Jump to content
vargasje66

Nieuwe Leguaan

Recommended Posts

Hoi Anita en leguaan lovers,

 

Ik richt mij naar jullie toe omdat ik via deze site heb kunnen zien hoeveel jullie van leguanen houden en hoe prachtig ze bij jullie zijn.

 

Sinds zaterdag hebben wij een nieuw vriendje bij, een bleu diamond van ongeveer 1maand, zie foto in bijlage.

 

Wij hebben al zoveel in boeken gelezen en op internet gezien maar toch wil ik het even van jullie weten.

 

Ik weet niet goed hoe rap deze groeien, na hoeveel jaar zijn ze volgroeid en hoe groot de terra minstens moet zijn???

Hoe groot is jullie terra, leguaan en hoe oud??

 

Momenteel is hij nog bang en durft hij al eens met zijn staart te slagen.

We proberen hem zoveel mogelijk te nemen en tegen te spreken, ook eten in ons hand te geven.

Ik vermoed dat dit normaal is en dat het wel gaat verbeteren??

 

Alvast bedankt voor jullie goede raad :D:D

 

Groetjes

 

Audrey

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P heey :P

 

ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :P

 

leguanen groeien heel hard, ik sta er zelf ook versteld van bij mijn leguaan :blink: volgens mij stopt de groei van de leguaan amper, maar naarmate de leeftijd vordert wordt het groeien natuurlijk wel minder,,,,dus het is moeilijk vast te stellen wanneer ze volgroeid zijn...

 

ik vind dat leguanen echt de ruimte moeten om te bewegen, daarom heb ik ook een terrarrium van 2,20m hoog, 2,00m breed en 1m diep + een hele grote waterbak waar ik hem zo nu en dan in dompel :D mijn leguaan is ong 1.10 en bijna 3 jaar oud

 

het slaan met zijn staart kan nog heel lang aanhouden!!! de mijne heeft dit ook nog steeds, ze proberen gewoon uit hoever ze bij hun baasje kunnen gaan en of dit effect dat het baasje er bang voor is....het ligt er aan hoe jij er mee omgaat! als je hem wilt pakken en hij slaat moet je niet terg krabbelen maar gewoon pakken, want zo krijgt hij anders het gevoel dat hij boven jou staat!

 

 

veel succes en plezier verder! :P

 

Groetjssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

istie een maand nu,heb je geen pics,ze zijn zo piep!!! en te klein om al verhandeld te worden,echt onverantwoord. maar dat is nu te laat.

helaas bestaat de blue niet,en zal dat mooie blauw verdwijnen.

wat staat er op z.n citus,waar het dier vandaan komt!

je zegd niet hoe groot z,n bak nu is, maar zet hem om te beginnen niet te groot,vooral niet als hij met z,n staart slaat,in een te groete bak moet je gaan jagen om hem te pakken te krijgen=stress,hij slaat,jij trekt terug,en hij is je de baas,en zie dat er maar weer uit te krijgen! eet hij wel goed??? wat voor een lampen heb je,of geef je viramines,calcium echt elke dag ,hij groeit snel hoor,heeft het elke dag nodig.nu nog fotos he! en gefeliciteert met je aanwinst,als er ook maar iets is,zeg het dan hoor,hij is echt nog te klein,en heeft veel rust en regelmaat nodig,laat hem nog zeker 6 weken met rust,voeren op vaste tijden niks tegen zeggen,

lola is 7 of 8 weet eigenlijk niet goed meer,hij is nu bijna 150 cm.

ps.ze groeien door tot dat ze sterven.

 

DSCN1799.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey gefeliciteerd met je leguaan !! En anita, weer een schitterende foto hoor!

lol,dank je .ik heb er misschien nog wel ergens 1 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey iedereen,

 

Leuk dat jullie zo snel antwoorden.

 

Ik heb mijn leguaan "Funky" in een reptielen winkel gekocht in vlaams brabant kort bij Brussel waar wij wonen.

Het zou eigen fok zijn.

 

Momenteel is funky in een groot net die ongeveer 80x50X50 is, dat beveelde de winkel ook, omdat ze gevoelig zijn aan geluiden en stemmen.

Wat is het beste voor later een grote terrarium of zelf een kot te maken met hun lampen etz.

 

De uv lamp is 2.0 dat heeft die meneer ons gegeven voor in de grote van de terrarium.

 

Als eten geven we stukjes appels, appelcompote, sla enz. we hebben vitaminen voor reptielen.

Appelcompote eet hij uit ons hand.

 

We zijn reptielen wel een beetje gewoon, sinds een jaar en een half hebben we een koppel wateragamen, zalige beesten.

Die zijn ons zo gewoon dat ze aan hun terra krabben om rond te lopen, zeker niet schuw.

 

 

Uw foto is prachtig, zo'n mooi beest.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lukt maar niet om foto's up te loaden!!!

Ik ga de foto's ophalen ok, het zoekt maar der steekt niks in.

Ik begrijp het niet, de laatste keer ist gelukt zonder probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps wil nog niet zo goed,stuur ze maar even naar mij.zet ik ze er wel op.

hoofmoot in voedsel is toch andijvie,met in mindere mate kool soorten,en 10% fruit.als je zegd appel compote lijkt het me dat je de ingredienten leest,en dat er alleen maar appel in zit,en geen toegevoegde suikers enz. doe maar geen sla,daar zit geen voedingwaarde in voor een dier wat zo rap moet gaan groeien.je lamp vind ik sterk voor een bak van 80 cm, hij zal er met 6 maanden uitgegroeid zijn, hoeveel fittingen zitten er in de bak,want hij heeft ook een warmte spot nodig,hoe warm is het in de bak,onder de lamp en op de bodem?zit er een wandje in om te kunnen klimmen? veel vragen hoor, maar meer dan de helft sterft in het eerste levensjaar.stuur ook even een foto van de bak.

en heb je nu een citus ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anita,

 

Ik heb je de foto's doorgestuurd.

We hebben nog geen lamp alleen Uv, maar wel een verwarmtapijt en steen, zijn terra staat op de grote terra die heel veel warmte afgeeft, het is er wel warm hoor.

Momenteel is het hier warm in belgie dus zetten we hem regelmatig buiten.

 

Ik zal andijvie gaan kopen.

 

Hij heeft meerdere takken en een hangplant in zijn terra om te kunnen klimmen en een bak met water.

 

We zijn aan het nadenken wat we gaan kopen als terra, als we iets gaan laten maken of direct kopen en welke grootte?

Ik wil geen 5 terra's kopen naar gelang hij gaat groeien.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn god

hebben ze je een warmte mat,en en een steen erbij verkocht,jezus ik dacht dat je veel boekken dan gelezen!

nu zal marvin beamen dat ik streng ben!

maar nu les 1!

iggys zijn boomtop bewoners,de warmte mat moet weg!

de warmte steen moet echt weg!!! ten eerste is het het meest onnatuurlijke ding wat er bestaat voor een boomtop bewoner,en hij zal zich er vreselijk aan kunnen verbranden!

haal de uv lamp eruit.en haal een spot,als z,n terr op een ander terra staat zal 40 watt genoeg zijn,maar meet de temp!!!

zorg dat er een ruim waterbakje staat,en ververs dagelijks.

en hij is te piep om er mee te gaan sjouwen naar buiten,is waardeloos.hij gaat dood van de stress,en er zit niet genoeg uv in onze zon om goed voor een iggy te zijn.

je bent dus belazert audrey, door de verkoper,en breng de mat en de steen terug naar de winkel,tenzij het je eigen idee was,en je ze nog had liggen.

de fotos konden niet geplaatst worden omdat ze echt giga zijn, ik heb ze binnen,en ga ze even verkleinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de foto van het terra is niet erg goed!

maar waarom zit de lamp in de hoek,en niet in het midden van het terra?

en dan zonder kapje open en bloot?

het is echt rampzalig hoor,je moet echt gaan aanpassen en de bak veranderen want dit gaat niet goedkomen.

ik wil je niet kwetsen,al is het daar al te laat voor denk ik,maar het kan nog goed komen.

waar zit hij in,ik dacht dat ik verkeerd las,maar is het echt een ding van NET!

Share this post


Link to post
Share on other sites
animeaux20180.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

animeaux200.jpg

 

iggy zit boven,terra onder is van de wateragaame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Audrey ;)

 

Proficiat met jullie nieuwe aanwinst.

Wel zijn er zo te horen heel wat opmerkingen en persoonlijk zou ik deze raad met dank aannemen wil je het beste voor je dier.

Ikzelf heb ook enkele opmerkingen en

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten alleen jammer dat je verkeerde adviezen heb mee gekregen, ik ken het mijn eerste terrarium dier was ook een hoehnelii kameleon, volgens de winkel ook een beginners kameleon, ik kreeg ook warmte matje erbij enz maar alles is toen goedgekomen succes ermee je heb een gaaf dier gekocht :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

qua eten raad ik iid ook de andijvie aan! maar na de andijvie kies ik wel toch voor kolen en vooral de bladeren ervan, bevat veel calcium!

 

warmte mat en steen is zeker een aansmeerder geweest van die verkoper! dat moet je zeker toch wel zijn tegenkomen in de boeken? een leguaan merkt niet dat hij er op zit, waardoor hij makkelijk brandwonden kan kijgen! dus idd eruit met dat ding!

 

heb je je terrrarium zo gekocht bij de winkel,,,,moet je wel ffies denken met eventuele bacterien in het kurk, want die bakken staan er meestal maar een beetje....terra is wel wat klein vind ik,,,,is dat een soort net wat ervoor hangt? zo gaat erg snel de vochtigheid en warmte eruit! eigenlijk moet zo'n speciale meter aan schaffen waarmee je de luchtvochtigheid en temperatuur goed op kan meten, want hoe warm is het precies in je bak???

 

maar moet zeker nog dingen aan gebeuren....

ik heb zelf ook vele problemen gehad aan het begin,,,maar door de hulp hier is alles goed gekomen,,,,komt misschien streng over, maar moet je maar nie van aantrekken :P

 

Groetjssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohh la ik zie dat we slecht bezig zijn.

We hebben ons laten vangen aan wat die reptielenzaak ons gezegt heeft.

Hij zei dat het beter was om hem in een groot net sp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dank u allemaal voor jullie goede raad, ik ga deze zeker gebruiken.

Onze wateragamen zijn heel gelukkig en onze leguaan zal dat zeker ook worden.

 

Groetjes

Audrey

Daar twijfeld niemand aan hoor ;)

Beter een vraag teveel stellen dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hartig woordje voor de de verkoper hoor,want die weet echt wel beter.

doe het diertje maar in het terra van 50 cm,maar daar zal maar 1 fitting in zitten dus laat de afchuwelijke spaarlamp maar even weg,gewoon even een 40 watt spotje erin,maar maak de bak in orde,en meet de temp eerst goed,on de de lamp.weet je hoe je goed moet meten?

helaas moet je erop staan een citus (flarum) van hem te te krijgen,of lever het dier weer in !je bent strafbaar!!! en hij ook dus!! de boete hier in ned is zo,n 5000 euro,en je bent je dier ook nog kwijt.

tja,en kijk ondertussen uit naar een grotere bak.

wie zo,n zwart net ding verzonnen heeft zou ook strafbaar moetten zijn.nou ja,ik stop maar.maar breng de hele handel terug,als je niet durft zoek je maar een grote kerel om met je mee te gaan.

en nogmaals .het is nog een te klein dier,en zeer stress gevoellig,en niet alleen voor stemmen,dus laat hem met rust!!! als het goed is heb je er 20 jaar plezier van,dus even niet slepen of op je hand lopen is ook niet erg.

als ik echt heel eerlijk moet zijn zou je hem terug moetten brengen,een leuk terra maken,en een dier van een jaar of 2 nemen,dat zou je een ellende schelen.nu weet je het karakter nog niet,en de kans op sterfte is zeer groot.een dier van 2 jaar is sterk en je kan mooi kijken of jullie bij elkaar passen,adoptie dieren zijn er zat,en er worden veel mooie dieren aan geboden.

hou je hem toch krijg je ook alle hulp hoor!!

hou ons op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Nee terug gaan brengen kan ik niet doen, wij zijn te rap gehecht aan onze dieren.

Ik heb liever een kleintje die ons van kleinsaf kent en ons gewoon wordt.

Met jullie raad kunnen we het zeker aan.

 

We hebben hem in die terra gezet van 50 en zijn een nieuwe lamp gaan kopen om te warmen.

Ik zal vanavond de temp eens meten.

We zijn ook andijvi gaan kopen om te geven en laten hem met rust.

Moeten we hem dan 1X per dag niet nemen om ons gewoon te worden??

 

We hebben een terra gevonden voor ondertussen van 1m20X60 en zullen daarna kijken voor als hij veel groter wordt.

 

In september gaan wij ook naar de grote beurs in Antwerpen, daar zullen we zeker kunnen uitkijken.

 

 

Groetjes

Audrey

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap best dat je er geen afscheid meer van zou kunnen nemen hoor,dus gaan we maar extra de best doen met hem.

wat bedoel je met 100x20x60,ik kan er niks bij bedenken!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×