Jump to content

Recommended Posts

Ik ben juist terug van een weekje zuiden van frankrijk,en ben daar toch een paar reptieltjes tegengekomen. Nu was er eentje bij die ik zo mooi vond,maar die zo ontzettend snel was,toch is het me gelukt een foto'tje te maken, weet iemand misschien welk soort diit is?

 

Groetjess Nick

post-25-1119704422.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En plots stond ik ook oog in oog met dit mooi diertje,ma ik moet topegeven was toch ff schrikken

post-25-1119704656.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze hagedisjes zag je echt veel in onze "tuin" in verschillende kleurtjes,dus doe ik daar ook nog maar een foto'tje van he ;)

post-25-1119704926.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

das teminste nog eens een leuke vakantie

beetje achter hagedissen aan gaan

mooie foto s trouwens

groetjes michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geen idee wat het zijn,maar complimenten hoor,prachtige fotos.

was het verder ook nog leuk!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer al een tijdje informatie over Franse reptielen te vinden omdat ik er zelf ook regelmatig kom. Helaas is de informatie daarover op het internet erg schaars. Toch kan ik wel ongeveer iets terugvinden. Die bovenste lijkt om een boomagame. Dat concludeer ik aan de hand de kleuren. Toch denk ik niet dat ie het is aangezien ik denk dat die daar helemaal niet voorkomt. Die tweede heb ik zelf ook wel eens gezien en gevangen. Zo te zien is het een slang. Leeft meestal rondom beekjes en meertjes en vindt het ook erg leuk om te zwemmen. Eet graag de vis die daar te vinden is. Wordt niet zo erg groot geloof ik. 1.50meter maar of zoiets. De precieze naam weet ik helaas niet meer.

Op de laatste foto staat een van de meest voorkomende hagedissen soorten in Frankrijk. Ik denk zelfs in Europa. Volgens mij is het zo'n beetje dezelfde soort zoals wij die in Nederland kennen. De levendbarende hagedis. Deze heeft echter een hele andere tekening maar de bouw is precies hetzelfde. Heb ze zelf ook wel eens gevangen in Frankrijk en heb ze grondig bekeken. Ik kan er niets anders uithalen. Ik denk echt dat het een levendbarende hagedis is met iets andere tekeningen. De bouw is exact hetzelfde als de Nederlandse versie. Om je even een indruk te geven. Dit is dus de nederlandse versie:

 

Hagedis1.jpg

 

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. Zodra ik echt de namen kan vinden laat ik het je weten.

 

Mzzlz Gerder

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kijk eens wat ik vindt:

 

ReSaLaLaViA0009.jpg

 

Lacerta viridis

Green Lizard

 

Dat zal in het Nederlands dus wel Groene hagedis zijn. Heeft ook nog een paar ondersoorten. Degene die jij hebt gefotografeerd is de mannelijke soort. Hier is nog een foto van de vrouwelijke soort waarbij duidelijk de blauwe kleur niet zichtbaar is:

 

ReSaLaLaViA0008.jpg

 

Zodra ik meer vindt hoor je het :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het is weer raak

 

ReSeCoCoViA0003.jpg

 

Hierophis viridiflavus

Western Whip Snake

 

Weer eentje. Die laatste moet ook wel lukken alleen daar zijn er heel veel van in heel veel verschillende kleurtjes. Ik doe mijn best maar misschien later vandaag :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou die laatste is waarschijnlijk een muurhagedis: Podarcis muralis. Zeker weet ik het niet want er zijn heel veel verschillende soorten van. Kijk anders even op: http://www.herp.it/ . Daar staan foto's van vrijwel alle europese reptielensoorten. Zoek het plaatje zou ik zeggen want van deze soort hagedis zijn er heeel veel. Succes en ik hoor het wel :D

 

Mzzlz Gerder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Gerder,

 

Bedankt voor je intensieve zoekwerk ;)

 

Ik ga zeker nog eens een kijkje nemen op de site die je zegt...

 

Nogmaals bedankt

 

 

Groetjes Nick B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nick,

 

Zo te zien aan de mooie foto's is je vakantie goed geslaagd.

 

Leuk dat Gerder de soorten probeert te achterhalen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×