Jump to content
Sign in to follow this  
Reptie-Farm

Nieuwe Vitaminen

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Vanaf volgend jaar hebben wij een nieuw multi-vitaminen preparaat

zonder Vitaminen D3.

 

Deze vitaminen zijn zeer goed voor mensen die met pure vitaminen D3

werken of zware UVB verlichting.

 

Wij testen deze weer al geruime tijd en boeken er goede resultaten mee.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey marc,

 

Wat mag gerekend worden als zware UVB-verlichting?

Valt de 70watt Bright Sun Uv Desert van Lucky Reptiles hier ook onder?

 

Groetjes Christophe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Christophe,

 

Heb deze lamp zelf niet ingebruik, dus kan daar niet over oordelen.

 

In de meeste multi-vitaminen die er nu zijn zit bijna allemaal D3.

 

Nu is algemeen bekend dat teveel D3 schadelijk is.

 

Dus is dit een uitkomst.

 

Voorbeeld, bij de Mega Ray gebruik ik de vitaminen zonder D3 nu bijna

dagelijks.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah k marc,

 

En gebruik je dit dan voor het bestrooien van groeten en fruit

(ter vervanging van sepia) of om te strooien over voedseldieren

(ter vervanging van calcium 6/7 dagen en Miner-All 1/7 dagen) ???

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Christophe,

 

Voor groente en fruit gebruik ik sepia en gemalen stuifmeel.

 

De vitaminen zijn enkel voor over de voedseldieren.

 

Zijderupsen echter bepoeder ik alleen met calcium.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sepia is toch schelp?

 

maal je die dan of heb ik nu verkeerd beeld bij sepia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
sepia is toch schelp?

 

maal je die dan of heb ik nu verkeerd beeld bij sepia?

Sepia is inderdaad een soort schelp.

Deze wordt gebruikt bij bv. vogels om er hun bek mee te scherpen en als calciumbron.

Deze kan je het best raspen (buitenkant is hard, maar binnenkant is zacht) om op deze manier poeder te verkrijgen die je over het groenvoer kan doen.

Of je kan dit op de online shop bestellen in poedervorm ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is goed om weten

wij gebruiken nu ook vitaminen zonder d3

 

zal de online shop wel even in de gaten houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd nieuwe vormen van vitamines zou ik ook graag willen gebruiken kan nooit geen kwaad denk ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sepia is het enige "skelet" of bot van een zeekat die ook in onze wateren voorkomt. (Een soort inktvis)

Zodra een vrouwtjes zeekat heeft gepaard en eieren heeft gelegd gaat zij binnen 2 dagen dood...

Aangezien alles van dit onfortuinlijke dier eetbaar is voor andere zeedieren is het enige wat overblijft de "schelp", "bot" of "skelet"of hoe je het maar wilt omschrijven.. en die spoelt dan aan op onze stranden.

 

Dit "sepia" ( die de naam heeft gekregen van het beest waaruit het voorkwam, de Sepia Officinalis ofwel zeekat) bestaat uit 2 delen : de harde buitenschaal die volledig bestaat uit pure kalk en de binnenmassa die bestaat uit kalk EN ZOUTEN!

 

Het materiaal is dus NIET geschikt als kalkvervanger voor onze reptielen aangezien voor hen zouten uit den boze zijn !! die in het weke deel van de sepia zitten !

 

Als je het al zou willen gebruiken zul je de harde laag van de zachte moeten ontdoen en de harde laag gaan vermalen .....

 

Dus......

Geeft het spul gerust aan je parkiet of kanarie... maar niet aan je agaam !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij gebruiken al jaren sepia, waren volgens mij een van de eerste die

dit aan baardjes gaven.

 

Lucky Reptiles hebben het zelfs in hun assortiement opgenomen.

 

Wel belangrijk is dat de sepia die wordt gegeven zeer goed zijn schoongespoeld,

de meeste zouten zijn hierdoor verdwenen.

 

Wij vinden sepia voor over de groente dus wel een goed product.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, nou, ik hoorde lang geleden dat het werd aangeprezen als calcium toevoeging.

Ik ben dat gaan uitzoeken en kwam er toch echt op uit dat de zachte binnenschaal zouten bevat.

Dat je dat zou kunnen uitspoelen leek mij persoonlijk ongeloofwaardig omdat volgens de omschrijving echt uitwees dat de opbouw van het zachte gedeelte nu eenmaal mede uit zouten zou bestaan.

En dus geen extern ingespoelde zouten door het zeewater of iets dergelijks, het zou echt gaan over de samenstelling van de materie.

 

Misschien heb ik dat destijds verkeerd begrepen maar volgens mij niet hoor....

 

Misschien eens uitzoeken of onder de microscoop gooien...

 

Ik houd het tot die tijd even bij de standaard calciumtoevoegingen, dat kost me de kop niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Nogmaals wij gebruiken het al jaren, en hebben tot nu toe geen nadelige effecten

waargenomen.

 

Theorie of praktijk is vaak totaal verschillend.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geprobeerd weer te vinden waar ik het destijds vandaan had dat het slecht zou zijn.

Niet echt kunnen vinden.

Wel zijn er ook in de vogel-wereld waar ook veel sepia wordt gegeven ook veel discussies over het zoutgehalte van (het zachte gedeelte) van sepia.

 

Ergens vond ik ook de samenstelling van sepia

Dit is de samenstelling (quote)

 

100 g Sepia Officinales bevat:

 

natrium 127 mg

kalium 83.2 mg

chloor 111.91 mg

steroiden = hormonen 336.5 mg

retinoine = vit A 62.09 mg

tocopherol = vit E 55.60 mg

vit B complex ( bevat dus B1, B2, B3... tot en met B12) 599.3 mg

vit C 42.8 mg

Flavonoiden 18.0 mg

magnesium 66.2 mg

zink 54 mg

mangaan 18.85 mg

Vit D 78 mg

chroom 25.65 mg

oligo-elementen = onontbeerlijke elementen om te leven maar in superkleine dosis aanwezig 0.012 %

 

Daarbij kwam ik ook tot de ontdekking via medische sites dat niet zout (Natrium en chloride) de boosdoener is maar het element natrium erin!

 

Waar wordt gesproken over problemen met zout daar wordt men dus gezet aan aan natrium arm voer.

Bij mensen hebben ze het dan ook over een natrium arm dieet. Niet over een zoutloos dieet.

Het natrium zou de boosdoener zijn in het keukenzout wat wij gebruiken bijvoorbeeld.

 

Als ik dan naar de samenstelling kijk van SO dan zie ik een hoeveelheid natrium. Maar dat is op een hoeveelheid van 100 gram !! Nihil dus...denk ik ?

Wat me ook nog niet helemaal duidelijk is aan de lijst is dat als je de grammen bij elkaar optel, je toch nog wat grammetjes tekort komt.

Ik denk dat men hierbij de calciumcarbonaat (kalk) niet heeft vermeld omdat het ging over de overige stoffen in SO , behalve kalk.

 

Overigens blijkt overal natrium in te zitten dus kan je je afvragen of die 127mg natrium in de 100gram SO nou wel zo slecht is...

 

Eerlijk gezegd ben ik geneigd om te denken dat de hoeveelheid natrium in sepia dus niet echt van belang is en je het dus wel gewoon kan gebruiken.

 

Ook geprobeerd de chemische samenstelling te vinden van ander voedsel die we wel gewoon geven maar weer niks kunnen vinden.

Om de verhouding natrium uit te dokteren en te vergelijken met Sepia omdat ik denk dat er in gewoon voer ook soortgelijke verhoudingen zullen zijn.

Misschien is er ergens wel te vinden hoeveel natrium nou in bijvoorbeeld andijvie zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zie je maar weer dat er soms te snel een conclusie getrokken wordt ;)

 

Probeer tijdens jou zoektocht op het internet in je achterhoofd te houden dat je niet altijd mensen of vogels met reptielen kunt vergelijken wat betreft het wel of niet schadelijk van bepaalde hoeveelheden vitamine/mineralen.

In 100gr andijvie zit ong 22mg natrium.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wilco: Telkens als ik dat doe : mensendingen of vogeldingen vergelijken met onze reptielen wereld vraag ik me ook af of dat niet toevallig verkeerd geinterpreteerd gaat worden.

Ik hoop dan ook maar dat iedereen goed leest en begrijpt waarom deze vergelijk getrokken wordt. Meestal omdat er geen ander vergelijkingsmateriaal voorhanden is. Voorbeeld: "in de vogelwereld is men ook geneigd zus of zo te denken"

Dan wil dat niet zeggen dat dat in onze reptie wereld hetzelfde geldt natuurlijk maar het geeft alleen maar een beeld. In het geval van de sepia was het alleen zo dat ze ook met dezelfde vraag zitten van het "zout-gehalte", het zegt verder helemaal niks...

 

Maar je hebt gelijk, ik moet uitkijken met "appels met peren te vergelijken".

 

En ben blij met je kritiek... leer ik weer van....

 

En inderdaad mijn weegschaal stond behoorlijk naar "niet gebruiken vanwege het zoutgehalte".

 

Bij nader onderzoek bleek dat anders te zijn, wat ik dan ook direct toegeef en onderschrijf.

 

Maar nu is het tenminste misschien wel duidelijk voor degene die er nog vraagtekens bij hadden... (waaronder ikzelf !)

 

Hoewel ik toch nog graag een getal zou willen zien in de voeding die we geven die overeenkomt met de 127mgram natrium per 100gram voeding.

Zoals je zelf al aangaf : tegen 22 mgram natrium op 100gram andijvie, Das toch nog een factor 6 minder natrium dan in sepia..

 

Maar ik denk nog steeds dat 127 mgram natrium op 100 gram van het spul niet nadelig kan zijn.

Maar misschien wel niet en is die 127mgram per 100 gram wel erg veel ? Ik heb geen idee.. het lijkt me niet maar misschien zijn er mensen die daar meer over kunnen vertellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×