Jump to content

Recommended Posts

Ik begin er voor geen geld van de wereld aan...

Je steekt er heel veel tijd en energie in en je hebt er ook nog aparte terra's of boxen en verlichting voor nodig.

Ik denk dat het niet zo eenvoudig is, je moet de groten van de kleine verwijderen, dus steeds aparte boxen,...

 

Ik koop ze wel gewoon... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

krekels zijn te doen maar zoveel als je nodig hebt valt er meestal niet te kweken, en sprinkhanen is erg moeilijk ze hebben altijd stoffen nodig die je niet kan voeren of je moet gewoon elke dag vers gras snijden uit natuur en als je pech hebt is dat bespoten dus is je hele kweek eraan,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het op verschillende manieren geprobeerd en verschillende keer. neem het van me aan, echt de moeite ni <_<

 

als je dan kleintjes hebt, ze groot brengen is zeer moeilijk. en als het dat niet is zal er wel iets anders tegen vallen(stank, temperatuur, ...)

 

als je echt wil kan je natuurlijk proberen, maar ik raad het je af :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi

 

mijn vader kweekt sinds 2 jaar sprinkhanen en moet zeggen dat dat zeer goed lukt. 1 groot nadeel, er gaat errug veel tijd in zitten...........heel veel. je moet ook diverse terrariums of bakken hebben en ze hebben veel warmte en voedsel nodig om ze snel te laten groeien.

 

onze sprinkhanen voor de baardagamen zitten in een terrarium, ik had een keer gezegt dat hij een bak met natte aarde bij de sprinkhanen moet zetten, dan geef je hun de mogelijkheid om daar eieren/cocon!! in te leggen( keertje gelezen op internet). uiteindelijk kwamen er kleintjes en zo is het uit de hand gelopen en nu is het zijn grootste hobby. 1 voordeel , mijn vader zit in de vut en heeft daardoor zat tijd.

 

soms gaat het wat minder met de kweek de ene keer komen er 400 uit en de andere keer 200, maar wat hij kweekt daar voeren we heel het jaar door 6 volwassen baardagamen mee...........

 

bij het begin moet je het even door hebben, wanneer ze eieren/coconen leggen en hoe te handelen om ze uit te laten komen. als ze 1 maal uit komen is het een kwestie van veel warmte en constant diverse soorten voedsel aanbieden.

 

een jaar geleden kocht ik ergens een bakje kakkerlakken/dubio's? en daar zaten ook 50 jonge kakkerlakken in, nog kleiner dan een lieveheersbeestje. mijn vader heeft die toen ook in een terrarium gestopt met warmte en eten, na een maand of 3/4 waren deze volwassen en dienen nu ook als voer voor de baardagamen . laatste keer op de beurs in houten 150 kakkerlakken gekocht, daarbij zaten ook om precies te zijn 210 jonkies in, die zitten dus nu ook in het terrarium bij mijn pa.

 

voor mijn scheelt het centen en me pa vind het super om te doen :D

nogmaals, er komt bij het begin veel kijken, maar uiteindelijk ben je er ook wel een uurtje per dag mee bezig als het geen 2 uur is ze eten heel veel vooral vezels zemelen gras riet en andijvie. gooi een volle hand gras bij 200 sprinkhanen en binnen een uur is het weg(prachtig om te zien) ......... als je echt precies wilt weten hoe hij het doet, dan kan ik het hem wel vragen en leg hij het je wel via de telefoon uit . met mijn 40 uurige werkweek zal ik er never nooit aan beginnen, ik heb wel wat beters te doen ;) maar als je erg echt voor wilt gaan en je heeft er de tijd voor is het erg leuk om te doen. je moet ook niet denken dat je heel voordelig uit bent omdat je je eigen sprinkhanen kweekt, diverse soorten voer ( gedeelte uit de natuur ,dus gratis) warmte lampen kosten ook geld. en vergeet niet de tijd, die kosten haal je nooit meer terug :( kijk maar wat je doet, het is tenslotte jouw leven..............

 

groetjes,

 

ron

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ron precies zoals je zegt het kan allemaal wel maar dan kan je er wel super veel tijd voor gaan vrij maken;)

en simpel is het niet;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat je eerst moet zien voor hoeveel is het en heb je de tijd .Ik heb in het begin alles ingericht en aangekocht om zelf zoveel mogelijk te kweken .Weet niet direct wat de electriciteit kost maar weet wel dat ik dagelijks uren bezig ben waarvan 2/3 aan de voedseldieren en 1/3 aan de dieren zelf .En er zijn momenten dat ze op eet zijn dan moet je nog constant bijkopen dat is zelf niet allemaal te kweken .Al goed dat je dan eten in bulk kan bijkopen en verder kan opkweken weer spijtig dat veel van die dieren niet alleen voeder eten maar ook elkaar .Ben wel blij dat ze alles opeten maar met deze maanden is dat ook weer niet het geval .Had veel bijgekocht de laatste beurs op Houten en heb bijna de helft weggegooid .Dus je moet zelf de keuze maken ik heb steeds veel eigen voedsel dan weet je ook wat je dieren bevatten en die je soms koopt op die moment zelf zit er weinig in .Heb nu ook zo een paar honderd muisen en dat vergt ook zeer veel werk maar het hoort allemaal bij de hobby alleen vrije tijd ???

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

legt eraan als je tijd for hebt moet je het doen, ik zelf doet het ook wel maar 2 uur is niks en ik moet nog bijkopen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, t' is gewoon lastig...

1 of 2 bakjes bijhouden is niet zo'n probleem.

Maar ik had op gegeven moment 16 bakken staan ! 4 bakken met de huiskrekels, 4 bakken met steppekrekels, 4 met sprinkhanen en 4 voor diverse of schoon om de andere bakken te kunnen reinigen. ( de beetjes uit de "vuile"bak werden in een schone gedaan en de vuile werd geleegd en gereinigd.

Ja en dan is het niet leuk meer..

Plus dat het dan een vermogen kost aan energie, zowel elektriciteit als lichamelijke energie..... Elke dag het voer: gras, riet ( moet je wel even ergens gaan plukken), brokjes, enz. Wirwar aan snoeren en warmtematten, en dat schoonmaken van de bakken he.....

2 is niet zo'n punt, maar 12 ? Dat is dus echt wel een punt ! een hele dikke punt ! (net zoiets als dat je handmatig de vaat moet gaan afwassen....12 van die bakken ..pffff...)

Tsja... schoonhouden is echt een belangrijk iets om een succesvolle oogst te hebben.

 

Elke dag voer verzorgen, "natte zaken" verwijderen en nieuw aanvoeren.

Vocht is erg gevaarlijk ! Toch moet je in de eilegbakjes / prikbakjes vochtige aarde hebben...

 

Water deed ik op gegeven moment helemaal niet meer aan: ik werd gek van die goor wordende drinkbakjes die elke dag gereinigd moesten worden omdat de krekels het, Of een leuke plaats vonden om in te poepen, Of ze legden ze vol met eieren !! Of ze hadden besloten om hun duikbrevet te gaan halen door dwars door de spons heen het reservoir in te gaan ! (Er is er overigens nog nooit 1 geslaagd voor dat brevet...)

Geen water?... nee dus!! Als alternatief gaf ik alleen nog maar vochthoudende groenten en fruit , komkommer ,sla, wortel, enz..."natte zaken" dus!

En dat ging een heel stuk beter ! Dat kan je op een schaaltje doen, verdampt niet en als het vuil is gooi je het weg en plaats nieuwe.

De beestjes deden het een stuk beter !

 

Om dan ook nog maar niet te spreken over het feit dat je ook nog wel eens tegen een "onbekende vervelende ziekte" aanloopt, de zogenaamde: "Ze gaan ineens allemaal massaal dood" -ziekte. Het ging zo goed, honderden jonge krekels en ineens gaan ze massaal dood?!!

Meit is daar bijvoorbeeld zo'n veroorzaker van, probeer dat maar weer eens uit je bakken te krijgen. En meit is een gevaarlijke ziekte die je met water of vochtige prikbakjes nu eenmaal zelf uitnodigd...

De bak moet zo droog mogelijk zijn maar we zetten wel een prikbakje met natte aarde (oid) in een bak die we naar de 30 graden stoken...als dat niet wil verdampen....? en dus vochtigheidgraad omhoog stuwd.

dan moet je wel heel goede ventilatie in de bak hebben, en maar stoken om de temperatuur weer op peil te houden.... dilemma...

 

nouja... het is wel duidelijk denk ik: ....tijd...heel veel tijd....heb je nodig.

Al was het alleen maar om de ervaring met ziektes en dergelijke op te doen.

 

Ik heb nu alleen nog maar een paar bakjes staan: met sprinkhanen en steppekrekels. (nu toevallig even ook nog veldkrekels)

De sprinkhanen zitten in 1 combi-terrarium ( jong en oud door elkaar) en de krekels verdeeld over 3 bakken. Nog maar 4 bakken dus...en das een heel stuk makkelijker. Toevallig zijn vandaag weer wat cocons met sprinkhanen uitgekomen en huppelen er weer honderden minisprinkhaantjes rond. En ook de veld krekeltjes kwamen vandaag uit, had ik niet helemaal op gerekend maar goed.

( nu kwamen ze per ongeluk uit in een "vuile bak" die eigenlijk van het weekeind gereinigd had moeten worden, dat kan nu niet meer !)

 

Advies over krekels: probeer aan steppekrekels te komen, niet overal verkrijgbaar maar wel veel sterker, groter dan huis of veldkrekels. wat ook een voordeel is: ze springen bijna niet en vooral: ze tsjirpen ook bijna niet. !!

Deze hebben duidelijk de voorkeur dus.

Huiskrekels blijven relatief klein, zijn vrij zwak en maken redelijk wat geluid.

Veldkrekels zijn in huis, als je daar veel bakken van hebt zitten, bijna niet te doen.

Ik heb 1 hele kamer gereserveerd voor voederdierenkweek en als daar wat bakken met veldkrekels in hebt staan, kan je bijna de kamer niet betreden van de herrie !!

Ongelooflijk wat die diertjes aan geluid produceren! De hele wijk wist dat ik "ongedierte" aan het kweken was.... bij het verzorgen was ik altijd bezig tikken uit te delen op de bakken..... dan waren ze weer even stil.....

En bovendien stinken de veldkrekels echt veel erger dan huis of steppekrekels

 

Op het hoogtepunt (met al die bakken) was ik denk ik al gauw zo'n uur tot 2 uur bezig met al die bakken kwijt was op een dag.

 

Nu nog maar een kwartiertje maar moet wel af en toe wat bijkopen omdat de legsels niet uitkomen als ik dat wil of nodig heb.

 

Goedkoop inkopen bij een groothandel en delen met mede-reptielenhouders in je buurt is een enorm stuk voordeliger en wat mij betreft toch wel de beste en goedkoopste optie.

 

Ga eens na of er niet toevallig een reptielhouder in de buurt van je woont en spreek daarmee af om gezamelijk in te kopen en te verdelen.

Als je bijvoorbeeld voor iets van 14 euro, 10 bakjes sprinkhanen kan kopen in bulk en je kan dat met 4-en verdelen dan heb je voor 3,50 euro iets van 25 volwassen sprinkhanen. Daar kweek je zelf niet tegenop...(misschien wel maar met alle tijd en zorgen van dien)

Met krekels kan dat nog veel extremer. Ik betaalde ooit voor 5 bakjes (uitgaande van 40 krekels in een bakje) , 4 euro! goed ingekocht in bulk en verdeeld onder een aantal (6) mensen...

Bij voedseldieren.nl overigens....

 

Dus........

voor 1 baardagaam is het goed te doen... voor 4 agamen en kameleonen hagedissen, enz... niet meer.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×