Jump to content
jojo

Eigen Terrarium Bouwen.

Recommended Posts

Omdat ik toch tijd genoeg heb na men werk, heb ik besloten om mijn nieuw terrarium zelf te make.

Het word een mdf terrarium van 120/60/60. Volgende week krijg ik mijn hout dus vanaf dan houd ik jullie op de hoogte van hoe mijn terrarium ontwikkeld. Ik ga er ook zelf (met hulp van mijn broer) een reli

post-2-1262178370.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is van grote een mooie terrarium.

Persoonlijk zou ik er een zo groot mogelijke TL-lamp inhangen (ik dacht dat 90 cm de langste was, zoniet mag je mij verbeteren!).

Dit kan je gewoon doen met een TL-houder/starter die je kan kopen bij een doe-het-zelf-zaak.

Links en rechts zou ik nog 2 lichtpunten bij hangen met halogeen spots of andere verlichting die niet alleen dient om het licht maar ook om de warmte!

Deze moet je dan even uittesten welke temperaturen je kan bereiken, ook best met 2 verschillende wattage werken. Zo kan je verschillende temperaturen behalen in heel de terrarium!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan moet je toch een speciale reptielen tl lamp hebben he?

Zijn die niet veel duurder dan een gewone repti glo lamp?

En wat zou je aanraden voor de verluchting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tl verlichting in een terrarium vind ikzelf ook zeer geschikt,maar dan wel een met elektronische starter nemen(de andere met aparte rond starter flikkeren te veel)

 

een uv tl geefd tot ongeveer 30 CM uv af,dus in een terrarium van 60 hoog is dit een nuttelooze kost als het om de uv te doen is

(wel zeer goed indien de terrarium lager is of de lamp lager hangd)

 

zelf gebruiken we in onze MDF bakken twee halogeenspots,die afzonderlijk te dimmen zijn,en naar elke gewenste temperatuur ingestelld kunnen worden

langs de eene kant ,dicht bij de zwaarste halogeen(50 watt)(de andere is 35 watt)moet er een uv lamp hangen(bij ons zit deze in het midden,wat niet iedeaal is is ondertussen gebeken)

natuurlijk hangd er ook een tl verlichting in die voor voldoende licht zorgd

wijzelf hebben gekozen voor zelfregelende tl armaturen

deze geven steeds dezelfde hoeveelheid licht,ongeacht de zon schijnt of bewolkt is

(dit was ook een onnodige te duure investering)

 

zorg wel voor voldoende verluchting in een MDF terrarium,daar deze zeer goed de warmte vasthouden,en het vlug te warm is zonder voldoende verluchting

 

 

ook zou ik het onderste gedeelte vooraan(onder de schuifraampjes) in glas van 8 mm maken

deze zorgen voor het meeste zicht

 

VEEL PLEZIER van het bedenken,en maken

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mij mdf platen opgehaald. Ben dan ook maar meteen aan de slag gegaan.

De achterplaat samen met de zijplaten op de onderplaat bevastigd dmv schroefjes

en dan ben ik met een beetje houtlijm overde spleetjes gegaan zodat ze zeker dicht zijn.

post-2-1263242568.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er nog steeds niet uit kwa verluchting.

Het gemakkenlijkste is enkel aan de bovenkant.

Ik had gedacht aan 2 stoken van 45cm te voorzien met elk 9 ronde gaten van 4cm.

Dus in het totaal 18 gaten van 4 cm in de bovenkant. Is dit voldoende?

En ik plaats een reptiglo 10.0 links, een reptielen spot van 60wat in de midden en 1 van 40wat links met telkens 30cm spatie tussen de lampen. De reptiglo leg ik wel horizontaal en erboven een spiegelkapje zodat al het ligt naar beneden gaat.

Is het dan nog noodzakenlijk om een gewone tl lamp erin te hangen, of is er dan genoeg ligt? Heb nu ook enkel 1 reptiglo samen met 2x 40watt spots..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een ander forum heb ik een stukje geschreven over het inrichten van mijn glazen terrarium.

Ik heb veel getest met de lampen en ik ben met de volgende opstelling tot de meest ideale verlichting/verwarming gekomen:

 

90128881ih7.jpg

 

Het enige verschil is dat mijn terrarium 120 x 50 x 50 is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Vwb de verluchting zou ik wel denken dat het goed is.

Aan de voorkant bij de ruitjes zal ook lucht worden toegelaten in het terrarium en daarna zal de warme lucht stijgen en door je verluchtings-gaten aan de bovenkant worden weggezogen.

 

Veel succes en ik ben benieuwd naar je foto's :cheer:

 

Gr.

Maupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mij mdf platen opgehaald. Ben dan ook maar meteen aan de slag gegaan.

De achterplaat samen met de zijplaten op de onderplaat bevastigd dmv schroefjes

en dan ben ik met een beetje houtlijm overde spleetjes gegaan zodat ze zeker dicht zijn.

post-2-1264962179.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er al veelbelovend uit, het begin is er alvast.

Veel succes verder met de bouw ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hoofdplatvorm is af, enkel de pillaren moeten wel nog veranderd worden..

En nog goed nieuws, ik krijg er dit weekend warschijnlijk een vrouwtje bij..

post-2-1266532094.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De achterwand heeft alweer wat meer vorm gekregen. Links onder komt er nog een laag plateau en dan kan ik aan de afwerking beginnen. Nu wil ik toch nog even voor de zekerheid vragen of een erluchting biven achteraan van 2 keer 45cm op 6 cm genoeg is. En ik heb een vals plafond van 10cm, en ik zou graag de lampen helemaal weg stoppen. Wat kan ik het beste nemen? Ik had gedacht een een TL 60cm en 2 inbouw spots 35wat met dimmer. Of 2 inbouw spots met een spiraal uvb, deze wil ik dan wel in de false plafond hebben zitten en het licht uit de plafond laten komen met een reflector kap. Links licht het platvorm op 25cm en rechts op 30cm en de binnenkant van de bak is 48cm hoog. Wat is nu jullie advies over verluchting en lichten?

post-2-1267131793.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf hebben we gekozen voor een ingewerkte verlichting

het minimum ervoor is 12cm ruimte dat u nodig hebt,als u alles wil wegwerken

 

zelf hebben we gekozen voor dimbare hallogeenlampen(deze zorgen voor de warmte)

voor tl verlichting(zelf regelende lichtsterkte)(altijd dezelfde hoeveelheid licht)

en voor een uv lamp in het midden(beter is zo dicht mogelijk bij de warmtelamp,maar vonden het dan er niet zo mooi uitzien)

 

deze stelling (drie terrariums boven elkaar)is plp gestuurd

de verlichtingsuren zijn geprogrameerd per jaar,en herhalen zich steets weer

 

de halogeens zijn ook verbonden met een termostaat,en deze geven perfect de ingestelde temperatuur,door middel van dimmen of feller branden

 

deze lichtschommeling word opgevangen door zelfregelende tl verlichting,die er voor zorgd dat de lichtfluks steets hetzelfd bijfd(dus altijd even veel licht)

 

alles is ingewerkt in een klima plafond

dit is een luchtdoorlatende geperforeerde plafond

daarboven zit de verluchting naar buiten(de ventilatoren hebben we afgezet,daar deze zeer storend zijn van geluid)

deze ventilatoren hebben nooit perfect gewerkt,daar deze ook op een termostaat waren aangekoppele(deze lagen in conflikt met de termostaat van de hallogeenverlichting)(de eene gaf maar warmte,en de andere bleef maar warmte afvoeren)

 

hoop dat u er iets aan hebt jojo

 

Afbeelding082.jpg

 

indien geintereseerd hebben we nog ventilatielammellen (luchtdoorlatend)plafond liggen,welke gratis afgehaald kunnen worden

(we enkel tot 160 cm)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er strak uit. wat voor uv lamp is dat? acardia of reptisun? ( als ht die reptisun is, gaat waarschijnlijk oog klachten geven)

 

ben benieuwd naar het eind resultaat,

 

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komen die uvb stralen tot aan de bodem van de bak

als ik deze inbouw in het plafond? En moet ik een arcadia van 60cm om 90cm nemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ingebrande reptisun(eerst een week laten inbranden buiten het terrarium)

deze geven iets meer uv af tot op 35 cm

er ligt nu een stronk onder zodat ze er dichter bij kunnen

 

in twee van de terrariums zijn er mega ray ingebouwd nu(deze geven wel voldoende uv)

 

geven zo ook extra D3 bij(daar een uv lamp onvoldoende is voor zo een formaat terrarium)(minneral gele dop)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het terra is zo goed als af. De buitenkant nog opschuren en verven,

dan glas en verluchting plaatsen. En dan een weekje proefdraaien en de baardjes kunnen in hun nieuwe verblijf...

post-2-1268847876.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er al heel mooi en praktisch uit.

Als de baardjes gaan zonnen op de plateau's is de afstand voldoende voor de tl's, zorg er dan wel voor dat de zonneplaats (spots) daar op gericht zijn.

Succes met de verder afwerking ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw dat ziet er toppy uit :cheer:

Leuk met zo,n 8er kant :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het glas en inwendige verluchtingsrooster na is het terrarium af!!

Ben blij met het resultaat van mijn 1ste terra, hoop dat de baardjes er ook blij mee zijn.

post-2-1269079020.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het terrarium is eindelijk klaar. Woensdag mogen de baardjes in hun nieuwe verblijf. De temperatuur links op het schap onder de spot is 45graden, in het midden/achteraan op de grond 23graden, rechts op het 1ste schap 27graden en rechts op het 2de schap is 30graden. Zijn deze tempraturen goed of moet ik nog iets wijzigen?

post-2-1269285825.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtresultaat :rolleyes: Proficiat :cheer:

Temperaturen lijken mij in orde, als ik toch iets zou moeten zeggen is de verluchting voldoende?

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danku.

Verluchtig vooraan 47cm op 4cm en boven aan 2x 47,5 op 6cm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw mooi terrarium :cheer: SUPER !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×