Jump to content
geelektrocuted

Active Uv Heat Flood 100w Vs Mega Ray Flood 60w

Recommended Posts

In mijn terrarium van 120*60*60 (l*b*h) heb ik 2 halogeenspotjes enkel en alleen voor de hoge lichtopbrengst en een klein beetje voor warmte.

Warme kant 50W en koele kant 35W

Midden in de terrarium hangt een reptiglo spaarlamp 10%uvb van 26W horizontaal geplaatst deze geeft bijna geen warmte af en gebruik ik om nog een beetje uv tekort op te vangen en ook omdat deze mooi wit licht afgeeft!

 

Nu heb ik een jaartje aan het experimenteren geweest met andere warmtelampen dit gaande van gewone spots van 60-100W tot de duurdere en zeer kwalitatieve floods!

 

Daar mijn baardje met de gewone lamp + bovenstaande altijd een pittig diertje was, werd deze vanaf de moment dat de 100W active flood erin hing echt lui, hij kwam zelden uit het koelere gedeelte. ook vaak begon hij te graven om koeler zand te vinden! de temp bedroeg hier 35 op de warme kant 31-32 gemiddeld en 30 op de koele kant en dan op de zonnesteen 43 graden!

 

Nu lees ik vaak dat jullie de 100W lamp aanraden, maar naar mijn mening word het dan echt wel warm in een terrarium van 100*50*50 of 120*60*60

 

Dit zou volgens mij een probleem kunnen zijn, mijn terrarium is mdf van 18mm wat op zich al beter isoleert dan glas en daarbovenop komt dat mijn terra binnen in bekleed is met 5cm dik isomo wat ook goed isoleert!

 

 

Na bijna in elke reptielenwinkel in belgie te horen te krijgen dat de 60W mega ray hier niet verkrijgbaar is wegens TE DUUR OM TE INPORTEREN heb ik deze via reptie farm op de beurs in antwerpen gekocht! ZO DUUR???? ik betaalde deze minder inclusief balast dan de 100W in de winkel maar kom...

 

Toegegeven iemand die echt zero verstand heeft van elektriciteit zal er even werk aan hebben om deze aan de praat te krijgen, maar hier was het op 5 minuutjes aangesloten en werkend.

 

Nu na 1.5 dag deze lamp in werking te hebben, is mijn dier terug levendiger dan ooit, veel allerter, eet beter,....

 

In alle opzichte is er een goede progressie!

 

Nu is de gemiddelde temp 30 graden de laagste 27 en de warme 33 en vlak onder de lamp op de zonnesteen word het nog 40 ongeveer, daar mijn dier nooit op de zonnesteen lag woont hij er nu bijna!

 

Bij deze nogmaals veel dank aan Mark en Reptie Farm om het toch mogenlijk te maken onze dieren de zo goed mogenlijke leefomstandigheden te bieden!

 

 

Heeft iemand nog positieve/negatieve ervaringen met deze lampen, ... ?

 

 

En voor ik iemand op de tenen trap, ik blijf de active heat flood 100W een fantastische lamp vinden natuurlijk, enkel in mijn geval voldoet de 60W momenteel echt beter! Mss als het in de koudere wintermaanden tehard afkoelt op de kamer dat ik dan alsnog de 100W terug in gebruik neem!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de zelfde bak 120 50 50 met 100 watt warmte lamp een uv in het midden en op het koude een kleine verlichtings spot onder de warmte spot word het precies 40

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn mening is een halogeen lamp niet echt goed, ik heb die ook een tijd gehad maar het leek of mijn baardje er minder goed van ging zien!

Ik heb nu een warmte straler en een uv lamp erin hangen en dat gaat perfect! ;)

 

Bij in het terra is het aan de warme kant 37 tot 38 graden en in het koele gedeelte rond de 25 graden.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi geelectrocuted ;)

 

Zoals jezelf al aangaf hangt alles voor een groot deel af van de grote en hoogte van het terra af, net zoals het matriaal van het terra.

Een houten terra isoleert nu eenmaal beter dan een glazen terra.

In jouw geval ben je dus beter af met de 60 watt mede doordat je ook nog gebruikt maakt van halogeenspots, daarvan zeg je dit te gebruiken enkel als bijkomende verlichting, maar deze stralen ook behoorlijk wat warmte af.

Dus als ik het goed begrijp gebruikte je dus 100 + 50 + 35 watt aan warmte spots en dat is zoals gebleken veel te veel voor jouw terra.

Als je nu enkel de 100 watt zou gebruiken en i.p.v halogeenspots spaarlampen als bijkomende lichtbron te hangen denk ik dat je er ook nog goed mee uitkomt.

Succes alvast.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gedurende de zomer genoeg met een dimmer om de warmte lamp te minderen maar er hangt bij mij een 100 watt lamp in en twee lampen van 26 watt UV .Nu heb net als jij een houten mdf terrarium en 5 cm isolatie en afgewerkt met stuctuur en Epoxy nu die temperatuur kunnen ze wel verdragen maar heb wel over heel de langte boven aan verluchting.Dus kan inderdaad zijn dat het te hard afgesloten is en dan wordt het warmer maar is de lucht die ze ook nodig hebben niet van goede kwaliteit <_<<_<<_<

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×