Jump to content
darkraver

Spontane Leatherback Of Wat?

Recommended Posts

Heb hier een dame zitten waar ik niet goed van weet wat ik er van moet denken. ze is op haar rug bijna volledig stekelloos

 

 

kleintjes033-400.jpg

Zoals je ziet is haar rug vrij gaaf

 

kleintjes030-400.jpg

 

kleintjes029-400.jpg

 

ze is ondertussen ong 4.5 jaar oud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij in de richting van een smoothie, ben benieuwd wat de anderen er van denken <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ff een stom vraagje misschien maar wat is een smoothie

(ik ken enkel die van de Liddl maar da is om te drinken) :lol::lol::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smoothie is eigenlijk hetzelfde als leatherback.

Dit is eigenlijk de Amerikaanse benaming wat hier in Europa leatherback word genoemd.

Wel dacht ik dat de Europese lijn gladder was van oppervlak tegenover de Amerikaanse lijn.

En daarom gaf ik de benaming smoothie.

Verbeter mij als ik fout ben.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

wordt ook wel partical smoothie genoemd, niet hetzelfde als leatherback. ik heb er hier ook een stel van zitten wel apart als je ze met de anderen samen ziet. maar helaas is er nog weinig over bekend, worden wel dingen gezegd maar is nog niet bewezen. dan zul je haar moeten laten dekken door een leatherback.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat JDG er kort opzit... Normaal gezien bij een smootie en een leatherback zouden de poten dan ook veel gladder moeten zijn.

 

Maar als ik mij niet vergis heeft de Ken&Tamara ook nog zo'n partial zitten... misschien even vergelijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

een amerikaanse smoothie is co-dominant en produceerd silkbacks als je amerikaanse smoothies met italiaanse leathers kruist krijg je ook silkies zelfde genetica op een andere plek onstaan zeg maar.

 

de rug van de baardagaam die je laat zien lijkt op die van een resesieve leatherback.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertaling voor de beginners= recensief gen is niet erfelijk , dominant-gen wel.

 

maar is dat al bewezen dan? of moeten we dit geloven vanuit amerika of waar dan ook.. volgens mij is nu net een jaar ofzo de leatherback een beetje in opkomst hier, nu krijg je dan ook die partial smoothies vaker te zien omdat mensen nu verschillen gaan zien. denk dat je dit pas over een jaar of 2 echt kan gaan zeggen, of het wel of niet erfelijk is.

kweken en fokken blijft altijd gokken, je weet nooit helemaal zeker wat de voorouders in hun genen hadden zitten en wat er na een aantal jaren weer spontaan uitkomt. en dat houd het ook spannend vind ik. ik vind het in ieder geval mooie dieren maar dat is ieder zijn/haar mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vertaling voor de beginners= recensief gen is niet erfelijk , dominant-gen wel.

 

maar is dat al bewezen dan? of moeten we dit geloven vanuit amerika of waar dan ook.. volgens mij is nu net een jaar ofzo de leatherback een beetje in opkomst hier, nu krijg je dan ook die partial smoothies vaker te zien omdat mensen nu verschillen gaan zien. denk dat je dit pas over een jaar of 2 echt kan gaan zeggen, of het wel of niet erfelijk is.

kweken en  fokken blijft altijd gokken, je weet nooit helemaal zeker wat de voorouders in hun genen hadden zitten en wat er na een aantal jaren weer spontaan uitkomt. en dat houd het ook spannend vind ik. ik vind het in ieder geval mooie dieren maar dat is ieder zijn/haar mening.

Of jou "spontane leatherback" genetisch bepalend is kan je alleen zien door er mee te kweken. Er zijn veel van dit soort baardagamen gekweekt die niet genetisch bepalend zijn. Kijken naar de rug is niet echt een goede methode om te kijken of hij recessief of c-dominant is.

 

"reduced scales" wordt al heel wat jaren gekweekt, maar is nu eigenlijk pas in opmars. Het is bewezen dat er een recessieve en een co-dominante vorm van is.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites
Normaal gezien bij een smootie en een leatherback zouden de poten dan ook veel gladder moeten zijn.

Ben ik het niet mee eens.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik goed begrijp zou ik best mijn "smootie" op een leatherback man zetten? Ofwat kan ik het beste met haar doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus als ik goed begrijp zou ik best mijn "smootie" op een leatherback man zetten? Ofwat kan ik het beste met haar doen?

Wat je het beste kan doen moet je natuurlijk zelf bekijken. Ik kan je een paar voorbeelden geven. Ik geef hier de leatherback en de smoothie beide de naam leatherback om het iets makkelijker te maken.

 

Als je een man hebt met het recessieve gen en de vrouw ook dan zullen alle jongen leatherback zijn. Heeft ze een co-dominant gen zal ongeveer 50% leatherback zijn. Is het gen bij de vrouw niet genetisch bepalend zal je alleen heterozygoten krijgen.

Heeft de man een co-dominant gen en de vrouw een recessief gen zullen ongeveer 50% van de jongen leatherback zijn, tevens zijn deze jongen 100% heterozygoot voor leatherback. Dit zal ook zo zijn als het gen bij de vrouw niet genetisch bepalend is, alleen zijn deze geen heterozygoot voor leatherback. Heeft de vrouw een co-dominant gen dan krijg je 25% normale jongen,50% leatherback en 25% silkback.

Dit is natuurlijk allemaal theorie en de uitkomsten kunnen per legsel verschillen. Tevens kunnen er ook partial leatherbacks uitkomen, maar ik denk dat je hiermee wel verder kan.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een co-dominante 50% leathers

bij een resecieve allemaal hetsen maar resecief moet je eigenlijk wel eerst bewijzen. om ze als hets te verkopen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan ik deze mischien ook op een sandfire zetten? Wat geeft dit als uitkomst???

dit zou ik persoonlijk niet doen

 

er zullen volgend jaar verschillende kruisingen verkrijgbaar zijn met laetherback's,en wat ik zag toen ik het beestje in handen kreeg(teruggeven was moeilijker) is dat er geel doorkwam,zou ik voor een gele man zorgen,al dan niet translucent

 

rode zullen er voldoende zijn,gele eerder zeldzaam

 

wat er juist inzit,en uitkomt zal u enkel na de verpaaring met zekerheid kunnen bepalen

 

nog beter is

geef uw adress door,dan kom ik erom,wat zou ze mooi zitten hier :rolleyes::rolleyes:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×