Jump to content
Sign in to follow this  
Drikus

Eitjes Schimmelen

Recommended Posts

Ik heb nu weer eitjes in de roedstoof liggen en weer is er 1 bij die gaat schimmelen.

 

Nou weet ik wel dat er gezegd wordt dat deze eitjes die gaan schimmelen niet goed zijn en weggooien dus.

 

Maar ja ...

 

Er gaat wat fout ....en dan ga ik nadenken he...!!!

 

Eerder had ik eitjes van hagedisjes waarvan de eitjes die niet goed waren helemaal niet gingen schimmelen, ze groeiden niet en leken gewoon te verschrompelen maar geen schimmel !

 

Nu heb ik goede eitjes (volgens mij ) waarbij er ineens schimmel ontstaat...das raar!

 

Wel heb ik ook het betreffende eitje er als laatste bij gelegd en heb daarbij mijn handen niet gewassen. (STOM) Bij de andere eitjes wel en die schimmelen niet ! Toeval??

 

Ik denk dat de oorzaak niet ligt bij het feit dat het eitje niet goed zou zijn maar dat er een schimmel groeit doordat ik met mijn vingers bacterien op het eitje heb aangebracht waardoor er schimmel is ontstaan.

 

Het lijkt me ook niet zo raar: als ik een kiezelsteen met mijn vuile vingers beetpak en in een broedstoof legt, bij 27 graden en lekker vochtig dan groeien er volgens mij ook in-no-time schimmel op.

 

Ik weet ook dat het omhulsel van een eitje na het leggen, een vochtig gel-achtig laagje bevat die waarschijnlijk een anibiotica-achtige stof bevat.

Bij het te goed schoonwrijven van het eitje wordt dat laagje stukgemaakt en kunnen schimmels hun gang gaan (heb ik ergens gelezen)

 

Vraag : hoe nauwkeurig wordt er met gelegde eitjes omgegaan ?

 

De beschrijvingen vertellen altijd:"pak de eitjes en leg ze in de broedstoof", vermiculiet, bakje, temp, vochtigheid, enz.

 

Alles wordt omschreven maar niet of je moet uitkijken voor vuile handen of zelfs het steriel hanteren van eitjes, tenminste niet dat ik heb kunnen vinden...

Degene die vertellen dat ze het met handschoentjes doen verontschuldigen zich min of meer dat ze "voor de zekerheid" de eitjes overdreven hanteren.....

 

Hoe denken jullie daarover? Is het niet logisch dat als je de eitjes hanteerd, er een grote kans is dat je er bacterieen op aanbrengt? Is het niet juist heel belangrijk de eitjes zo steriel mogelijk te hanteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmel = te vochtig

 

Zolang je de eitjes niet draaid kunnen deze tegen een stootje ;)

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk ook dat de eitjes te vochtig liggen.

zelf doen we het zo,eitjes uitgraven,int bakje,de stoof in en DAN pas wassen wij onze handen.

dus ik denk niet dat het met de hygiene te maken heeft.

want als je bedenkt dat de eitjes in de natuur gewoon ingegraven worden in het zand dan lijkt het me ook logisch dat er in dat zand vol van de bacterien zit(denk maar aan stoelgang en urine van dieren)

correct me if i'm wrong :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja te vochtig, waarom schimmelen dat de andere 4 eitjes niet?

Bovendien wordt dat continue gemeten en staat op zo'n 75 %.

Vanmiddag iets teruggevallen naar 65 % . Zelfs vocht bij gevoegd dus .

 

Daarbij ligt de hygrometer op het vermiculiet dus naast de eitjes.

Temperatuur 27-28 graden en rlv 75 %

Ik snap er niks van..... zou de hygrometer stuk zijn?

ik zal morgen de hygrometer weer eens ijken.

 

En wat die hygiene betreft, ja daar heb je gelijk in Jessie, in de bodem zit ook genoeg ongedierte...

 

Maar toen ze de eitjes gelegd had, zaten ze onder het bodemmateriaal.

Ik heb dat wel een beetje afgeveegd met een schone doek.

Daarbij merkte ik ook wel dat er een "plakkerige substantie" om het eitje zat, vandaar ook dat ze helemaal bevuild waren met het bodemmateriaal.

Ergens heb ik gelezen dat deze plakkerige massa een antiebacteriele functie heeft.

 

Tsja, kortom... hoe krijgen jullie je eitjes dan toch zo mooi schoon in het bakje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat gebruik je voor de eitjes vermeculiet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij doen eigelijk niks speciaal

we graven de eitjes uit en leggen ze in perlite ipv vermelucite(perlite lijkt wat op piepschuim korrels)

wel hebben wij ons laten vertellen dat je de 1e 10dagen kan zien welke goed zijn en welke niet.

de eitjes die de 1e 10dagen schimmelen,bruin worden of indeuken smijten we weg,de andere laten we liggen en wie zien dan ook dat er na de 1e 10dagen de eitjes ook niet meer schimmelen.

maar waarom ze schimmelen heb ik echt geen antwoord op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×