Jump to content
Cripper

Mijn 2de Zelfbouwachterwand

Recommended Posts

heb je rekening gehouden met minimaal een X aantal cm zand?

want ik denk dat als je er nu zand in doet dat de openingen voor de grotjes zeer klein zijn...

 

maar dat kan ook foto bedrog zijn

ik heb de opening even groot gemaakt als het grotje waar ze nu in kruipen en daar hebben ze geen probleem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar dat grotje staat waarschijnlijk op het zand... kom dat grotje ook op het zand te staan?

 

OOOO enne, het ziet er schitterend uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja maar dat grotje staat waarschijnlijk op het zand... kom dat grotje ook op het zand te staan?

 

OOOO enne, het ziet er schitterend uit!

geen van de grotjes komen op het zand,te gevaarlijk omdat ze er dan onder vast kunnen komen te zitten.

de opening in het nieuwe grotje is zelfs 4 cm breder,hoogte is hetzelfde

 

de tijd zal leren of het goed is maar k heb er geen schrik voor hoor :)

 

OOOO enne,merci ! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even verder gewerkt aan mijn terra.

De onderste 5 cm van de wand en de binnenkant van de grotjes heb ik bewerkt met epoxyhars,dit om een betere bescherming tegen het graafwerk te bekomen.

58.jpg

61.jpg

Uit aluminiumplaat heb ik een reflecterend lampenkapje gemaakt voor de horizontale UVB-spaarlamp.Deze lampenfitting heb ik gemonteerd op een winkelhaakje en komt zo 25 cm boven het grotje te hangen.

52.jpg

54.jpg

64.jpg

Dit is het voorlopige resultaat,

60.jpg

Nu nog raamprofiel aan de zijkanten waar de ramen netjes invallen en gripknopjes op de ramen en dan is hij helemaal klaar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Prachtige achterwand, echt vakwerk. ;)

 

UV spaarlamp moet zo dicht mogelijk bij de warmte spott worden gehangen.

 

Baardjes zullen de meeste tijd onder de warmte spott verblijven,

op de manier waarop de UV lamp nu hangt heeft deze weinig nut.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooi hoor! echt top werk!

zou alleen die waardeloze repti glo vervangen door acardia compact 7% is veel beter

Hoi,

 

Wij vinden de Repti Glo spaarlampen bij goed gebruik dus wel

goede lampen.

 

Zijn trouwens veel meer mensen tevreden over.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Info van winkels!!!

 

Metingen zeggen ook niet alles.

 

Ik bazeer mijn mening over deze lampen op praktijk ervaring.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige achterwand! Mooi werk!

 

Wat die reptiglo betreft: Wij hebben ze ook in elke terra hangen en hier doen de baardjes het ook goed. Ik heb nog geen klachten gehoord over deze uv lampen wat je over andere lampen wel hoort...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Prachtige achterwand, echt vakwerk. ;)

 

UV spaarlamp moet zo dicht mogelijk bij de warmte spott worden gehangen.

 

Baardjes zullen de meeste tijd onder de warmte spott verblijven,

op de manier waarop de UV lamp nu hangt heeft deze weinig nut.

 

Groetjes Marc B)

links komt er een powersun 100 watt(heb ik nog liggen,als deze aan vervanging toe is ,komt er een megaray)

de lamp op de foto was maar om te testen

wat betreft de werking vd reptiglo:ik heb de uvb afgifte getest met de lamp in verticale stand ,in horizontale stand zonder reflectorkap en op de wijze zoals ze gemonteerd is,zoals ze nu hangt gaf ze de grootste meting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb deze lampen ook gehad. tot ik ze begon te meten en constateerde dat ze gewoon maar heel kort erg weinig af geven en dus is de verhouding prijs/kwaliteid erg matig

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb deze lampen ook gehad. tot ik ze begon te meten en constateerde dat ze gewoon maar heel kort erg weinig af geven en dus is de verhouding prijs/kwaliteid erg matig

heb je t dan over de powersun?

dan geef ik je gelijk inzake dat ze minder afgeven dan de megaray maar toch meer dan enig ander uvb-lamp.

dit was ook de eerste soort die ik kocht en was de beste in de winkel waar ik ze van had.

ik test ze regelmatig en tot nu toe heeft ze toch n constante waarde,op een volgende beurs koop ik me een megaray en houd ik deze als reserve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik bedoelde meer die repti glo... die geeft echt bar weinig af..

en ook die powersun is niet heel hoog in 'zijn afgifte.. geld eigenlijk voor beide maar de powersun heeft op hun 2 duidelijk de voorkeur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een wat verouderd topic, maar toch heb ik er nog een vraagje over. De platte delen van de achterwand waar de baardjes op kunnen liggen, zijn die ook van piepschuim gemaakt? Is dat zo stevig genoeg?

 

Ik vind het trouwens een ontzettend mooi terrarium!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die plateaus kun je idd gewoon van piepschuim maken. ik zette mijn plateaus altijd van met kit en sate prikkers. dus je hebt je achterwand, je hebt je plateau deze smeer je aan de zijkante met kit en je steekt in de plateau een sate prikker of cocktail prikker dan is het stevig genoeg. evt. mocht je een heeel groot plateau hebben laten ondersteunen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze achterwand is heel mooi gedaan

is dit gemakkelijk in onderhoud?

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tim, ondanks dat het niet mijn bak of topic is. snap ik niet goed wat je bedoelt met onderhoud.. als je het goed in elkaar hebt gezet heb je er eigenlijk geen onderhoud aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze achterwand is heel mooi gedaan

is dit gemakkelijk in onderhoud?

 

Groetjes Tim B)

als je bedoeld of het makkelijk proper te houden is;ja hoor

door het te behandelen met vernis is het vochtbestendig(niet 100% waterdicht maar kuisen met een klammige vod gaat goed)

de delen die behandeld zijn met epoxyhars ,zijn wel waterbestendig

je zou er de hele wand mee kunnen doen maar dan gaat hij wel hard glimmen,ieder zijn keus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar daarom gooi je er dan zand en steentjes tegenaan heb je dat probleem ook niet :)

wat ik zeg;ieder zijn keus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie achterwand

 

ik zelf zou het zo niet kunnen maken .

 

maar hou eigenlijk meer van een strakker terrarium

 

:cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige achterwand!

 

Ik wil ook weer een nieuwe inrichting gaan maken voor als ik mn nieuwe baardjes ga halen.

de vorige wand heb ik van piepschuim gemaakt ( zie http://www.reptie-farm.nl/forum/index.php?...topic=378&st=0& ) en dat werkt op zich wel goed, alleen gaat de verf toch wel een beetje afbrokkelen door de warmte en slijtage.

Dus ik ga nu toch voor iets anders ( epoxyhars? ).

 

Ik ga iig eens goed alle topics hier doorneuzen om idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×