Jump to content
Nath86

Levend Houden Sprinkhanen

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb zondag in Houten een grote doos sprinkhanen meegenomen, ik heb ze nu over gezet in een curverbak zodat ze ruimte hebben, ik geef ze steeds andijvie en knaagdierenvoer voor de vitaminen en het vocht, maar is dit voldoende om ze in leven te houden?

Nu gaan ze wel snel op hoor daar niet van maar ik wil ze wel zolang als nodig in leven houden.

 

Graag tips ;)

 

Groetjes Nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, ik denk niet dat het gaat kweken zo of erg goed is. ;)

beter kun je ook die andijvie eruit halen, vaak zijn die bespoten!

wat je best kan voeren is gewoon gras! lekker simpel heel goeie koop. Een bakkie, gras erin, in hun bak zetten.

mocht je kweek intenties hebben; een bak humus (geen potgrond weet niet of dat goed is) er naast, beetje vochtig houden en hopen op leggende vrouwtjes. :)

2 a 3 weken later komen er jongen uit als je ze relatief vochtig houd. (dus niet zijk nat)

een schuin gaasje (waar ze aan kunnen hangen) en lekker gras voeren. mocht je een veldje hebben thuis houdt daar een stuk apart en maai dat niet. dat gaat strax groeien als het zomer word en dat is heeel erg eiwit rijk en dan explodeert de kweek ;)

na een goeie 2 a 4 weken (warm +/- 35 graden) kunnen de jongen al volwassen zijn :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

het overhouden van sprinkhanen is simpel

 

sprinkhanen kunnen niet tegen vocht,dus een zeer goede verluchting is belangrijk,zoniet het belangrijkste

gras dat een dag gedroogd is is goed voedsel

ook tarwe zemelen lusten ze graag

riet gaat er ook goed in

 

aan kweken zou ik zeker niet beginnen in de huiskamer

sprinkhanen maken een fijn stof op hun vleugels aan,dat word verspreid met het wapperen van de vleugels

niet iedereen kan er tegen als er veel zijn,zeker diegene die het stof afdoet

<_<<_<

 

let wel op met de beurs sprinkhanen,die mooie gele zijn vuilaarts,kunnen op glas lopen,en laten hun uitwerpselen daar ook achter(moeilijk te zuiveren nadien)

laat deze ook geen vocht zien

zelfs vochtig gras is dan doodelijk,ook te veel eten is niet te best

deze zitten al enkele dagen verpakt,en eens ze aan eten kunnen vreten ze tot ze er bij omvallen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Erwin,

goeie tip van dat teveel eten niet eens aan gedacht :)

dat fijnstof tsja ik heb er niet eerder van gehoord en toen ik legio sprinkhanen had had ik ook nergens last van is dat net als bij vogels of doel je op een ander soort stof??

 

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou de buren zijn blij want ik heb het hoge gras geplukt en gevoerd aan de dieren, ik zal dalijk nog even gras plukken en dan een dag laten liggen zodat ze niet te veel vocht binnen krijgen.

 

Kweken is absoluut niet de bedoeling, ik wil ze gewoon levend houden om te voeren, zodra ze op zijn ga ik liever weer naar de winkel.

ik heb nl de topics gelezen over het kweken van sprinkhanen en ik heb daar gewoonweg echt geen tijd voor met mn huidige baan (ik moet zelfs op feestdagen terug komen op kantoor)

Ik heb er ook ene handje knaagdieren voer ingedaan ik had nl vernomen dat dat ook erg goed is voor ze, voor de vitaminen enz..

 

Nu hopen dat er niet te veel dood gaan en mijn dieren er lang van kunnen genieten ;)

Bedankt voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey aangezien je knaagdieren heb heb je er ook wel voor voor neem ik aan :lol:;)

 

wat ik altijd doet is de lege bakjes van mark vullen met potgrond daar zaai ik graankorreltjes in die je kan pakke van je knaagdieren voer, na 3 dagen goed vochtig houden heb je al sprieten van 4 cm hoog dat zet je in je curven ban met pluk hooi en klaar

 

ik heb nooit meer als 5 dode sprinkhanen per week

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat fijnstof tsja ik heb er niet eerder van gehoord en toen ik legio sprinkhanen had had ik ook nergens last van is dat net als bij vogels of doel je op een ander soort stof??

------------------------------------------------------------------------------------------------

het is inderdaat ander stof,zeer fijn stof,afkomstig van de vleugeltjes

 

om deze redene kopen we nog wat we kunnen opvoederen,en houden geen sprinkhanen meer over

 

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

gras, riet, zemelen en tarwekiemplantjes....

Meer niet.

 

Geen andijvie of sla voeren dit is veel te vochtig.

Ze eten het overigens wel graag maar dat gaat niet goed ( ze eten alle groen graag..zo lijkt het)

 

Maar leg maar eens andijvie naast gras of riet dan eten ze het dus niet !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×