Jump to content

Recommended Posts

Ha ik wist niet bepaald waar ik het anders moest plaatsen.

 

Onze 4! baardjes drinken bijna niet !

 

Ze worden alle 4 wekelijks de zondag in bad gezet, zonder enige uitzondering, maar ze haten alle 4 het bad en willen meer eruit dan dat er ervan genieten.

 

Drinken lukt dus ook helemaal niet... Af en toe zie ik ze water opnemen maar dat gebeurt zelden !

 

Bij deze was mijn vraag, als ik ze nu om de 2 dagen zelf drinken toedien met een spuitje - zonder naald -, is dat dan niet teveel ?

 

Ze zien er niet bepaald uitgedroogd uit, krijgen alles en eten heel goed en zien er gezond uit, maar denk niet dat dit goed is voor nieren e.d. ...

 

Ik zet ook regelmatig wat druppel op hun neusje maar daar komen ze niet aan laten het meestal drogen of wrijven het eraf ... :rolleyes:

 

Aan een bakje in de terra komen ze helemaal niet ...

 

Is mijn oplossing goed ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baardjes zijn woestijndieren e. Die hebben niet zo veel behoefte aan water. Ze hebben het wel nodig e.

 

Maar ze halen het uit hun eten. Groenten, fruit, voedseldieren.

 

De mijne vindt het badje ook niet alles. Maar ik zet hem er in. En laat hem wat spartelen. Soms blijft hij rustig zitten en andere keren doet hij alsof hij eruit wil. Als je je baardje 2 keer per week ofzo in bad zet is het goed.

 

Ik meen dat ze ook via de huid water opnemen.

 

Dus je hoeft geen extra water toe te dienen (mijn inzien)

 

Grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier gaan de kleintjes dagelijks in bad,en worden aangeleerd om te drinken,door hun kopje in het water te duwen(na een paar dage drinken ze zelf)

 

de grote gaan eens per week in bad,en de meeste drinken

baardjes nemen ook vocht op via de huid,dus eens per week in bad zou voldoende moeten zijn

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Ik doe die van mij ook op zondag in bad en ze willen dan ook meestal niet drinken en alleen maar spartellen om eruit te komen.

Wat ik dan doe (is miss gemeen) ff een klein duwtje op het kopje gegeven zodat ze kopje onder gaan en dan lijkt het altijd wel of ze het ineens door krijgen dat ze moeten drinken.

En 2x per week sproei ik s'morgens als de lamp net aan is ff in het terra zodat alles beslaat en binnen een half uur is dit weer opgetrokken, dit helpt goed bij de vervelling en zo krijgen ze ook hun vocht binnen.

Verder inderdaad alleen via voer e.d.

 

Groetjes en succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben hier 5 baardjes, waarvan er maar 2 echt gelijk gaan drinken.

En 3 andere alleen maar bezig zijn om er zo snel mogelijk weer uit te komen.

 

We hebben een mannetje en die springt werkelijk bijna vanuit je handen t water in, die is dol op zijn bad! Zwemt rustig een paar baantjes, drinkt wat en zwemt weer verder.

Die drinkt zelfs gewoon uit de kraan......wellicht dat het door de techniek van Erwin komt, want daar komt t dier vandaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben dat "kopje onder" ook reeds al iedere week geprobeerd. Spike blijft wel rustig "drijven" met haar koppie ook maar drinken doet ze niet, en de twee andere h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe mijn baardagamen gewoon elke dag besproeien met een planten spuit en in het water doe ik vloeibare vitamienen en mineralen en de kleintjes 2 keer per dag en dat gaat harstikke goed zo weet ik zeker dat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben en ze gaan 1 keer per week in bad en ook daar doe ik de vitamienen druppels in.

 

 

groetjes cindy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wij hebben hier 5 baardjes, waarvan er maar 2 echt gelijk gaan drinken.

En 3 andere alleen maar bezig zijn om er zo snel mogelijk weer uit te komen.

 

We hebben een mannetje en die springt werkelijk bijna vanuit je handen t water in, die is dol op zijn bad! Zwemt rustig een paar baantjes, drinkt wat en zwemt weer verder.

Die drinkt zelfs gewoon uit de kraan......wellicht dat het door de techniek van Erwin komt, want daar komt t dier vandaan :P

Ik had op gegeven moment "ontdekt" dat de overgang van temperaturen, luchttemperatuur en ineens in een louw/warm badje, de dieren deed schrikken .

Toen ik de begin-temperatuur van het water op 20-22 graden had, schrokken ze niet meer en bleven gewoon rustig in het water liggen zonder eruit te willen.

Dan langzaam aan de temperatuur opvoeren tot lekker warm en dan is er geen probleem meer !

Als ze in mijn echte bad gaan, is de temperatuur wel gelijk warm maar het bad loopt af zodat er een drog gedeelte blijft, daar zet ik ze neer en ze gaan dan langzaam maar zeker vanzelf het diepe water in. Rustig en gecontroleerd. Dat kan best wel even duren maar badderen gaan ze uiteindelijk echt wel.

 

Ook is het zo dat ze een hele tijd nodig hebben om te beseffen (of zo?) dat ze in het water zitten en lekker kunnen zwemmen.

Bij de een gaat dat redelijk snel (10 min) de ander duurt soms wel een half uur voordat hij echt gaat "genieten van zijn bad"...

 

Het is nu een heel spectakel als er wordt gebadderd! Ze duwen nu gewoon zelf hun hele kop onder water. Er komen nu zelfs douches aan te pas of flinke waterstralen... heerlijk vinden ze het! Als ik nu de kraan openzet (geen douche maar gewoon dikke straal uit de kraan)met lekker warm water , weten ze niet hoe snel ze eronder moeten kruipen .

 

Zo'n badderpartij kan gerust een uur duren. En eentje (punky) is het er dan nog niet mee eens om eruit te moeten. Als ik haar op de rand van de gootsteen zet, springt ze er steeds weer terug in! Ik heb dat laatst getest: na 2 uur badderen! haar eruit gehaald afgedroogd en op het aanrecht laten zitten, dat duurde ongeveer 20 seconde.... toen sprong ze de gootsteen weer in ! Ik heb het opgegeven....en haar eruit gehaald... we blijven niet bezig ! Ze had een wateragaam moeten zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk gezegd "gebruik" ik hun wekelijks baddermoment om ontlastingsonderzoek te kunnen doen: Als ze lekker gaan badderen in het warme water kun je de klok erop gelijk zetten dat ze een mooie drol produceren.

Die gaat dan direct in een reageerbuisje, waarna ik mbv flotatiemethode hun mest kan onderzoeken met de microscoop.

 

Een bijkomend voordeel van het laten badderen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×