Jump to content

Recommended Posts

:( wie kan mij vertellen wat ik nu het beste kan doen,ik had 10 eieren van mijn baardagaam.

toe ik haar kocht wist ik niet dat ze zwanger was,2 dagen later lagen er 14 eieren,waarvan ik meteen al zag dat ze niet goed waren,omdat ik geen broedstoof had hebben ze 2 dagen in vermiculiet in het terrarium gelegen.

de eieren waren niet meer mooi wit,maar wel bevrucht.

ze zijn toen de broedstoof ingegaan,en gister kwam het eerste jong na 63 dagen uit het ei,in eerste instantie leek het een pittig diertje alleen zn oogjes gingen niet open,helaas is hij vanavond toch dood gegaan.

gister waren er weer 4 eieren ingedeukt,maar omdat ze er vanmiddag nog niet uit waren en ze begonnen uit te drogen heb ik ze open gemaakt,resultaat waren 4 flinke jongen maar helaas levenloos.

ik begrijp hier dus helemaal niks van,zelfs het jong uit het grootste ei was dood.

nu liggen er vh legsel nog 5 eieren,als ik ze met de lamp bekijk zie ik niks bewegen,wat kan ik nu het beste doen?

het vrouwtje was pas 9 maanden toen die eieren gelegd werden,de vorige eigenaar was er van overtuigd 2 mannen te hebben.waarschijnlijk is ze niet goed bijgevoed omdat de vorige eigenaar niet wist dat ze zwanger was,kan dit de oorzaak zijn?

ik hoor graag jullie reacties!

 

de eieren staan op 28.5[met de warmte is het wel een paar dagen wat warmer geweest]en vochtigheid is ook goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hopi het is gewoon heel moeilijk te zeggen wat er fout gegaan is

het begint al bij gezonde ouders

die oud genoeg zijn om te kweken

al hoeft de leeftijd wat de kwaliteit van de eieren niet van invloed te zijn

dan heb je nog een heel belangrijk aspect en dat is de voeding van de ouders vooral de moeder

ze moet goed gevarieerd gevoerd worden en voldoende zelfs extra kalk krijgen

en natuurlijk voldoende vitamine,s

tevens kan inteelt een reden zijn al komt dat eerder voor als er in de zesde generatie of verder doorgekweekt word

eerder heb ik nog niet van gehoord

dan is de eieren goed incuberen oftwel op de juiste wijze in de broedstoof leggen en uitbroeden ook belangrijk

de luchtvochtigheid moet zeg maar 80% of hoger zijn

en de temperatuur bij de eitjes gemeten tussen de 27-30 ongeveer

ook de kwaliteit en de vochtigheid van het vericuliet spelen mee

wat er mis is gegaan is gewoon moeilijk na te gaan zeker als je zelf niet tijdens de zwangerschap voor het dier hebt gezorgd

het kunnen zoveel factoren zijn die mee hebben gespeeld

het is erg sneu dat het gebeurt maar beter in het ei dan dat je baardjes geboren ziet worden die het toch niet redden na een paar dagen of weken

ik zou zeggen zet je baardjes uit elkaar dat ze lekker rust heeft

en kunnen groeien

verwen haar maar goed

en probeer het dan later nog eens

succes grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat moet ik nu met die andere 5 eieren doen?

ze waren ook na die 2 dagen al erg verkleurd,maar toch bevrucht.

is de kans groot dat die beestjes het ook niet overleven?

 

ik heb nog een 2e legsel van 10 bevruchte eieren van een 2e vrouwtje,daar was ik wel op tijd bij en heb haar ook goed bijgevoed.

die eieren zijn van 22 mei,dus 40 dagen nu,zijn nog steed erg mooi wit en je kan de jongen zien bewegen als je er een lampje op houdt.

dat vrouwtje is al ruim 2 jaar oud die ze heeft gelegd en ze is goed bijgevoed tijdens de zwangerschap.

hoop dat ik daar beter resultaat mee heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Klink,

 

Zoals gbf al zei, het kan aan verschillende dingen liggen.

 

Je zegt zelf dat je zag dat de eieren van in het begin eigenlijk

niet goed waren.

 

Naar mijn mening heeft het vrouwtje in de zwangerschaps-periode

te weinig calcium en vitaminen gekregen.

 

Ik denk dat de jongen in de 5 andere eieren ook dood zijn. :(

 

Ik hoop dat je meer succes hebt met het 2e legsel.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi marc,

 

ze hebben zowiezo een paar dagen in het terrarium gelegen,en ze waren toen al wat verkleurd,en ik denk inderdaad omdat de vorige eigenaar niet wist dat het vrouwtje zwanger was ze niet extra is bijgevoerd.

het 6e ei is nu ingevallen,ben benieuwd.

het 2e legsel ziet er wel heel goed uit,nu ruim 40 dagen oud en nog steeds mooi wit,de eieren vh eerste legsel waren de gehele periode geel/bruin van kleur.

dat zal waarschijnlijk dan het calcium tekort geweest zijn dan denk ik of niet?

ik heb eerlijk gezegd al de hoop op gegeven met het eerste legsel.

het mannetje en het vrouwtje zitten nu even apart van elkaar om het vrouwtje voorlopig even rust te geven.

we zien wel hoe het afloopt,maar ben bang dat deze eieren afgeschreven zijn.

 

Groetjes,Francis

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon afwachten wie weet ...

wat de kleur betreft als er voldoende kalk in zit zijn eiren inderdaad witter

succes met het tweede legsel

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je,ik hou jullie wel op de hoogte hoe het afloopt met deze eieren en het 2e legsel!

we zien het wel!

 

doeiiiiiiii

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerste legsel lag in twee schaaltjes een het ene was mmoi wit en rond en de andere vielen ook in en toch heb ik er nu 5 kleintjes van die wel vele kleiner zijn dan de andere maar ze doen het goed van de 20 eieren heb ik er 13 van gehouden dus moet houden ik wacht nog op het laatse eitje

dat denk ik niets word het is mooi rond maar begind bruin te worden en weet ook niet wat ik moet doen de schelp is heel zacht

wie weet raad

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou goed kunnen dat dat eitje niet meer uit gaat komen

hoe lang ligt het al in de stoof??

de rest is al uitgekomen als ik het goed begrijp???

als het eitje lang genoeg ligt en de rest is al uitgekomen

zou ik het voorzichtig in snijden

mocht er een jong in zitten gewoon erin laten zitten en afwachten of het eventueel gaat ademen of dat het dood is

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×