Jump to content
Saskia

Vitaminen en calcium met D3?

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik ben nieuw in het houden van baardagamen, al heb ik wel heel veel research gedaan voor ik ze in huis genomen heb. Maar ik heb een beetje een probleem. Mijn twee mannelijke baardjes zijn ongeveer een jaar of 5 en ooit mishandeld (smerig terrarium en enorm mager), maar ik heb ze van iemand die ze in een jaar weer vrij gezond heeft gemaakt, maar na de noodzakelijke opvang eigenlijk geen ruimte voor ze had. Die persoon maakte geen gebruik van een uv lamp en ik wil dat dus ook niet doen, ik las dat Marc dat ook niet doet. Maar moet ik dan vitaminen met D3 nemen en ook calcium met D3? Of alleen vitaminen met D3? Tis niet de bedoeling dat ze een overdosis krijgen.

 

Ook stiekem even een ander vraagje. Hij gaf ze alleen andijvie en 1 keer in de maand een bakje krekels (met zn 2, 1 bakje). Ik heb al gemerkt dat ze appel en meloen ook erg lekker vinden. Al vinden ze kiwi blijkbaar niks. (Ik ga nog alle anderen groenten en fruit proberen die ze mogen hebben voor afwisseling, maar ik heb ze net 4 dagen). Maar is 1 keer per maand wat krekels niet wat weinig? En zouden ze ook niet meer moeten hebben dan alleen krekels?

 

Ze zien er vrij goed uit, al lijkt het alsof ze wat moeite hebben met vervellen, maar het gaat beter sinds ik ze in bad doe en extreem voorzichtig met een tandenborstel help met scrubben. Ik weet niet eens of hij ze sprayde of badderde of uberhaupt natmaakte, dat vergat ie misschien te vertellen. Maar heb zo het vermoeden dat ze wat vitaminen en dergelijke tekort komen. Maar ik heb dus even hulp nodig met hoe, wat, welke en hoevaak.

 

Alvast super bedankt!

 

Saskia

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Saskia

 

Alvast welkom op dit forum

1 x per maand krekels is veel te weinig ! Ik geef ze het al 1 x per dag of. Om de dag een uvb lamp hebben ze nodig ze halen vitamine d3 uit het zo'n zon licht en ze vinden het heerlijk om te zonnen ! En elke dag andijvie hebben ze nodig van wege het vocht en een aantal vitamine . Ze mogen besproeid worden en 1 x in de week in bad of zelfs om de dag dat doet vervellen vermakelijker

 

Dit alles wat jij nu omschrijft als je dit zou op volgen zou het met een beetje tijd en liefde goed moeten komen ze hebben tijd nodig en veel verzorging ik hoop dat het snel goed gaat komen gewoon veel gevarieerd eten geven en heel veel liefde dan komt het helemaal goed

 

Veel geluk

 

Groetjes Bernadette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Baardagamen hebben zeker meer dan 1x per maand dierlijk voedsel nodig.

Wij geven onze volwassen dieren bijna elke dag dierlijk voedsel.

Jongen baardagamen krijgen elke dag voedseldieren.

Vitaminen D3 is noodzakelijk voor de calcium opname.

Dit kan met een goede UV lamp of vitaminen preparaten zoals bijvoorbeeld miner all indoor.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Bernadette voor jouw advies,

 

Marc,

 

Oke, maar moet dan de kalk poeder die je op de voedseldieren strooit dan ook nog d3 bevatten of alleen de vitaminen?

 

Groetjes Saskia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan ik hoop dat jij en de dieren veel geluk hebben en het komt allemaal goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calcium en vitaminen preparaten kun je over groente/fruit en de voedseldieren strooien.

 

Er zijn ook vitaminen voor in het bad of sproeiwater.

 

Onze voorkeur gaat uit om de voedseldieren te bepoederen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×