Jump to content

Recommended Posts

hi,

nog ff een vraagje nu Novia is overleden wordt Amora dan niet eenzaam?? Niet dat ik meteen een nieuw baardje koop. Want dat wil ik niet nu ze pas net overleden is, maar ik dacht als ze eenzaam wordt moet er misschien toch een keer een nieuwe bij...

 

En moet ik dan eentje van dezelfde leeftijd/lengte doen??

 

Heeft geen haast hoor, ik ren niet meteen naar de winkel. Moet eerst even aan wennen dat ik nog maar 1 baardje heb zitten nu...

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites
hi,

nog ff een vraagje nu Novia is overleden wordt Amora dan niet eenzaam?? Niet dat ik meteen een nieuw baardje koop. Want dat wil ik niet nu ze pas net overleden is, maar ik dacht als ze eenzaam wordt moet er misschien toch een keer een nieuwe bij...

 

En moet ik dan eentje van dezelfde leeftijd/lengte doen??

 

Heeft geen haast hoor, ik ren niet meteen naar de winkel. Moet eerst even aan wennen dat ik nog maar 1 baardje heb zitten nu...

 

groetjes laura

Kan ik een heel kort antwoord op geven:

Nee, Amora zal niet eenzaam worden.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt, ik dacht namelijk als ze van de ene op de andere dag aleen zit voelt ze zich misschien een beetje alleen...

 

dus bedankt hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken :D

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik vragen waarom ze dan niet eenzaam word?

want mijn baardjes zitten al vanaf baby afaan bijelkaar.

dus vind dat dan wel vreemd.en ze zijn nu ong 7jaar

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er met de tijd eentje bij wil gaan zetten, zal deze wel de zelfde grote moeten hebben. Hoeft niet perse even groot te zijn niet alle baardagamen zijn even groot. Je moet er alleen wel op letten dat de andere niet TE klein is voor de ander anders zou ze hem/haar evt. als voer kunnen zien en dat wil je niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solitair...ja ja dat ken ik ...me neus!

 

Ik heb altijd een paartje bij elkaar gehad en moest deze op gegeven moment uit elkaar halen omdat het vrouwtje was geopereerd.

Ze moest een 3 weken in quarantaine vanwege die operatie.

Ik heb nog nooit een dergelijk hartverscheurend tafereel gezien.

Ze misten elkaar verschrikkelijk !! Het was werkelijk hartverscheurend ! het mannetje miste zijn vrouwtje zo erg dat hij niet meer at en gewoon wegkwijnde!

Natuurlijk moesten ze wel apart van elkaar blijven, het vrouwtje was in quarantaine. Om het mannetje weer te laten eten moest ik haar bij hem plaatsen om hem te doen eten. Zodra hij gegeten had werd ze weer apart gezet... Ik kon niet anders... anders at hij niet !

 

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het achtergebleven baardje er helemaal aan onderdoor kan gaan, door hetgeen ik heb gezien bij het uit elkaar halen van een koppel... Het zijn misschien rustige beestjes maar absoluut niet achterlijk....!!! en behoeftig aan liefde van hun partner.

 

Anders moet je maar eens vragen aan Wil wat zij heeft meegemaakt met haar Cizmo en Dena.... Toen Cizmo overleed , heeft Dena bijna hetzelfde gedaan!

Ware het niet dat Wil dat gelukkig aanvoelde en heeft gezorgd voor afleiding door Dena van een nieuwe metgezel te voorzien. Hulde aan Wil! :cheer:

 

Hoezo solitaire dieren??? Onzin! Die dieren houden net zoveel van elkaar als jij en je partner.

Misschien kom jij eroverheen als je partner wegvalt maar volgens mij geld hetzelfde voor de baardjes....

En dat is dus gebaseerd op ervaring en niet op "wat men verteld over solitaire dieren"...

 

Mijn advies is dus: pas wel op want je baardje kan evengoed wegkwijnen door het gemis van haar partner!!!... of zorg voor een "vervanger"(klinkt hard maar is wel gebleken dat het helpt...)

 

Moet ik er nog bij vertellen dat ik denk dat er een groot verschil bestaat tussen dieren die in het wild leven en dieren die in gevangenschap leven. De laatste soort heeft natuurlijk niet zoveel keus.... Als je begrijpt wat ik bedoel... maar evengoed behoefte aan gezeldschap!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dena ging bij mijn eerst, en Cizmo die at niet, Cizmo wist wat hij aan Dena had.

Toen zei wegviel, was hij echt aan het veranderen, zelfs met een nieuw vrouwtje kon hij het niet vinden.

Hij gaf haar wel een lik, maar hoe hij met Dena was, kon hij niet gij het nieuwe vrouwtje vinden.

Hij is dan ook erg achteruit gegaan en 3 maanden later is hij z`n Dena achteraan gegaan,

Als ze in gevangenschap leven hebben ze gewoon altijd de zelfde patner, en ze voelen van elkaar als er een ziek is.

Toen Dena om half 4 s`morgen overleed, werd Cizmo wakker in zijn terarium.

En ze zaten apart......Voor mijn zijn het partners voor hun leven.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook van mening dat het solitaire leven van baardjes niet meer opgaat in de nakweek. oke in het wild leven ze graag alleen, ze kruipen uit het ei en gaan de wijde wereld in, hier kruipen ze met z'n 20 uit het ei en komen in een terra van 1 meter. natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik merk het hier ook met 1 man, zodra ik hem appart zet, eet hij niet meer is hij helemaal down en kwijnt gewoon weg. ik heb 1 keer doorgezet, toen is hij 70 gram afgevallen en kon ik zijn botten zien, dit nooit meer. als je ze alleen wilt houden doe het dan vanaf jong maar niet meer op 2 jarige leeftijd.

 

groetjes H

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar Amora is nog lang geen 2 jaar oud!! ze is pas 5 en een halve maand.

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als Amora nog goed eet en gewoon z`n gangetje gaat hoe het was, dan is het goed, Mijn waren al jaren bij elkaar.

Ik zal er een man bij zetten, wat even groot is al je vrouwtje.

Cizmo heeft ook jaren alleen gezeten voor ik Dena kocht.. Maar zag toch toen Dena erbij kwam, dat hij leefender was, en zeker actiefer.

Maar aan jou de keuze, hoor wel wat je doe.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad... omdat Amora nog zo jong is hoeft het misschien problemen op te leveren. Maar houd haar goed in de gaten.

Vergeet niet dat ze vanaf geboorte altijd met andere baardjes heeft "opgetrokken" en nu ineens helemaal alleen op deze wereld is.... snap je?

Aandacht van jou kan ook een hoop goed maken maar ik denk dat je er toch niet onderuit komt om eens rond te kijken voor een metgezel voor Amora...

 

(mooie naam trouwens !!!! Ik moet het doen met "Punky, Baardje, Spickel en Spoekel..... Tja ....die kinderen hee...

De kameleonnen hebben ook al van die mooie namen: Kemmie en Kammie... orgineler kon blijkbaar niet.... gelukkig hebben de hagedisjes geen naam ! Ach ..ze luisteren toch niet.... en kameleonnen zijn toch doof....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

nee Amora eet nog goed, en ik geef haar wat extra aandacht af en toe als ze een beetje afwezig in het terra zt maar verder gaat alles goed hoor :D

 

@Drikus

 

ach, de kids zijn vast blij dat ze namen mochten verzinnen :P

en Punky klinkt wel stoer moet ik zeggen haha

Amora betekent trouwens liefde, Novia(overleden) vriend

maar goed dat even terzijde

 

groetjes laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×