het ware. Is het dan veilig om aan te nemen dat ze inderdaad zwanger is, of zie ik spoken?  En mocht dit inderdaad het geval zijn, ik heb wat gelezen over een leghoekje creeren, maar vind hier vrij weinig duidelijkheid in, kan iemand aan mij (overduidelijk een leek....) uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? En vanaf wanneer zou ik het mannetje dan apart moeten gaan zetten?

 

Vragen vragen vragen... Ik wil zo graag het beste voor deze schatjes, ik hoop niet dat ik vervelend ben zo...

 

Groetjes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, hoi.

 

Ten 1e je ben niet vervelend hihi. Vragen mag altijd hoor, en zal je ook uitleggen wat je het besten kan doen.

En snap dat je het beste voor je beesjes wil.

Omdat jou vrouwtje veel eet zal ze eitjes dragen, geef ook kalk op haar eten om de eitjes goed te kunnen aanmaken in haar buik.

Als het vrouwtje niet meer gaat eten kondig dit aan dat ze haar eitjes kwijt moet. En ik begrijp dat ze gaan verhuizen naar een groteren bak, waar ze nu in zitten bewaren. Het kan zijn dat de vrouw haar eitjes niet leg als de man in de buurt is, dan hou ze het vast en kan legnood krijgen en er aan overlijden , Dit willen we niet. De man moet gewoon uit haar legbak. zodra je andere ter er is apart met de baardagaame. . je pakt speelzand en leg dit als een berg in haar terrarium, vochtig houden dat ze kan gaan graven , ze zal een mooi gat maken om haar eitjes te leggen, hier kan ze dagen mee bezig zijn. Als ze haar eitjes gaat leggen , haar gewoon met rust laten, Dit vergt veel energie voor haar. Als ze haar eitjes kwijd is , moet je ze lekker in bad doen kan ze bijkomen en lekker drinken, Geef haar dan ook weer groenten en fruit , zei gaat weer eitjes aanmaken, en die komen 3 weken later , en dan nog een x . Zei kunnen 4 legsels leggen , HOU HIER REKENING MEE . ..

Dus Man bij vrouw weg ...

Berg zand vochtig houden...

Oja sta niet raar te kijken als zei haar eitjes begraaf en met haar koppie het hard aanstampt, hihi ...

Hoop je ff te hebben geholpen... En als er iets is stel het gerust, als ik kan helpen doe ik het graag.

 

Knuff wil

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wil, 

 

Heerlijke duidelijke uitleg! Als het goed is gaat vriendlief de bak komende zaterdag ophalen, maakt het dan uit wie van de twee in de oude bak blijft? Is het bv voor het vrouwtje beter als zij daarin blijft? (zit me te bedenken dat er dan ook nog extra lampen en een warmtemat bij moet gaan komen..) 

Calcium doe ik altijd over de diertjes heen die ze krijgen en ook wat over de groente en fruit, maar dat eten ze lang niet allemaal op, de diertjes wel gelukkig. 

Misschien een stomme vraag, maar gaan al die eitjes ook uitkomen die ze legt? 

Wat betreft die berg zand, maakt dat uit waar die ligt? (warme of koude gedeelte van de bak?) Vooralsnog ben ik er niet helemaal zeker van dat ze zwanger is, kan de eitjes nog niet voelen of zien zitten, en het is dus nog maar een vermoeden...) 

Hoe lang zou het duren voor die eitjes uit gaan komen?

 

Groetjes!

 

PS: Ging nog even kijken voor ik het forum afsloot, er is inderdaad nog steeds niet te voelen, maar wel is haar buik aan het vervellen. Gewoon echt de hele buik, kan het daaraan liggen dat ze veel eet? (sinds ik ze heb heeft zij 2x eerder vervel(d)t (?) maar dit waren kleine stukjes vooral vergeleken bij nu. 

Schiet me dan ook gelijk nog een andere vraag te binnen, het puntje van haar staart is behoorlijk hard, is dit een teken dat het met vervellen niet is goed gegaan? En kan ik hier nog wat aan doen of kan ik dit gewoon het beste zo laten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, hoi.

 

Laat het vrouwtje maar in de bak waar ze zit. Vrouwtjes kunnen de eitjes ook goed verbergen, Maar weet wel zeker dat ze eitjes draagt.

De berg zand in een hoek doen , Zal een foto of filmpje plaatsen wat ik bedoel, makkelijker voor jou. Vervellen doe ze omdat ze veel eet en eitjes draagt, ze past niet meer in haar oude jasje, hihi. Is normaal. Je moet ze is pakken en in een badje met lauw water doen, en zachtjes over haar buik heen gaan met je hand, als ze in het water zit, dan voel je misschien haar eitjes, Laat het me weten he, hihi.

Het puntje van haar staart laten doen, ze kan een puntje zijn kwijt geraakt en dan word dat een stomppie zeg maar....Nou onderwerp eitjes.......

Hoop dat je zit, en me niet verkeert begrijpt met dit onderwerp.....

1. wil je kleintjes?

2. zo ja kan je ze kwijt? ze kunnen veel eitjes leggen en je weet 3 weken later weer en weer.

3.Kleintjes moeten apart ..Ouders eten ze op.

4.Je heb een broedstoof nodig. Eitjes blijven daar 70 dagen in liggen.

5.Kleintjes blijven 3 maanden bij jou , voor je ze weg kan doen.

Lieve schat er zijn zoveel kleintjes die geboren worden en ook afgestaan aan de Reptielen Opvang.

Mijn mening ik zal de eitjes gewoon weggooien .... En nee als je het binnen 48 uur doe zit er nog geen leven in.....

Jou vrouwtje krijgt veel eitjes he, wand ze heeft een man, en een man wilt blijven voortplanten.

En geloof me ik er  ervaring mee, tot de dood van me vrouwtje, die 228 eitjes heb gelegd .

Of 2 vrouwen in een terrarium...of jaren de eitjes en de stress van 2 bakken in huis.

Niet boos worden he, hihi . Maar zo is het wel. En als je de eitjes wilt uit laten komen, vertel ik wat je moet doen, oke .

 

Knuff wil

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het filmpje niet pakken. Moet je even naar you tube gaan cizmo&dena invullen krijg je mijn site en daar staat een paar filmpies van eitjes leggen, hihi  staan veel van de dieren die ik heb gehad, veel kijk plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zo gelijk even kijken op youtube. 

Tja... Daar heb je een punt. Kleintjes lijken me wel heel leuk, maar of het met mijn rare werktijden handig is dat is maar de vraag. 

Ze blijven natuurlijk ten alle tijden nog van me vriend, dus ik denk dat ik die keuze dan ook maar bij hem laat. Vrijdag of zaterdag is weer tijd voor een badje, dan ga ik zeker even goed voelen! En ik houd je op de hoogte natuurlijk!

 

Jeempig he ruim 200 eieren :o Sta der even van met een bek vol tanden... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kleintjes neemt , tja die moeten een paar x per dag natgemaakt worden, anders drogen ze uit, en een paar x per dag eten. Kleintjes zijn nog erger als kleine kinderen, hihi, je moet ze tam maken.. Er komt echt heel veel bij kijken. Hoor jullie keuze wel. Maar zorg wel dat je vrouwtje rust krijgt en haar eitjes kan leggen he.....Legnood moet je echt niet meemaken.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vriendlief heeft helaas besloten geen kleintjes te willen :( hij vind 2 meer dan genoeg. 

Een lading kleintjes (eenmalig) had mij persoonlijk wel leuk geleken, maar ik snap zijn beslissing wel. 

Mevrouw heeft gisteren in 1x haar hele buik losgelaten (vervellen wel te verstaan) was heel mooi om te zien, voorheen was het steeds alleen maar kleine stukjes. 

Zaterdag gaan ze verhuizen naar hun nieuwe bak, daarvoor gaan ze eerst even lekker in bad, hopelijk kunnen we er dan echt achterkomen of ze eitjes draagt. Ik kan ze nog steeds niet voelen of zien, maar ze heeft wel echt een volle dikke buik die we bij hem bv niet zien. 

Ik houd jullie weer op de hoogte en zal dan ook foto;s plaatsen van hun en de nieuwe bak :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij fotogalerij de baardagame staat een topic vast gepind, waarin staat hoe je foto's kunt verkleinen. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heavenly hoe gaat het nu met je vrouwtje, Ik ben benieuwt .

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoihoi, 

 

Nou dik is ze nog wel, en soms voel ik nog een hard knikkertje in der buikje. Maar volgens mij zou ze nu toch wel eens moeten gaan leggen... Maar ze graaft al een paar dagen niet meer, ze eet gewoon normaal. En nu las ik iets over het verschijnsel van onbevruchte eitjes, dat die weer door het lichaam worden opgenomen om geen stoffen te verliezen. Heb jij daar ervaring mee? Het mannetje heeft der altijd wel zin in om het maar even zo te noemen, maar ja we weten natuurlijk niet of de eitjes daadwerkelijk bevrucht zijn. 

 

Over het mannetje maak ik me toch wel enige zorgen (en weet niet of ze terecht zijn) hij zoekt steeds en vrijwel de hele dag, de koudere plekken van zijn terra op. Ik heb vandaag de warmtemat al de stekker eruit getrokken om te zien of hij het wat minder warm wilt hebben misschien. Hij ligt de hele dag maar op de hoge rots en voelt soms gewoon echt koud aan en hij kleurt donker. Dat laatste is dan normaal omdat ze hoe donkerder ze zijn ze meer warmte opnemen, maar waarom gaat hij dan niet onder de warmtelamp liggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eitjes worden niet terug opgenomen in het lichaam.

 

De eitjes moeten dus uit het lichaam, anders gaan deze verkazen(rotten)  hierdoor wordt het baardje vergiftigd en zal sterven.

 

Dus ga zeker eens langst een dierenarts, en laat ook het mannetje gelijk eens nakijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze heeft nog steeds niks gelegd begrijp ik oeps, dat kan niet, zo krijgt ze legnood en overlijd langzaam.

De man zit hij er nog bij of zit hij apart ?

Als hij in zijn nieuw verblijf zit is het even wennen voor hem, nieuwe omgeving. Zo niet dan gewoon even een mestonderzoek doen bij de man. als ze wormen of flagnaaten hebben kruipen ze ook weg.

Dus even een poepje brengen bij RA en voor het vrouwtje moet je dus naar de RA als zei nog eitjes heeft is dit toch niet goed om ze zo lang binnen te hebben. Zitten ze apart?

Hoor het wel .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ze heeft nog steeds niet gelegd, en ik kan ook niets meer voelen... Vandaag contact gehad met de RA en die legde 2 opties voor. Na overleg met mijn vriend (van wie de baardjes eigenlijk zijn) en hem te hebben voorgelegd wat de RA heeft gezegd, ga ik indien mogelijk morgen al een afspraak maken, en anders vrijdag als eerste. Better safe then sorry!

Het mannetje zit apart in het nieuwe hok, ik had begrepen dat het voor het vrouwtje beter zou zijn als ze zou moeten gaan leggen om dit in bekende omgeving te doen dus vandaar dat zij in de oude bak is gebleven. 

Wat bedoel je precies met wegkruipen? Doen die wormen dat of het baardje? 

 

En misschien een hele rare vraag, maar hoe moet ik die poep afleveren dan? had gelezen dat het niet hard mocht zijn, en niet te oud. Plus wat er de afgelopen 2x bij ons ventje uitkwam leek meer op diaree dan normale poep, helemaal onhandig om te vervoeren dunkt me.... :S 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch dan maar even naar de RA met haar, en poep kan je pakken als je ze in een bad doe, poepen ze meestal , en dan kan je het zo in een bakje doen , en zo meenemen naar de arts, Als ze wormen hebben kruipen ze ook weg en eten niet. (De baardagaame) . Als je meer weet over het vrouwtje met eitjes of geen eitjes, dan kan je kijken of ze weer bij elkaar kunnen. Maar hou de bak als reserf he , je kan het altijd weer nodig hebben voor het geval dat ze eitjes heeft of krijgt.  Vandaag zal de RA dicht zijn maar als je morgen belt kan je de zelfde dag nog terecht hoor. Neem dan gelijk wat poep mee kunnen ze het gelijk bekijken, als ze vandaag nog poept, in een afgeslopen bakje zetten en in de koelkast , dan kan je het nog meenemen morgen , maar vers is eigenlijk het beste. Ik ben benieuwt hoor het wel van je .

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je geen poep heb de RA kan zelf ook Poep pakken van haar, dan doen ze er wat water in en komt het ook, maar wel zeggen dat ze aan de diaree is , zit er ook slijm tussen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad was de RA vandaag niet te bereiken, morgen gelijk als eerste gaan bellen. 

Hoe vaak ik het ook lees, ze poepen allebei niet als ze in bad zitten. Daarin tegen wel als we ze los laten lopen, dan gaat vaak na een paar min de staart omhoog en dan weten we genoeg. Zal ik morgen nog even doen voor we met ze terecht kunnen. Nee slijm kan ik het noemen, vocht en de diaree komt er bij ons ventje uit. Vrouwtje poept gewoon goed, eerst wat vocht, dan wit spul en dan de poep. 

 

Het vrouwtje heeft ook een beschadiging aan der bekkie door het mannetje toegebracht, daar laat ik de RA dan ook even naar kijken en als hij/zij zegt ze kunnen gewoon samen, dan ga ik ze inderdaad graag samen in de bak zetten, dat was tenslotte wel de insteek van de mooie nieuwe terra. 

Die extra terra blijft zo ie zo bestaan ivm het voeren van de krekels, die gaan zich in de nieuwe bak verstoppen in de achterwand om vervolgens snachts de baardjes te gaan treiteren, dus in de nieuwe bak krijgen ze zo ie zo geen krekels meer gevoerd. 

 

 

Ik wil bij deze gelijk even zeggen dat ik heel blij met je Wil! heel fijn om hier toch regelmatig terug te komen en zodoende wat advies te lezen over deze prachtige beestjes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens nog even een vraagje... Ons kereltje (chuck) gaat regelmatig savonds slapen op de hoge rots in de terra (hier zijn geen warmte bronnen aanwezig dus valt onder het koele gedeelte van de terra) Vaak ligt ie schuin over de rand heen, en toch ook wel regelmatig hangt hij gewoon letterlijk in de achterwand daar. Kan ik hem daar gewoon laten slapen? Ik ben bang dat hij valt namelijk... Of omdat hij scheef ligt dat zijn rugje scheef gaat groeien. Tot nu toe haal ik hem dus elke keer daar weg en leg ik hem in het zand neer in de buurt van het warmte matje (in de vorige terra sliep hij namelijk altijd op het warmte matje, enige verschil is dat in de oude bak de mat onder de bak lag, en in de nieuwe bak ligt hij in de terra) Maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat ik hem zo stoor in zijn slaap en dat dit ook niet helemaal goed kan zijn (al moet ik er wel bijzeggen dat hij vaak gewoon doorslaapt en zijn ogen niet eens open doet) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×