Jump to content
Sign in to follow this  
Raymond41

Welke Lampen?

Recommended Posts

Momenteel woont mijn baardagaam in een terrarium van 1 m x 0,5 x 0,5 m. De UV verlichting wordt verzorgd door de Reptisun 5.0 UVB. De warmtevoorziening geschieft d.m.v. 2 reflectorlampen (winter 2x 60W / zomer 2 x 40 W).

 

De baardagaam krijgt nu een nieuw terrarium van 1,30 m x 0,5 m x 0,6 m. Mbt de UV verlichting twijfel ik tussen de TL buis of de Powersun.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Powersun, maar het probleem schuilt evt. in de warmtevoorziening. De lamp is minimaal 100W en ik vraag me af of het dan niet te warm wordt in het terrarium )m'n in de zomer'. Als ik ivm de temperatuur de lamp moet uitdoen is er helemaal geen UV voorziening.

 

Verder wil ik graag weten hoeveel verlichtingspunten raadzaam is (2 of 3)?

 

Wat zouden jullie doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een powersun vergelijken met een tl buis is geen vergelijking lijkt me.

de 1 is verlichting,warmte,en uv in 1,en een tl is een tl.

de powersun is alles in 1 een tl geeft maar zon 6 maanden uv af,en is,vind ik alleen goed voor verlichting,en dan maar hopen dat je dier geen last heeft van het constante brom geluidje,dat de starter afgeeft,wij kunnen dat niet horen,het dier wel.

maar je bak is te laag voor een powersun,(afstand naar het dier 50cm) en de 100 watt heeft de starter in de fittingm,overhit,en is snel stuk,een slechte investering.maak je bak hoger,en neem een 160 watt,ben je klaar voor ruim 2 jaar.in dat geval is een mega ray ook goed.neem anders gewoon een phillips spot,en hang er een zwaardere spaarlamp bij.(wel met een kap erom,om oog beschadeging te voorkomen.

vergeet je ook niet even voor te stellen,is toch leuker,weten we met wie we te doen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben hier Powersun's in alle bakken hangen.

Maar wij stappen ervan af, reden, zijn niet tevreden over de lampen.

Niet dat ze niet doen wat ze eigenlijk moeten doen hoor, de warmte is goed en de dieren doen het er goed bij.

Maar ze zijn gewoon snel kapot! Je hebt wel garantie voor een half jaar, maar wij zijn in dat half jaar al veel terug gegaan.

Dat is dan met de 100 watt. De 160 watt schijnt idd beter te zijn, maar ja dan moet je idd de maat van je bak veranderen.

Wij hebben gisteren op de beurs lang staan praten met iemand en wij zullen idd overstappen op de Mega Ray.

Die lamp is zelfs iets voordeliger als de Powersun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de powersun geeft idd prijs/kwaliteid verhouding weinig af.. beter ga je voor de mega ray. deze geven zelfs meer dan de aangegeven half jaar garantie voor voldoende uv afgifte. er zijn zelfs berichten van mensen die er al 2/3 jaar met dezelfde lamp gaan.

ook als je lampen wilt plaatsen doe dan de ene kant meer wattage dan aan de andere kant.

 

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben momenteel met een 100W warmtelamp aan het testen hoe warm het in het terrarium wordt als ik de Megaray 120 W gebruik.

 

Als dit te warm wordt ben ik genoodzaakt om de reptisun te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lamp nu 1,5 uur aan; de temperatuur onder de lamp bedraagt 51 graden; is m.i. te warm. Het terrarium staat in de sere, waar het nu 24 graden is. Omdat de temperatuur in de zomer hier nog zal stijgen, wordt het in het terrarium nog warmer. Toepassing van de 120W Megaray lijkt mij dus niet mogelijk; resteert m.i. alleen nog de reptisun 5.0 TL buis van 1,20m.

 

Heeft iemand nog een ander idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Raymond ;)

 

Een terrarium in een serre plaatsen lijkt mij niet onmiddelijk de ideale plaats als huisvesting.

Je zegt dat het nu 24

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Raymond ;)

 

Dit heeft toch al een betere kijk op de hele zaak, want met serre dacht ik inderdaad aan een glazen huis :blink:

ikzelf heb ook bakken staan in de achterbouw met plat dak en lichtkoepel en hier loopt de temperatuur ook op bij heel warm weer.

Als vb. gebruik ik in een bak van 120*50*60 reflectorspots van respectievelijk 60W en 40W in combinatie met een zoomed reptiglo van 10% uvb.

Als de temperatuur oploopt laat ik enkel de 60W branden en bij heel warm weer de 40W.

Zorg wel als je de Tl UVB gebruikt dat er plateaus zijn waar de dieren onder de lamp kunnen liggen, als je geen tl gebruikt kan je gerust de mega ray gebruiken van 60W of 100W al dan niet in combinatie met een extra warmte(reflector)spot.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×