Jump to content
jochen jossaer

Nieuw Terrarium Maken :)

Recommended Posts

hey,

 

Nadat ik de zomer van 2006 mijn eerste terra zelf gemaakt heb met men pa, word het tijd dat ik, samen met een vriend deze keer, eens een nieuw terra ga maken voor mijn agamen :).

 

Afmetingen zullen zijn: (LxBxH) 3m x 60cm x 1m

reuze dus :P

 

Ik ben van plan om het te maken uit betonplex ofwel uit Multiplex. Maar...

 

1) Wat is het verschil tussen beide?

2) wat zou ik nemen als dikte van de platen ?

 

greetz,

jochen

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de mensen die mijn vorig zelfgemaakt terra nog niet zouden gezien hebben :P hier zijn de foto's

 

het is een terra voor mijn wateragaam (momenteel nog alleen, maar ik zou er graag een vrouwtje bij willen)

 

afmetingen: (LxBxH) 2.2m x 1.5m x 2m

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto 1

(let niet op de rode lamp !! Had van iemand gehoord dat zo'n infraroodlamp goed was, omdat het extra veel warmte afgeeft, en heb erna van iemand anders gehoord dat zo'n infraroodlamp zeeeer slecht is voor je dieren :P dus die is ondertussen wel vervangen hoor)

post-2-1256132008.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

DAt gaat een super reuze terra worden!

 

Wij maken onze terra's altijd uit MDF, wij hebben eens 1 terra gemaakt uit betonplex en dit is bij ons tegen gevallen.

Het terra bleef veel te vochtig, dat hebben wij nooit bij de MDF terra's. Wij nemen die van 18mm dik geloof ik en behandelen het dan met verf en vernis, de binnenkant is dan afgewerkt met tegellijm of hars.

 

Wel een heel mooi terra van je wateragaam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het voor jou wateragamen?

Zoja zou ik kiezen voor betonplex!

Als het gaat om baardagamen kies je dan weer beter voor betonplex, zoals Sara al aangaf!

Zeker bij zo'n grote terra moet je 18mm nemen!

Omdat het gaat om een zeer lange (3m) terrarium moet je ook nadenken over hoe je de bovenkant gaat ondersteunen!

Anders gaat deze zeker doorhangen!

Het gaat zeker een hele zware terra worden, hou daar ook rekening mee!

Onze stelling bestaat uit 3 delen en elk deel is 220 x 60 x 75 (L x H x D) en dat waren stuk voor stuk al redelijke zware terra's!

Ik ben zeer benieuwd naar de werken ervan!

Zeker foto's posten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

het verschil tussen betonplex en multiplex is dat betonplex redelijk goed tegen vocht kan,en multieplex apsolut niet waterbestendig is.

 

Afmetingen van (LxBxH) 3m x 60cm x 1m??

dan ging ik persoonlijk voor dunnere multieplex

door de grote van het terrarium zal u moelijk platen vinden die in een stuk zijn

 

deze zijn zelf te maken door twee of nog beter drie lagen op elkaar te verlijmen

(vb:8MM +2MM +8MM)

deze verlijmen zonder doorlopende naden,en zo zijn de panelen van 3 meter in een stuk

(multieplex moet wel zeer goed behandeld worden,liefst al met een goede primmer voor het in elkaar schroeven)

(multieplex voorboren met schroefkopboortje)

 

voor een sterk en mooi zich ,

verdeel de voorkant in drie keer twee schuiframen,en daartussen twee dikke glasplaat van 10 cm plaatsen(18 a 24 mm)

zo is de voorkant een glasoppervlakte,en voorkomt u doorzakken

 

de bak laten maken door een schrijnwerker is bij deze grote zeker te overwegen

kijk goed uit dat de bak verhuisd kan worden door het huis

(zal de eerste niet zijn die een terrarium maakt die de kamer nooit meer uitkan in een stuk)

 

bedenk ook eerst de verlichting voor u begind

 

hou ons zeker op de hoogte (liefst met fotos :rolleyes: )

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ik ging er al van uit dat het voor baardagamen zou zijn, daarom de MDF mededeling  :rolleyes:  :P

jah, het is voor woestijndieren. Niet echt voor baardagamen, maar het is er verwante familie van: laudakia nupta fuscia of in het engels: Yellow-headed agama

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

kijk goed uit dat de bak verhuisd kan worden door het huis

(zal de eerste niet zijn die een terrarium maakt die de kamer nooit meer uitkan in een stuk)

 

lol jah :P het terra dat ik nu staan heb is zo'n 1.5m x 1m x 60cm, en die geplaatst toen er nog geen deuren in onze bouw stonden. Dus ik vrees dat het te nipt gaat worden om hem de kamer uit te krijgen.

 

Iemand tips over hoe je best een volglas terra uitelkaar haalt ? want gewoon de hamer erin is wat gevaarlijk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

MDF is ook goed geschikt voor terrariumbouw,mits de nodige zorg voor behandeling word geheven

 

onze grote stelling is ook uit MDF,en voldoet al meerdere jaren

(voor vochtige terrariums zou ik deze wel niet verkiezen)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Iemand tips over hoe je best een volglas terra uitelkaar haalt ? want gewoon de hamer erin is wat gevaarlijk :D

silicone lossnijden met scherp mesje

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Iemand tips over hoe je best een volglas terra uitelkaar haalt ? want gewoon de hamer erin is wat gevaarlijk :D

silicone lossnijden met scherp mesje

Ah inderdaad. Ben is gaan horen bij diegene die hem in elkaar gestoken heeft, en hij zei net hetzelfde. Nog makkelijker is met een fijne staaldraad de naden doortrekken.

 

:) jammer van het terra eigenlijk, want anders had ik het voor een appel en ei kunnen doorverkopen op 2ehands sites.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, plan B...

 

Aangezien we waarschijnlijk binnenkort gaan verhuizen (zeker binnen de 6 maand) willen mijn ouders niet dat ik nog 'grote' terraria ga zitten bouwen.

 

dus ... ga ik (waar mijn 2 kleine opkweekbakken staan) 1 groter terra van maken :P.

Dat ik dan ook kan gebruike als opkweekbak, of als het leeg staat (merendeel van de tijd wss) kan ik er een diertje apart zetten, als dat nodig is.

 

afmetingen worden: 120cm x 70cm x 60cm (l,h,d)

 

dit zou geen probleem mogen vormen toch :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand hoe ik het terra best verf (en met wat voor verf).

 

mijn vorig terra heb ik geverfd dmv een product te kopen bij een reptielenzaak, waarbij ik kleurstof moest toevoegen, maar is er geen alternatief ? want dit product kost 20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen,

 

Misschien met betonverf, is krasvaster als gewone verf denk ik.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb van iemand vernomen die zelf achterwanden maakt dat er een nieuw product is waarmee je best je achterwand insmeerd (dit kan nadien ook geverfd worden).

 

Het product is PLASPACTUNA. Weet iemand waar je dit eventueel online kan bestellen, ik vind maar 1 site en daar staat geen prijs op ofzo. (daar verkopen ze PLASPACTUNA per 20Kg, wel wat veel :s.)

 

Iemand hier ervaring mee, en hoe verf ik het best ? (eventueel een kleurstof onder dit product draaien, of nadien verven ? Want als je het nadien verft, komt de kleur er dan niet af als je het kuist met water ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

PLASPACTUNA is niet zo nieuw,bestaat al jaren

dit word gebruikt als beplijstering in natte kamers die nadien betegeld worden

 

deze laag is dan waterbestendig,en brokkeld niet af als het nat word

is ook zeer sterk

verwerken is minder,en vraagd wat oefening(in huis)

een terrarium moet wel lukken

 

hou er wel rekening mee dat een terrarium er loodzwaar van word

 

deze laag is te schilderen met betonverf(wel eerst een primmer aanbrengen)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is in geen doe het zelf zaak te vinden

daar moet u bij iemand zijn die bouwmateriaal verkoopt(bouwpunt bv)

 

groetjes

erwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

afmetingen terra zijn nu

 

1.2m x 0.6m x 0.65m (LxBxH)

 

- Heeft 3 spotjes (3x 50watt), 1 warmtelamp voor UV (van 100wat), en 1 Tl-lamp (voor extra verlichting). ==> totale temp. (zonder ruiten) is zo'n 29-31

post-2-1259860198.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×