Jump to content
reptielenfreak

Achterwand Vraagje

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

nou ik ben bezig met een nieuwe stelling! maarrr nu wou ik hem maken van pur en plato's van piepschuim.. maar dan wou ik eerst een laag tegel lijm eroverheen smeren en daarna epoxy hars erover.. de vraag is blijft dit wel goed plakken? want tegel lijm is bij mij altijd wel afgebrokkeld ondanks 3-4 lagen...

dusss kort samengevat. blijft de achterwand heel als ik eerst tegel lijm doe ( 1 laag ) en daarna een laag epoxy erover? of brokkelt dit af omdat tegel lijm kan afbladeren?

 

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

als je epoxy hars gaat gebruiken zal de hechting geen probleem zijn.

maar als je over het pur en piepschuim epoxy hars heen doet zal het heel glad worden en dan kunen ze er niet goed op klimmen.

als je alleen tegellijm gebruikt moet je het niet 1 keer erover smeren maar meerdere keren 5 keer ongeveer dan word het veel sterker.

 

groetjes william

Share this post


Link to post
Share on other sites

de hechting tussen de tegellijm en het isimo is wel ni zo goed. denk dat je beter bent met de epoxi mischien op de isolatie te doen. daar heb ik wel geen ervaring mee met die epoxi

Share this post


Link to post
Share on other sites

tempex ( piepschuim voor de belgen :rolleyes: ) eerst branden en vormgeven naar wens

 

vastzetten in het terrarium met silicone

de eerste laag met tegellijm instrijken(tegellijm in poeder niet de kant en klare)

 

drie a vier lagen aanbrengen,en elke laag goed laten uitdrogen

 

eenmaal droog 1 laag epoxy aanbrengen(zo is alles waterdicht)en goed laten drogen

 

in de tweede laag epoxy kunt u met zand van verschillende kleuren eringooien om de glans weg te werken,en een natuurlijk uitzicht te bekomen

 

epoxy droogt sneller als er meer verharder word ingemengd

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook op mijn piepschuim 3 lagen tegellijm gebruikt daarna 1 laag auto vernis omdat dit goed tegen warmte kan en goed uithard en dan nog een laag tegellijm, als afwerking, want na die laag vernis was alles vrij glad en blinkend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook op mijn piepschuim 3 lagen tegellijm gebruikt daarna 1 laag auto vernis omdat dit goed tegen warmte kan en goed uithard en dan nog een laag tegellijm, als afwerking, want na die laag vernis was alles vrij glad en blinkend.

blijfd de tegellijm op autovernis hangen?

 

goed alternatief,en stukken goedkoper

maar ruikt het niet teveel om in huis te gebruiken

 

hebben hier ook eens vernis gebruikt,bootvernis om de bodem van de MDF terrariums waterdicht te maken,en roken het dagen nadien nog(wel goed spul)

al vind ik persoonlijk epoxy beter bestand tegen gravende nageltjes

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet zeggen dat ik nu mijn bak van gisteren af heb en is nu op temperatuur aant komen om mijn nieuwe aanwinst in te zetten, de laatste tegellaag is nu goed droog en ja de tegellijm lijkt er goed aan te kleven qua geur is er weinig hinder

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet hoe het werkt, met epoxy en piepschuim. dat is het probleem niet want heb immers meerdere achterwanden gemaakt.

 

maar ik vroeg mij trouwens ook af... heeft iemand een foto van zijn terrarium die een combinatie heeft van piepschuim ( tempex ) en pur.. dus de plato's van piepschuim en de rest van pur.. ben benieuwd hoe dit eruit ziet.. me vriendin zij ( dacht ) dat dit er niet mooi uit zal komen te zien? dus ik was benieuwd of iemand dit toevallig bij zijn/ haar terrarium heeft..

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

piepschuim (ook voor de hollanders :D ) met een kaars of gasbrander vormen, daarna de platos met een sate prikker op de achterwand zetten (prikken) en dan aan de slag met het kliederwerk.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×