Jump to content

Recommended Posts

hallo,

 

heb ff een vraagje,ik zou graag voor mijn baardjes willen overstappen naar een tl uv buis, omdat er meer licht en uv van af komt als bij een andere lamp,maar de ene zegt dat ik de armatuur gewohn bij een bouwmarkt kan kopen,en de andere zegt, dat de arcadia het beste is,nu ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie erover denken,en wat jullie ervaring is...

zelf heb ik dus nog nooit een tl gebruikt,en hoe zit dat met het knipperen van de tl buis zelf,hebben baardagaamen er last van?

 

groetjes repti-girl1981

Share this post


Link to post
Share on other sites

een acardia is idd een prima lamp, en net als bij de andere uv lampen valt het knipperen wel heel erg mee. je kan idd gewoon je apparaat zelf bij een bouwmarkt kopen. vind het alleen iets minder mooie vaak, maar het kan zeker. ik heb er eentje bij mijn kameleon hangen.

zorg alleen wel dat je om je tl een ..kom er even niet op.. z'n speciale folie achtige kapje bevestigt, zodat het uv weerkaatst en uiteindelijk je uv afgifte waarde stijgt. evt leg je er een grote zilverfolie stuk omheen. ( deze bijv. vast plakken aan het dak van je terra.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan zo een kapje je uv waarde verhogen ? :blink:

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verhogen doen die waarden niet maar het uv licht wordt dan meer verspreidt waardoor je meer uv opbrengst hebt in je terra.

Bij ons hangt elke spaarlamp horizontaal met een zelfgemaakte alluminium 'kap'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een tl lamp heb ik geen ervaring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier hangt deze verticaal en is ook een spaarlamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Bij gebruik van UV tl verlichting moeten de dieren zo dicht mogelijk bij de

tl kunnen komen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor zover ik begrepen heb, kan het plaatsen van met name alluminium reflectors, de straling enorm beinvloeden.

Dat hoeft niet negatief te zijn, integendeel.

Er is veel over te lezen op de site : http://www.uvguide.co.uk

 

Daar heeft men metingen verricht bij het wel of niet plaatsten van reflectoren bij UV lampen.

Ook staat daar een waarschuwing bij dat, indien van reflectoren gebruik wordt gemaakt, de intensie van het licht wel eens veel te hoog kan worden.

(wat natuurlijk niet zo gek is...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afgifte van UV-a & UV-b wordt bij gebruik van een reflector wel degelijk versterkt (dus vermeerdert) ik heb een uitgebreide test gedaan met een UV-a en een UV-b meter.

Het vermeerderen van de UV-a & UB-b afgifte kan bij gebruik van een TL buis geen kwaad aangezien de afgifte redelijk beperkt is en eigenlijk nooit "te veel" kan worden.

Bij andere lampen is dit zeer zeker anders !

 

Het e.e.a. is wel op het internet te lezen (incl.foto's) maar ik zal de link hier niet plaatsen ;)

 

Wat Marc zeg is ook een goede tip, zorg dat ze erg goed dichtbij kunnen komen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus met andere woorden zolang je baardje niet dicht genoeg bij de uv lamp kan komen ( ongeveer 20 cm van de lamp af ) heeft geen enkele uv-lamp nut in onze bakken en dan moet je weten dat de meeste bakken 50 ,60 en 70 cm hoog zijn <_< , als je er dan een steen of eendert wat onder plaatst ( dit moet dan al bijna een rotsblok zijn om hoog genoeg te geraken ) en je dan ziet hoelang ze hier maar opzitten weet je ook dadelijk hoeveel nut de uv lamp in de meeste terrariums heeft ;)

Heb zelf metingen uitgevoerd op verschillende soorten uv lampen en zal maar niet zeggen dat de meeste geen nut hebben zekers.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn twee soorten tl verlichting armaturen

 

deze met elektronische starters,en deze die we kennen van vroeger met een aparte starter

 

deze met een losse starter zijn te herkennen aan het ronde gat dat in de montuur zit,waar de vervangbare starter in moet(deze zijn al te koop vanaf enkele

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik enkel nog tl uv de 10.0 ik heb hier de beste resultaten mee heb alle lampen al getest en onder een tl uv 10.0 groeien ze bij het hardste .

dit is mijn mening en ervaring .

en ik koop de armeturen volledig appart en steek ze dan ineen dat je enkel de houderstjes in mijn terrariums ziet .

en volledig armentuur zonder de behuising betaal ik 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×