Jump to content

Recommended Posts

Na heel veel angst toch bij de veearts geweest en wat blijkt ??? Ons vrouwtje heeft ei'tjes !!! :cheer::cheer:

 

Nu enkel hopen dat ze bevrucht zijn :(

 

Nu wil ik graag weten hoe lang de ei'tjes in haar zitten ? Wanneer ga ze leggen ? We denken dat ze ongeveer 3 weken zwanger is !!

 

Ze zit uiteraard apart voor de nodige rust !! :)

 

Het zal dus normaal gezien een double het x wildkleurtjes zijn ^^

 

beetje moeilijk dus !

 

 

OHja en wij gaan morgen ook achter nieuw bergje zand voor haar ... Is gewoon terrarium zand goed ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste keer dragen ze de eitjes tussen 4 en 6 weken

4 weken na de eerste leg kan ze terug leggen

verwen haar maar goed

 

je kan gewoon terrariumzand nemen

wij geven de voorkeur aan speelzand

dit blijft langer vochtig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de eitjes bevrucht zijn zal je ze ook goed gaan voelen en zien zitten tegen ze haar leg aan is.

Ook merk je het aan haar graaf gedrag. Het ene vrouwtje is er snel vanaf, het andere kan lang op zich laten wachten...

Zand goed vochtig houden en het zal wel allemaal in orde komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nu wat meer tijd om te schrijven :)

 

Dus op beurs houten hebben we ons mannetje gehaald ...

Ze bij de vrouwtjes gezeten, we dachten eerst voor spotje te bevruchten, haha de snoeper neemt hij toch niet de andere zeker ??

 

Maar goed, ik zag dat ze veel verdikt was maar met dat ze niet naar de WC wou gaan, dacht ik eerder aan ontstopping, we waren zoooo bang :(

Dus naar DA en tja daar krijg je zo'n prachtige foto te zien met allemaal ei'tjes op !!

 

De DA voelde het wel maar twijfelde met dat ik zei dat ze nog niet had gepoept .... Daarom de foto !

 

Ik ben dolgelukkig maar zit met een paar vraagjes natuurlijk !

 

Ze zit apart, dat is duidelijk, ze wordt ook niet meer uit haar bakkie gehaald, ookal wil ze dat zooo graag ...

Ze krijgt dus vandaag extra nieuw zand, we houden het zeker vochtig, maar ze blijft maar graven waar het zand niet vochtig is en totaal niet diep ... Veronderstel dus niet dat het voor meteen is ! Ze amuseert zich wel met zoveel zand :cheer:

 

Dan zei de DA h

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan zei de DA h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze heeft ze al gelegd ... Ze was dus blijkbaar maandje al zwanger :P

 

Gelukkig alles was klaar !! Uitkomt: 23 ei'tjes (ze heeft er 24 gelegd maar 1tje was al helemaal kapot in terra)

 

Ze zien er mooi strak wit uit, met af en toe de adertjes dat je kan zien !!

 

Ze liggen nu in de broedstoof op een temperatuur van 31

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dat is snel gegaan

 

gefeliciteerd met de eitjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd met de eitjes

 

wil met deze zeker geen domper op de feeststemming zetten,maar hoop dat jullie geen plannen hadden deze zomer

 

een klein rekeningsken,en ik kom op 3 julli uit voor de uitkomst,

de vacantie maand :blink::blink:

 

indien er vacantie plannen zijn ,kijk nu al maar uit voor wie jullie baby's kan verzorgen,want er komt redelijk wat bij kijken om een nestje van de nodige zorgen te voorzien

 

 

om extra calcium toe te brengen kunt u een klein beetje calcium oplossen in water,en met een spuitje (ZONDER NAALD :rolleyes: )het dikke papje in de mond spuiten

 

ook een nestmuisje om de week is een zeer goede aanvulling,om terug op krachten te komen tegen de volgende afleg

 

ook zou ik overwegen om rupsen te bestellen bij mark(als hij er heeft tenminste)

deze zijn de allerbeste voeding ,en zeker om terug op krachten te komen na een afleg

 

geniet er zeker van :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Erwin !!

 

Onze vakantie begint sowiso pas vanaf 20 juli en dit jaar vertrekken we helemaal niet :) !!

 

Dat extra calcium, moet dat iedere dag ?

 

Nestmuisje hebben ze hier nergens in de buurt :(

 

En voor de rupsen, we zouden er graag inderdaad bestellen maar ook in de buurt is het helemaal niet gekend en ik weet niet of marc die zomaar kan opzenden ofzo :blink:

 

We genieten er zeker van ! We zijn vooral benieuwd ! :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het extra calcium inspuiten doen we na de eileg eens,en dan ongeveer een week voor de volgende eileg

 

rupsen gewoon op de online shop bestellen,en ze worden aan de deur afgeleverd met de post(de rupsen zijn niet zo duur,helaas de post wel)

(ook de extra vitaminen zijn er te bestellen)

 

er zijn ook diepvries muisjes verkrijgbaar ;)

anders even een oproep doen hier op het forum dat er geen muizen kweker in de buurt woont,of iemand die zelf zijn baby muisjes kweekt

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze heeft haar extra calcium gekregen se :P Ze vond het niet te lekker allessinds :D

 

Voor me beesten heb ik h

Share this post


Link to post
Share on other sites

best even een fototje,dan is het duidelijker

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het komt dus op de eitjes terecht, dus ik vind dat ze "juist nat genoeg" zijn :)

 

In een natte broedstoof krijg je veel condens en blijft het oppassen voor vallende druppels, dus beter een deksel op de eierdoosjes plaatsen.

Maar inderdaad beter een foto plaatsen van het systeem zodat je vraag wat duidelijker wordt ;)

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar ze hebben inderdaad zo'n dekseltje hoor :D De druppels komen niet terecht op de ei'tjes ;)

 

Straks foto'tje neme :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer,maar nu is het te laat om nog te veranderen

 

de eitjes mogen niet meer verplaatst worden

 

gebruik de volgende keer bamybakjes,met gaatjes in de zijkant bovenaan

er staat een voledige beschrijving hier op het forum over het klaarmaken van een aflegbakje

 

zou er de dekseltjes nu afnemen,en vervangen door dekseltjes met gaatjes in(perforator)

 

zie niet hoe de bovenkant van de broedstoof is,loopt deze af,zodat het condenswater niet op de eitjes kan vallen(moet vermeden worden)

 

zonder deksel is ook geen optie,want eens deze geboren zouden deze uit het doosje kruipen en verdrinken

 

neem even een foto van de stoof aub

hoe verwarmt u de stoof

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
jammer,maar nu is het te laat om nog te veranderen

 

de eitjes mogen niet meer verplaatst worden

 

gebruik de volgende keer bamybakjes,met gaatjes in de zijkant bovenaan

er staat een voledige beschrijving hier op het forum over het klaarmaken van een aflegbakje

 

zou er de dekseltjes nu afnemen,en vervangen door dekseltjes met gaatjes in(perforator)

 

zie niet hoe de bovenkant van de broedstoof is,loopt deze af,zodat het condenswater niet op de eitjes kan vallen(moet vermeden worden)

 

zonder deksel is ook geen optie,want eens deze geboren zouden deze uit het doosje kruipen en verdrinken

 

neem even een foto van de stoof aub

hoe verwarmt u de stoof

 

groetjes

erwin&sonja

De bakjes hebben gaatjes aan de zijkant, de verkoper zei dat dit genoeg was maar dat we eventueel wel gaatjes aan het deksel mochten zetten.

 

Zal dan vanavond de dekseltjes ook "begaten" (kon geen betere omschrijving vinden :ph34r: )

 

De stoof is eigenlijk een grote isomodoos. Hij wordt verwarmd met een kabel die onder de bak water ligt (hij zei eerst in het water maar dat durf ik echt niet - volgens me vriend is het wel veilig maar durf het nog steeds niet :rolleyes: ).

 

Temperatuur wordt geregeld en staat op 31

Share this post


Link to post
Share on other sites

het nadeel van deze krekelbakjes is dat de gaatjes tot onderaan het doosje lopen,en dat het nodige vocht er zo ook uitkan,waar het zou moeten binnen blijven

 

het beste om een natte stoof te verarmen is een verwarmings termostaat voor een aquarium

nog beter zijn twee termostaten(als er een stuk gaat is er nog geen probleem ;) )

 

waneer uw temperatuur constant blijft zal een warmtekabel ook wel lukken denk ik

 

een natte stoof MOET een schuine afdekplaat hebben

dit om te voorkomen dat er druppels water op de eitjes vallen,of op de doosjes met gaatjes langs de bovenkant(en dan op de eitjes)

 

zou het zo proberen,met enkele gaatjes langs de bovenkant er bij te zetten

 

de bakjes wegen,en kijken dat ze niet te veel verlichten(schrijf het gewicht op het deksel)

vul voorzichtig aan met water indien de bakjes gewicht verliezen(naast de eitjes met een spuit(zonder naald <_< )

 

leven met u mee

zal wel lukken

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
het nadeel van deze krekelbakjes is dat de gaatjes tot onderaan het doosje lopen,en dat het nodige vocht er zo ook uitkan,waar het zou moeten binnen blijven

 

het beste om een natte stoof te verarmen is een verwarmings termostaat voor een aquarium

nog beter zijn twee termostaten(als er een stuk gaat is er nog geen probleem ;) )

 

waneer uw temperatuur constant blijft zal een warmtekabel ook wel lukken denk ik

 

een natte stoof MOET een schuine afdekplaat hebben

dit om te voorkomen dat er druppels water op de eitjes vallen,of op de doosjes met gaatjes langs de bovenkant(en dan op de eitjes)

 

zou het zo proberen,met enkele gaatjes langs de bovenkant er bij te zetten

 

de bakjes wegen,en kijken dat ze niet te veel verlichten(schrijf het gewicht op het deksel)

vul voorzichtig aan met water indien de bakjes gewicht verliezen(naast de eitjes met een spuit(zonder naald <_< )

 

leven met u mee

zal wel lukken

 

groetjes

erwin&sonja

Temperatuur blijft constant behalve als ik het deksel opendoet, maar veronderstel dat dat normaal is ? :rolleyes:

 

Wat betreft die afdekplaat, zal ervoor zorgen dat dit in orde is voor de 2de leg !

Want ik denk niet dat het aangewezen is om zomaar die bak open te doen eer ik zo'n plaat heb gemaakt enz... dan hebben me ei'tjes koud :(

 

Wat betreft dat wegen, mag ik die zomaar "uithalen" ?

Wist dat niet! Durf er bijna niet aan te komen !!

 

Zal dan inderdaad om de 2 (?) dagen wegen en kijken of ze niet teveel water verliezen !

 

Het is niet gemakkelijk geweest :( We gingen eerst zo'n kant en klare stoof nemen maar nergens meer te vinden natuurlijk ... Ramp ramp ramp !! Maar zo leren we bij en ik moet zeggen, onze ei'tjes zien er nog steeds goed uit ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lieke ;)

 

In welk substraat liggen je eitjes ?

Ook is het zo dat de krekelbakjes inderdaad gaatjes hebben langs de zijkant en zo te zien staan je bakjes rechtstreeks in het water of zie ik dit verkeerd <_<

Let dus op dat er langs deze weg geen water opgezogen wordt, want teveel vocht is ook niet goed voor de eitjes.

Beter is je bakjes op een rooster te plaatsen.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee JDG ze staan zeker niet rechtstreeks in het water! Water staat ernaast...Enkel condens komt naar beneden maar dat hebben we nu opgelost door een klein gaatje in het midden van de doosjes te persen zodat er nog water in kan maar ZEKER niet op de ei'tjes ;)

 

Die nog altijd wit zijn trouwens :P Wanneer kan ik zien dat het "mislukt" is ? Ze staan daar nou toch al 4 dagen h

Share this post


Link to post
Share on other sites

om nu al zeker te zijn van een tweede legsel is het nog veel te vroeg

bij een drietal weken zullen er pas terug eitjes voelbaar zijn als er een tweede legsel komt

 

ook leggen niet alle baardjes een tweede legsel

hebben dit jaar ook al twee dames gehad die na het eerste legsel gestopt zijn

 

het grote nadeel hiervan is dat ze het zaad opslaan in het lichaan,en zwanger worden wanneer ze er klaar voor zijn,en dit kan zelfs meer dan een jaar zijn dat er tussen zit

 

zo is ons citronella,de moeder van onze eerste hypotjes druk aan het graven,al heefd ze zelfs nog geen man gezien het laatste jaar,maar zit goed vol eitjes

 

of deze allemaal bevrucht zijn moet nog blijken,en als ze bevrucht zijn ,zijn we zeer benieuwd wat er uitkomt

 

als het hypo'tjes zijn zijn het jongen van onze hypoliet,welke ons vorige zomer is ontvallen,en dan springen we een gat in de lucht

 

blijven aparte beestjes de baardjes :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm ik dacht dat het maar 2 weken duurde :P

Goed dan hebben we nog even lekker de tijd !

 

Maar ze "smeekt" erom om terug bij haar ventje te gaan (die overigens volgens ons gisteren ons ander vrouwtje "gedekt" heeft :cheer: ) maar dat is toch nog veel te vroeg ???

 

 

 

Het blijven inderdaad aparte beesten maar des te leuker om erover te leren :cheer::cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmmmm ik dacht dat het maar 2 weken duurde :P

Goed dan hebben we nog even lekker de tijd !

 

Maar ze "smeekt" erom om terug bij haar ventje te gaan (die overigens volgens ons gisteren ons ander vrouwtje "gedekt" heeft  :cheer: ) maar dat is toch nog veel te vroeg ???

Tussen iedere eileg zit ongeveer 4 weken, het aantal is afhankelijk van dier tot dier, ze kunnen dus ook het zaad opslaan voor later.

Of het te vroeg is voor je andere vrouwtje moet jij natuurlijk weten hoe oud je vrouwtje is.

Dus hoe oud is je andere vrouwtje? <_<

Ook is het zo als ze bij elkaar zitten dat ze het natuurlijk niet komen vragen of ze mogen :rolleyes: , als ze te jong is mag je zeker geen mannetje bij haar plaatsen.

Ook zou ik je vrouwtje van de leg niet terug bij haar mannetje plaatsen (hoe erg ze ook mag smeken), een te opdringerig mannetje kan nu alleen maar nadelige gevolgen hebben.

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zeker niet te vroeg, alle 3 schelen ze misschien maar 1 maand qua "date of birth"...

 

We hadden zelfs Pyro gekocht voor eerst met Spotje (die meer tint naar de complete pastelkleuren) te paren en niet met Spike (die meer volledig wildkleur is ;) ) !! :P

 

Achja hij mag ze van mij allebei hebben, de snoeperd :cheer:

 

Ja dat dacht ik ook :P Ze zal nog maar effe moeten wachten in haar terrarium :P Ze is wel zoo eenzaam, ze heeft zo 1 klein hoekje waar ze de andere terra kan zien, daar zit ze dan ook bijna ALTIJD :unsure::unsure: Heb er zoveel medelijden mee :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×