Jump to content

Recommended Posts

Hoi Jo,

 

Bedankt voor de foto te plaatsen van onze microscoop. ;)

 

Hebben de mensen enig idee hoe het er uitziet.

 

Heb ook nog foto's gevonden en een paar filmpjes van inwendige parasieten

op onze computer.

 

Zal zien of we deze hier ook zullen plaatsen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi! Maar kan iemand tips geven waar je moet op letten bij een microscoop kopen,...?

Ik zou zeer graag een cursus gaan volgen, heb het al dikwijls gezegd maar zou niet weten waar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Saratjeuh ,

 

vraag het misschien even aan Marc of een ervaren persoon of hij het je wil leren want anders lijkt me dit onbegonnen werk want lijkt me gevaarlijk om een besluit te nemen wat je diertjes kunnen hebben als je er geen ervaring mee hebt ;)

Ikzelf begin er niet aan daar wij nu een geschikte dierenarts hebben gevonden die dit voor weinig geld wil doen en zo ben ik er wel zeker van daar deze persoon er studies voor heeft gevolgd en dus normaal gezien geen vergissingen mag begaan ;)

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een ding!!

betekend dat we nu mest kunnen opsturen??

ik heb er een gewone,vergroot 500x en de coccidioses en flagaten zijn er op te zien,maar zo met het scherm ernaast is toppie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Anita ,

 

blijkbaar wel want zou anders niet weten waarom dit topic is geopend maar daar kan alleen Marc maar op antwoorden ;)

 

Groetjes ,

 

Gerrit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Mest opsturen. :huh:

 

Deed vroeger mestonderzoeken voor iedereen, en ja gratis.

 

Ben ermee gestopt, de mest werd s'nacht al door de brievenbus gegooid.

Moest maar raden van wie het kwam, een naam op de zakjes of

potjes zetten ho maar.

Ook tijdgebrek speelt een rol.

 

Gerrit dit topic heb ik geopend omdat er iemand iets vroeg over een microscoop.

Zal ook het topic eens terug zoeken van; ook een dierenarts maakt wel

eens een fout.

Dus normaal gezien!!!! :o

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het andere topic ook gelezen, er vroeg iemand wat voor microscoop,... je kan gebruiken.

 

Ik vind het ook een heel interessant topic daar ik er al veel langer in ge

Share this post


Link to post
Share on other sites

met microscoop omgaan gaat nogal wel maar om para sieten en andere dingen uit elkaar te halen ik zou het echt niet weten neej erg moeilijk maar heel intersant ik kan het niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet er inderdaad wel iets vanaf weten was voorbije week eentje in de lidl van een 70 euro kan zelfs op de laptop aangesloten worden was aan het twijfelen kan zijn dat ik op termijn zoiets aankoop .Kan je sneller werken op parasieten en dan met de medicatie van Marc moet dat goed komen en heb je geen verkeerde uitslag van de veerats ???Zal eerst in de leer moeten maar dat is te zien wie me dat wil leren ?

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites
judge de MICROSCOOP die je gezien heb kan je inderdaad gebruiken voor mestonderzoeken gebruik ze zelf ook.

Bedankt ga ik hem misschien toch nog halen staat hij op je laptop aangesloten ?en is hij duidelijk genoeg ?

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

ik heb een microscoop gekocht een bresser nog iets , vergroot tot 1600 x met een lcd display erop, werkt allemaal goed ,

 

alleen mijn vraag ,

 

heeft iemand fotos van de ziektes met vergrotingen erbij ,

 

dus bijvoorbeeld een foto van de wormen met erbij hoevaak je moet vergroten ?

 

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo

ik heb een microscoop gekocht een bresser nog iets , vergroot tot 1600 x met een lcd display erop, werkt allemaal goed ,

 

alleen mijn vraag ,

 

heeft iemand fotos van de ziektes met vergrotingen erbij ,

 

dus bijvoorbeeld een foto van de wormen met erbij hoevaak je moet vergroten ?

 

 

alvast bedankt

Heb de meeste wel op mijn website staan onder item ziektes .

Groeten

patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

@judge : zou je de foto's met ons willen delen?

 

En op de vraag terug te komen van wat heb je nou nodig:

Dat valt reuze mee...

 

Erg veel vergroting heb je helemaal niet nodig om parasieten te kunnen zien, 400X a 600 x is meer dan genoeg.

 

wel is het erg gemakkelijk, zoniet onmisbaar, om een kruistafel te hebben.

Dit is een tafel waar het objectglaasje op gaat en waarbij je het te bekijken object van links naar rechts en van onder naar boven heel precies kan bewegen.

 

Ook is verstelbare verlichting erg handig, met behulp van een diafragma kan je de hoeveelheid licht instellen , dit geeft grote contrastverbetering indien nodig.

 

Verder heb je eigenlijk niet eens zoveel nodig, je hoeft geen microscoop te hebben die 1200 x kan vergroten. 400 a 600 x is meer dan genoeg.

Het kunnen maken van de preparaten is minstens zo belangrijk.

 

Met een goedkope aldi-microscoop kan je al heel goede resultaten behalen.

En kan je er best mee uit de voeten als het nodig is, daar heb je geen dure microscoop voor nodig.

Tis maar net wat je wilt.

 

Een pc-oculair is erg handig, je kan dan de plaatjes opslaan en voor nader onderzoek gebruiken. Nodig is het niet maar wel heel erg makkelijk...

Ook daarin heb je weer vele soorten, kosten oplopend met de hoeveelheid pixels die je tot je beschikking wilt hebben.

De goedkoopste hebben als nadeel dat je weinig resolutie hebt en dus niet zo veel mee kan als 1 met hogere resolutie.

 

Verdiep je gewoon eens in "de microscoop" en dan leer je vanzelf de voor en nadelen van een bepaalde microscoop.

 

Wel kan ik als tip meegeven dat je je misschien beter goed ga inlezen in de microscoop.

Ik ben ook begonnen met een aldi-ding, en dat ging heel goed maar ik moet er wel bij vertellen dat ik mijn "dure Reichert" nu dus nooit meer wegdoe. Puur omdat een duurdere microscoop veel makkelijker werkt en degelijkere afstelmogelijkheden heeft dan een goedkoper apparaat.

 

Tis maar net wat je wilt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo

ik heb een microscoop gekocht een bresser nog iets , vergroot tot 1600 x met een lcd display erop, werkt allemaal goed ,

 

alleen mijn vraag ,

 

heeft iemand fotos van de ziektes met vergrotingen erbij ,

 

dus bijvoorbeeld een foto van de wormen met erbij hoevaak je moet vergroten ?

 

 

alvast bedankt

1600 is veel te veel voor het fijne werk,ik gebruik altijd 600 tot 800,groter is niet te werken (vind ik) ik doe ook zelf de onderzoeken,en als ik het echt niet vertrouw of het niet kan determineren stuur ik het naar marja (via de post)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Ben al geruimen tijd aan het zoeken naar een microscoop maar tot nu toe nog niets gevonden.

 

Weet iemand waar je it makkelijk kan vinden ? Zoja waar ?

 

Ik wil dit ook beoefenen maar ik ga dan sowieso ook een staaltjeafgeen bij onze da

is wel 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marc heeft een tijd geleden ook microscopen verkocht, dit was een beperkt aanbod, ik weet niet of hij er nog heeft maar je kan eens vragen h

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marc heeft een tijd geleden ook microscopen verkocht, dit was een beperkt aanbod, ik weet niet of hij er nog heeft maar je kan eens vragen h

Share this post


Link to post
Share on other sites

op kapaza of ander tweedehands zaken kan je

microscopen vinden zowel professioneel of voor hobby

in droomland verkopen ze ook die je kan aansluiten op een computer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil dit ook beoefenen maar ik ga dan sowieso ook een staaltjeafgeen bij onze da

is wel 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder het toestel dat ik in mijn bezit heb.

Een stereokijker van Leica.

 

microscoop.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier in zottegem betaal je ook 25 euro voor een mest onderzoek

en in de dierengeneeskunde in merelbeke betaal je 7 euro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×