Jump to content
Jama

Zou Dit Ok Zijn

Recommended Posts

hallo allemaal ik ga beginnen met een nieuw terraruim voor men 3 vrouwjtes ik zou links een spaarlamp uv willen gangen en rechts een tl uv het is een bak van 160 OP 70

is dit goed of zou ik beter 2 spaarlampen hangen ?

onder het linkse platform zou ik een warmte lamp hangen van 60W in het midden 2 spotjes van 30w met een fiting dat je dat richten, en links een spot van 4OW wat is julllie idee??

 

iemand raad ?

 

groetjes jama

post-2-1251108949.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan rest de volgende vraag, hoe hoog is je terra? Want als je terra hoog genoeg is zou ik gaan voor een mega ray lamp, deze geeft warmte en uv verlichting in

Share this post


Link to post
Share on other sites

geloof dat het een beetje teveel van het goede is :rolleyes:

 

zie op de tekening een uv spaarlamp + een uv tl lamp

een keer uv is voldoende(de keuze is aan u zelf)

zet de uv wel zo dicht mogelijk bij de warmtelamp(de zwaarste lamp)

 

zou er wel ook een gewone tl verlichting inhangen,verlichting is net zo belangrijk als warmte

 

 

de ideale verlichting =

 

--langs een kant een warmtespot(wattage volgens grote van terrarium)

--daar naast een uv verlichting(zo dicht mogelijk bij de warmtespot,daar is de uv het meest benut,daar de baardjes daar veel opwarmen en zonnen)

--langs de andere kant van het terrarium een spot met minder wattage (dit is dan de koude kant)

--een tl verlichting voor algemeen licht

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

of

een mega ray,deze heeft warmte en veel uv (dit in de plaats van de warmtespot en de uv verlichting)

de rest hetzelfde

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

om de temperatuur beter ,en juister te regelen kunt u er een dimmer opzetten

met deze dimmer kunt u de temperatuur regelen naar het gewenste niveau,en tot op de graad juist

 

OPGELET

de E27 fittingen gaan uit de handel verdwijnen(de lampen worden nu al schaars)

neem zeker ook een E14 fitting,zo kunt u altijd de gepaste lamp vinden

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben de beste ervaring hier met gewoon tl uv lampen .

 

wij hebben alle uv lampen van mega ray tot lucky reptile tot spaarlampen .

 

en de tl lampen kwamen het beste er uit kwa groei van de beestjes .

 

het nadeel in de zomer is als je bak te warm word en je wilt een lichtere er in draaien dan gaat da niet gemakkelijk .

 

bij een tl uv kan je dan gewoon de tl laten branden .

 

 

dus zou er gewoon een tl uv in hangen

 

mvg nick en liesbeth

Share this post


Link to post
Share on other sites
wij hebben de beste ervaring hier met gewoon tl uv lampen .

 

wij hebben alle uv lampen van mega ray tot lucky reptile tot spaarlampen  .

 

en de tl lampen kwamen het beste er uit kwa groei van de beestjes .

 

het nadeel in de zomer is als je bak te warm word en je wilt een lichtere er in draaien dan gaat da niet gemakkelijk .

 

bij een tl uv kan je dan gewoon de tl laten branden .

 

 

dus zou er gewoon een tl uv in hangen

 

mvg nick en liesbeth

zet eens een uv meter op de bodem (waar de beestjes zitten)in uw 50cm hooge terrarium met de verschillende uv lampen

 

een tl uv is zeer goed in een terrarium van max 40 cm hoog,daar deze lamp een goed werkende afstand van 30 cm heeft,en met een steen of grotje bekomt men de ideaale afstand

,of de lamp lager hangen,zodat de uv bij de beestjes kan

in een 50 cm hoge terrarium is een uv tl die bovenaan gemonteerd is nutteloos voor de beestjes die op de bodem leven zoals baardjes

 

om er vanuit te gaan dat

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat mij niet om 1 nakweek nestje .

het gaat hier over al mijn dieren .

ik gebruik ook de mega ray lampen zeer goede lampen breek deze lampen zeker niet af .

maar gebruik de mega ray enkel bij kameleons .

en het klopt als je met een uv meter gaat meten dat bij de mega ray veel hogere waarden gemeten word.

en bij de uv tl heb ik de beste resultaten bij men baardjes .

maar ieder zijn ervaring en mening .

maar zeg er ook even bij niet alle merken van uv tl lampen zijn kwalitatief goed .

 

groetjes nick en liesbeth

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor al jullie reacties.

men terraruim zou 70 hoog worden

dus dat ik de TL uv zou vervangen door een een gewoone tl zou dit dan goed zijn. waar ik men uv spaarlamp wil hangen zou de warmste plaats zijn met de meeste plateaus op verschillende hoogtes of zou ik dan beter 2 tl's naast elkaar hangen 1uv boven het warmste, 1gewoone tl.

met een mega ray wil ik niet echt werken want deze zijn hier moelijk te verkrijgen

 

nog een vraagje met een e14 fiting kun je daar verschillende zwaardere watt in vinden wat ik heb gelijk alleen nog maar 30 watt gezien

 

groetjes jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 70 cm hoge terrarium is geen terrarium om baardjes in te houden als u er voor koos met uv te werken

deze(de uv lampen) zullen te hoog zitten,en weinig of geen nut hebben

 

zou de hoogte veranderen als u nog moet beginnen naar 50 cm hoog

 

E14 lampen zijn ook in verschillende wattage's te verkrijgen(wel geen zwaardere)

de mega ray is niet zo moeilijk te verkrijgen,enkel weten waar men moet zijn

ze zijn ook op de online shop te bestellen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat weet ik ook maar ik zou de helft van de diepte van men terraruim een platau maken dat ze gelijk in 2 verdiepen zitten en met deze had ik besloten van een terraruim van 70 hoog te maken

men glas staat hier al :( dus ik kan niet echt nog veranderen.

maar dat is niet echt haalbaar volgens jullie :blink:

en als ik nu met mega ray zou werken boven hun zonnen plaats en deze op een 40 tal cm lager of de lamp zou zetten zou dit dan wel haalbaar zijn?

 

ik ben echt blij dat jullie me zo helpen hoor :cheer:

 

grtz jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje als ik nu boven die plataus waar ze op zonnen een uv spaarlamp zou hangen zou dat dan niet kunnen want deze geven toch ook een beetje meer naar beneden uv af?

want het idee was dat je in een gewoon terraruim toch ook niet op al de plaatsen uv hebt?of wel

 

 

groetjes jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier ben ik terug met een vraagje .onder het topic mega ray heb ik zien staan van iemand dat een mega ray 100 hangen heeft met een terraruim met ook een hoogte van 70 en deze dan boven het zonne plateau. zou dit ook kunnen bij mij?

zo ja is het dan enkel een mega ray, een gewone tl

(voor licht(klaarte))en dan gewoone warmte spots van verschillende wattages zodat ik van links naar rechts verschillende temperatuuren heb?

 

iemand een idee? ;)

 

groetjes jama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dit doet gebruik dan de 150 watt mega ray

Een vriend van mij heeft dit ook gedaan in zen terrarium van 70 hoog

Onder de lamp stond een boomstronk dus zaten ze dichter bij de lamp

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

en hoe dicht mogen ze bij de lamp komen?

bij 100 of bij 150.

want ik zou wel een redlijk hoge zonneplaats willen maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kunnen ze tot op een 25 cm van de lamp. Ze moag niet te kort hangen want dan wordt het te warm en altijd ervoor zorgen dat de dieren zich niet verbranden h

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ,ik heb een bak van L1.50xB70xH60 en ik heb er een lamp inhangen van powersun 100watt ,en ben er ook wel tevreden over . plus nog een apparte uv-lamp 10.0 van reptie glo.

 

het is wel een bak van MDF en dat houd de warmte zo al goed binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×