Jump to content

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sorry dat ik me niet eerst heb voorgesteld, maar ik zal dat nu dan even doen.

Ik ben Ienieminie (Moniek) en ik heb samen met mijn vriend een Australische Baardagaam. Alleen volgens mij is hij (ernstig?) ziek.

Er zitten allemaal kleine beestjes op onze baardagaam. Ze zitten rond/in zijn ogen, waardoor de oogjes dicht zitten. Ook zitten ze bij zijn mondhoeken, in zijn oorgaatjes en tussen de stekeltjes in. Volgens mij lopen ze ook in het zand.

Weet iemand wat dit is en wat ik hier aan kan doen?

Ik heb al oogcreme, maar dit werkt niet.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

xx

Ienieminie

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom

 

als ze in het zand ook lopen , zou ik zeggen

haal het zand er zo snel mogelijk uit

en ontsmet het terra grondig

als je een achterwand hebt of hout of andere dingen in het terra

allemaal weg doen of 48u invriezen

 

welke kleur hebben de beestjes??

als je een achterwand hebt en de beestjes zijn zwart/bruin

zou het misschien kunnen dat het stofkrekels zijn

 

als zijn oogjes dicht zitten zou ik er toch eens mee naar de da gaan

 

eet je baardje nog??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik denk aan bloedluis of bloedmijt, deze zijn rood of zwart.

 

Terrarium en baardagme dienen te worden behandels.

 

Dit kan met Frontline of Bio Kill.

 

Raadpleeg zeker eerst een dierenarts.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst vaststellen wat het juist is voor met een behandeling te starten

de dierenarts is daar de juiste persoon voor

meestal raad deze wel een goed middel aan

 

rond deze tijd van het jaar komt het meer voor dat er bloedluis en bloedmeid voorkomt,

 

er zijn verschillende manieren om deze te bestrijden

 

de natuurlijke manier met DE ROOFMEID(is zeer grondig,maar duurd weken voor er resultaat word gezien)(ook een nadeel is dat de gekende nederlandse leverancier niet meer de kwaliteit levert als voorheen)

 

met verdelgingsmiddelen(gaat zeer snel,maar hou gevaar is voor vergiftiging)

Frontline of Bio Kill , zijn zeer goede middeltjes,maar let zeer goed op en lees eerst de gebruiksaanwijzingen(een foutje is vlug gebeurd ondervond ik zelf)

 

blijkt dat de antieluis druppels voor honden ook helpt,maar daar moet de dierenarts zeer juist de verhouding toepassen

deze middeltjes werken via het bloed

 

 

om deze zeer moeilijke te bestrijden parasieten zo veel mogelijk weg te houden is er alsemkruid

sinds we deze in alle terrarium's hebben ,hebben we nog geen parasieten gezien

het is geen garantie,maar helpt wel

alsemkruid is te verkrijgen in de online shop

 

LET WEL OP BESTRIJD DE PARASIETEN NIET,HELPT ZE ENKEL OM WEG TE BLIJVEN

DUS PREVENTIEF

 

hou ons zeker op de hoogte

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf heb het op baardagamen nog nooit gehad maar ben niet voor biokill of dergelijke...

 

het beste resultaat heb ik ( op slangen en ander hagedissen ) met gewone vlooien schampo voor honden en katten en dit dan verdunt met water. ze wassen met dit en na een week zijn ze er vanaf. ikzelf zou dit na bezoek aan een DA proberen... heb er nog nooit iets met voorgehad in tegenstelling met biokill...

 

en uiteraard ook zand en alles uithalen en de terra ook met dit behandelen en op keukenpapier zetten

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
ikzelf heb het op baardagamen nog nooit gehad maar ben niet voor biokill of dergelijke...

 

het beste resultaat heb ik ( op slangen en ander hagedissen ) met gewone vlooien schampo voor honden en katten en dit dan verdunt met water. ze wassen met dit en na een week zijn ze er vanaf. ikzelf zou dit na bezoek aan een DA proberen... heb er nog nooit iets met voorgehad in tegenstelling met biokill...

 

en uiteraard ook zand en alles uithalen en de terra ook met dit behandelen en op keukenpapier zetten

 

greetz

In Nederland schijnt Biokill niet eens verkocht te mogen worden!

Dit heb ik me laten vertellen door verschillende dierzaken tenminste.

 

Wij hadden hier dan ook een baardje wat vol zat met bloedmijt.

3 dosissen roofmijten later, overgegaan op behandelen met luizenshampoo en dat werkte uitstekend!

We hebben m er 2 x en ook t terra mee besproeid en voila, mijtjes zijn weg!

 

Succes ermee in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Sorry voor de late reactie, maar heb een tijd geen internet gehad en het heel druk gehad.

 

Bedankt voor alle adviezen!! Mijn baardagaam is weer beter =).

 

Hier komt het verhaal:

Ik heb helaas niet genoeg geld om naar een dierenarts te gaan, dus ben naar de dierenwinkel gegaan en heb daar om advies gevraagd. Ik heb daar spul (Beaphar, insecten spray) gekocht waarmee ik mijn baardje in zou moeten spuiten. Toen ik thuis kwam zag ik dat het over datum was, dus ik terug naar de winkel en ze konden het spul alleen maar een week later binnen krijgen, hier heb ik dus op gewacht.

In de tussentijd heb ik mijn baardje zn bak iedere dag helemaal schoon gemaakt en gereinigd. Ik heb hem een week lang iedere dag in een badje gedaan en 4 keer per dag oogzalf op gesmeerd. Ook heb ik iedere dag een paar keer zijn water ververst. Alle takken en stenen heb ik uitgekookt, andere versieringen heb ik in een zakje een paar dagen in de vriezer gelegd. Allemaal zodat de beestjes dood gingen. In de bak zag het er allemaal heel erg zielig uit, alleen een krantje, een waterbak en een warmtesteen. Maar gelukkig zag ik wel vorderingen.

Per keer wassen gingen de beestjes goed weg, hij knapte weer helemaal op.

Eten deed hij al de tijd nog wel, maar echt alleen omdat het moest en helemaal niet enthousiast.

De week daarna heb ik het spul binnen gekregen en daar heb ik hem en de bak een paar keer mee ingespoten. Eerst at mijn baardagaam alleen maar sprinkhanen, geen fruit of groenten. Toen hij ziek was ben ik hem met de hand heel langzaam allemaal kleine stukjes fruit gaan voeren, dit vond hij ook nog eens super lekker!!

Ondertussen zit hij weer in de grote bak, alle spullen staan er weer bij in, ik heb schoon zand gehaald en hij ziet er beter uit dan ooit. Hij is zelfs al weer aan het vervellen en veel groter aan het worden.

Ik weet alleen nog steeds niet wat voor beestjes het waren, volgens jullie beschrijvingen lijkt het het meest op meid of bloedluizen. Verder ben ik alleen nog op zoek naar het alsemkruid. Zou iemand mij nog kunnen vertellen waar dit te koop is? (erwin&sonja, online shop?)

Ik wil jullie allemaal nogeens heel erg bedanken voor de adviezen!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo .

De online shop is hier op het forum .

het linkje onder ziekten staat online shop en daar staat het tussen .

 

 

groetjes nick en liesbeth .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×