Jump to content
Sign in to follow this  
Jama

Terraruim In Het Nieuw

Recommended Posts

Dag allemaal,

ik heb een vraag ben bezig met een oud terraruim terug nieuw leven aan het inblazen met een nieuwe achterwant en zou de lampen ook willen vervagen omdat ik in deze met 2 E27 lampen werk (60 en 40watt en in het midden een spaarlamp uv)

en ben er aan het denken om er bright sun (70watt )in te gangen is dit haalbaar?

ik zou zo een schuine fitting in gangen in een van de hoeken

of zou ik beter gewoon veranderen van fitting naar E14 met aan de spot een uv spaarlamp (of uv spaarlamp in het midden?)

 

grtz jama

 

ps terra is 120 op 50/50 lxbxh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jama ;)

 

Is dit een glazen of houten terra?

Zo een schuine fitting die je bedoeld is volgens mij niet van porselein en voldoet niet voor een lamp van 70W die de ganse dag gaat branden, voor lampen boven de 60W raad ik zeker porseleinen fittingen aan.

Normale fittigen branden in of worden poreus en brokkelen af.

Dus als je een bright sun wil hangen vervang dan gewoon je fitting in een porseleinen fitting, wat ik wel zou doen is je uv spaarlamp in de directe omgeving van je bright sun te plaatsen (dus niet in het midden) en dit om de reden dat hier je dieren het meest gaan vertoeven om op te warmen en zo het nut van je spaarlamp zijn werk kan doen.

Welke wattage je dan langs de andere kant moet hangen hangt af hoe warm het in je bak wordt en uit welk matriaal dus je bak is.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo jo,

het is een volglas terra, maar is wel rond om rond bezet met izemo en teglijm( waar ik nu nog mee bezig ben :D )

voor de Bright sun uv desert bestaan deze schuine fitings van lucky reptile

(alles is van lucky reptile) heb de rechte fitting in een groot terra gangen en deze is van porselijn dus ik ga er van uit dat de schuine ook van poselijn is.

 

maar daar zit het probleem niet wat ik bedoel (druk me soms wat ingewikkeld uit)

zou het haalbaar zijn om juist met deze lamp te werken voor warmte en uv of zou ik beter met 2 wamte lampen werken (bv links een lamp van 40 watt rechts 60 watt) en zoals je al zij een uv spaarlamp dicht bij de warmte lamp?

 

Wat ik me ook afvraag na het observeren van men baardjes dat de ene altijd (vaak) onder de 40 watt ligt te zonen en de andere onder de 60 watt ligt zou ik dan niet beter aan iedere warmte lamp een uvspaarlamp gangen?

 

dit is maar een terra dat als tussenterra zal worden gebruikt tot ze volwassen zijn of voor een baardje even alleen te zetten.

 

bedankt voor de hulp want met meerdere weet je altijd meer dan alleen e B)

 

grtz jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jama ;)

 

Met de bright sun van lucky reptiles heb ik geen ervaring, dus ik kan je geen advies geven of deze lamp voldoende uvb straalt.

Natuurlijk zijn de resultaten van lampen die warmte en UVB bevatten heel positief omdat ze op deze manier het beste van de twee ontvangen.

Dat je andere dier de andere spot gaat opzoeken kan ook komen dat het ene baardje zijn plaats opeist, dus probeer onder de warmste spot en de uv een plaatsje te voorzien voor beiden.

Meestal werk ik in een bak met deze afmetingen enkel langs

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo B)

 

ik ga alles een uittesten ga het eerst eens proberen met een gewone lamp en met een

spaar-uv-lamp, heb je daar ervaring mee? welke ik best neem of zo (10.0 of beter 5.0)

alvast bedankt voor de tips dat ik al heb gekregen :cheer:

 

grtz jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voor een spaarlamp of tl gaat neem je het best de 10.0 UVB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×