Jump to content
Sign in to follow this  
myst

Aanschaf Furcifer

Recommended Posts

ik ben van plan om een furcifer pardalis aan te schaffen, en ja bijna iedereen heeft me er al voor gewaarschuwd dat een kameleon moeilijk is om te houden.

nu heb ik al informatie ingewonnen dmv forums lezen, kwekers te informeren en ik heb het boek ( kameleons een fascinerende hobby ) gekocht en door gelezen.

nu is mij alleen nog niet duidelijk hoe oud een furcifer kan worden, krijg steeds andere leeftijden te horen <_<

de ene zegt maximaal 2 jaar en de andere zegt 10 jaar :shout:

maar wat is het nu??

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo myst ,

 

alles hangt af wat je onder moeilijk verstaat want ikzelf vind de pardalis nog altijd een van de gemakkelijkste kameleons om te houden.

Natuurlijk is een kameleon houden nog wel iets anders dan baardjes houden ;) maar als je goed voorbereid bent en er al genoeg informatie over hebt ingewonnen valt dit allemaal wel me hoor en anders geef je mij maar een seintje en dan help ik je wel verder want heb er van deze soort verscheidene zitten ;)

Wat de leeftijd van een pardalis betreft hangt dit van verscheidene faktoren af en als hij een goede verzorging krijgt en alles meezit kan je een mannetje ongeveer een 8 tal jaren bij jou hebben al zijn er die nog langer kunnen meegaan een vrouwtje moet je ongeveer een 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

we leren weeral bij ze:p

en klopt het dat een jemenkameleon(zo van die kleintjes)maar 3jaar oud worden???

Share this post


Link to post
Share on other sites
we leren weeral bij ze:p

en klopt het dat een jemenkameleon(zo van die kleintjes)maar 3jaar oud worden???

Zo van die kleintjes <_<<_<<_<:blink:

De jemen kameleon ofwel de Chamaeleon calyptratus kan wel tot +/- 50 cm (zelfs meer) groot worden, niet echt klein me dunkt ;)

Daarmee is het ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

een man wordt max 5 jaar.. vrouw rond de 3... nu is het idd een kwestie van of alles goed gaat. mijn Paradalis is helaas door ziekte slechts een kleine 3 jaar geworden. toch was dit echt een super beest!

hij was helemaal niet moeilijk.. sterker nog als ik zijn hok open deed kwam hij er zelf uit en bleef hij lekker op me arm zitten! ook vrat hij gewoon uit je hand dus echt een aanrader want heb echt genoten van het beestje! nu heb ik een jemen in deze zijn een stuk pittiger van karakter.. maar wil je iets leuks waar je mooi naar kan kijken en regelmatig handteren zou ik zeker een Paradalis nemen.

 

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij is de man 3.5 jaar geworden maar deze is zonder ziekte gestorven,

hij was wel enorm 56 cm ;)

ik heb er nog zitten van rond de 30 a 40 cm deze zijn nu ook 3 jaar en doen het gewoon goed vrouwtje is nog altijd ziek maar eet en drinkt goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn oudste furcifer pardalis is iets langer dan 7 jaar in mijn bezit geweest

calytratus en pardalis zijn dan ook een aan te raden soort voor wie met chameleons wil starten het is niet zo moeilijk om deze dieren te houden ze hebben gewoon veel meer verzorging nodig tegenover andere soorten reptielen

daarom ben ik ook terug op baardagamen overgeschakeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×