Jump to content

Recommended Posts

zeer schone man u hebt goeie smaak :lol:

nog veel plezier ermee

 

mvg mike

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks guys ,mijn ondergrond is een speciale voor baardagamen en is van lucky reptile en is dessert bedding genoemd en er staat op dat het speciaal voor baardagaamen is met leem en dergelijke toestanden!! nu het is een duur geval die aarde want het was 25 euro voor ene zak :(

ik kon nergens aan die speciale bolletjes geraken op een zondag ;)

maar de ondergrond is zo te zien geen stoffige boel maar heb er ook geen 100% vertrouwen in :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
thanks guys ,mijn ondergrond is een speciale voor baardagamen en is van lucky reptile en is dessert bedding genoemd en er staat op dat het speciaal voor baardagaamen is met leem en dergelijke toestanden!! nu het is een duur geval die aarde want het was 25 euro voor ene zak  :(

ik kon nergens aan die speciale bolletjes geraken op een zondag  ;)

maar de ondergrond is zo te zien geen stoffige boel maar heb er ook geen 100% vertrouwen in  :blink:

ik gebruik gewoon wit zand en zeer tevreden van . die bolletjes vertrouw ik niet zo moesten ze krekel pakken en wat bollekes me pakken . weet niet of der iemand ervaring mee heeft ?

 

mvg mike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Lowieke hoor :rolleyes:

Het is altijd leuk meegenomen als je achteraf zoals Mike je dier nog eens terug ziet :)

Met de ondergrond die je daar hebt heb ik geen ervaring, maar ik denk dat dit zeker niet slecht is.

Deze wordt ook wel eens gebruikt bij Uromastyx soorten omdat deze hierin echte holen kunnen graven wat deze dieren benutten als schuil- en afkoelingsplaats.

Ook baardagamen vertonen veel graafgedrag en een ander voordeel is dat dit kleeft wat zeker positief is bij een eileg, dus ik zie hierin geen probleem enkel kan je dit niet zeven om uitwerpselen te verwijderen.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is deze ondergrond vermengen met bv. wit zand om de prijs wat te drukken.

Ikzelf heb deze zomer een heleboel zakken ingeslagen van speelzand (speciaal behandeld en gebruikt voor zandbakken) zodat we een hele poos verder kunnen :)

Bolletjes of calciumzand is er enkel maar als verkooptruc.

 

Grtzzzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jow ,

 

Dit is idd wel een mooie diertje hoor , veel geluk ermee . En ivm met het zand , heb de eerste keer ook zand gekocht van zoomed ; denk rond de 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor dit leerzame onderwerp over het zand en geen slecht idee voor speelzand te nemen ,ikzelf gebruik voor mijn slangen ook denneschors voor in de tuin van de gamma

maar deze steek ik eerst een uurtje ofzo in de oven zodat alle ongedierte dood is ;) mischien een tip voor andere slangenhouders ;)

bedankt voor de reply iedereen :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

opgelet met dennenschors

 

in dennenschors zit zeer veel hars,dat bij iets hogere temperatuur zeer kleverig word,en zeer moeilijk te verwijderen is(zeker op dieren)

 

zand hebben we al ver alles gebruikt wat er te gebruiken is

het reptielenzand is een goede maar duure aangelegenheid,en oogt zeer mooi

verschillende merken en kleuren zijn verkrijgbaar

 

let wel zeer goed op

er zijn merken die gekleurd zand verkopen dat afgeefd,en het baardje in een maand van kleur doet veranderen

dit zand is niet aan te raden,daar het ook zeer stofferig is,en de baardjes dit inademen

 

speelzand (scheldezand)gebruiken we in de aflegbakken,daar dit een goede struktuur geefd van korrel(deze korrels zijn als een sneeuwvlokje,vol met haakjes,zodat het zand in elkaar klit,en daar kan zeer goed in gegraven worden)

(nadeel het zand kan ook in de maag makelijker blijven zitten)((dit word gebruikt om te metselen))

 

rijnzand en witzand zijn dan weer een andere,deze korrels zijn rond van struktuur,((dit word gebruikt om beton te maken))en zijn zeer geschikt voor terrariums,daar ze goedkoop en makkelijk te onderhouden zijn

daar ze zo goedkoop zijn is het zand makkelijker iedere maand te vervangen

(nadeel:bij ongewassen zand is er redelijk wat stof)

 

dan zijn er de gemaakte zanden,zoals calciumzand,en vitamienenzand

deze zijn zeer duur,en totaal overbodig

geef calcium over de voedseldieren,net als de vitamienen(uit dit zand dat vlug vervuild halen ze te verwaarlozen hoeveelheden calcium en vitamienen)

 

ook zavel is zeer geschikt als bodembedekking voor gravende reptielen,maar NIET voor de baardagaam

zavel moet in een redelijke vochtige terrarium,want drooge zavel geefd veel stof

 

er is ook zand dat een ronde korrelstruktuur heefd,makkelijk te onderhouden is,en niet stuifd,en redelijk betaalbaar is

dit zand is te verkrijgen bij mark of op de reptie-farm online shop

dit is ook in verschillende kleuren verkrijgbaar(en te mengen naar eigen voorkeur van kleur)

 

tip

-koop goedkoop zand altijd in gesloten zakken

dit MOET nat zijn(dit is gewassen zand)(gewassen zand is redelijk vrij van stof en vuil)

droog het zand VOOR het in het terrarium komt(een uurtje in de zon(in de zomer)

(enkele dagen in een emmer op de verwarmingsketel in de winter)

-neem NOOIT zeezand(daar zitten eitjes van de zandvlooi in(niet schadelijk maar zeer vervelend))

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks , dit is een perfecte uitleg van u en zal zeker die raad opvolgen maar ik gebruik al jaren bodembedekking voor in de tuin en heb er nog geen nadelen aan gehad , nu ik zou moeten op de zakken kijken en eens zien of dit van denneschors is want het klopt wat je zegt dat er uit denne hars loopt en dit is een zeer plakkend goedje!!! daar ik die hars nog niet ben tegengekomen in mijn bakken dan zal het wel een andere schors zijn ;)

ik zie jullie zondag wel in lebbeke want ik zal er opzoek zijn achter een mooi wijfje voor ons lowieke want die sukkelaar zit daar zo eenzaam :(

al mijn dieren zitten in koppels dus waarom lowieke dit ook niet gunnen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×