Jump to content

Recommended Posts

hallo mensen,

ik heb uiteraard baardagamen een varaan en een kameleon..

ik vroeg mij af wat voor waardes jullie handteren als minimale afgifte v.d. uv

 

heb een nieuwe powersun 100w die op pal onder de lamp 30cm afstand een waarde van 042 heeft.. dat lijkt me wel erg weinig?!

 

op de site van uv waardes/ metingen enz enz staat danwel.

 

op meerdere momenten v.d. dag besteden ze een paar uur in de zon, uv waardes van 200-300..

maar de grootste gedeelte in gedeeltes waarvan de uv waarde 30 tot 150 uw/cm2 is... maar als deze nieuwe lamp nu nog maar 40 uwm afgeeft...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Luuk ;)

 

Dit is zeker een goede vraag, raar dat er hier nog geen reactie op kwam. <_<

Zoals je zegt besteden baardagamen in de natuur maar enkele uren +/- 3 uur in de volle zon om te zonnebaden en dit meestal op het heetst van de dag.

Op deze momenten zijn er pieken van 350 - 450 uW/cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo reptielenfreak ,

 

deze waarde lijkt mij toch weinig voor de powersun maar ik gebruik deze lampen zelf niet dus kan ik het niet nameten voor jou , wel is het beter gesteld met de Mega Ray Flood die ikzelf gebruik en waar de waarden veel hoger liggen.

Zal deze morgen even nameten want nu zijn de lichten uit en ik gebruik zowel de 60 watt als de 100 watt

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou idd ik heb diverse lampen:

 

mega ray deze geeft idd een prachtige hoeveelheid uv af (gekocht in maart ) met een afgifte nog van 30 cm: 115 + - en vanaf 20 cm 180 uw/cm2

 

zelfs idd een Acardia compact 7% geeft op 20-30 cm ongeveer 100 uw/cm2 af

 

dus zwaar teleurgesteld eigenlijk in die powersun.. maja kan je die ruilen want nergens staat de standaart waarde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omruilen zal denk ik moeilijk gaan.

De lampen zijn op zich zo slecht nog niet, ze zullen in ieder geval een langere levenduur en afgifte hebben dan de spaarlampen en TL's ook zullen je dieren er gemakkelijker gebruik van maken omdat ze deze gaan gebruiken als zonneplaats.

Indien dit niet het geval is zal je zeker nog extra suplementen moeten voorzien.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus zwaar teleurgesteld eigenlijk in die powersun.. maja kan je die ruilen want nergens staat de standaart waarde...

Als het een nieuwe lamp is (die dus ook net gekocht is) en je bent er niet tevreden over, is de winkelier volgens mij verplicht om hem te ruilen (ook als je hem al gebruikt hebt).

 

Kijk niet te veel naar de UVB waarde die er in de natuur is. UVB waarde van lampen die boven de 150 uW/cm2 kunnen zelfs gevaarlijk zijn voor je baardagaam/reptielen.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad net zoals Wilco zegt.

Als de dieren er genoeg gebruik van maken is dit zeker een goede lamp, als de waarden te hoog oplopen en de dieren kunnen er zich niet aan onttrekken kan dit op termijn schadelijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×