Jump to content
erwin

Baardjeseitjes Uitbroeden

Recommended Posts

daar regelmatig de zelfde vraag terugkomt deze

 

om eitjes uit te broeden heb je nodig

vermuculit

doos met gaatjes

eieruitbroedbakjeA.jpg

vermiculiet

eieruitbroedbakjeC.jpg

doos(met gaatjes

eieruitbroedbakjeB.jpg

 

vermiculiet onder water zetten

eieruitbroedbakjeF.jpg

na ongeveer een half uur afgieten,en laten uitlekken

eieruitbroedbakjeG.jpg

vermiculiet terug in de doos,en effen leggen en licht aandrukken

eieruitbroedbakjeH.jpg

eieruitbroedbakjeJ.jpg

klein kuiltje graven,en eitje voor een derde in het vermiculiet leggen

 

eieruitbroedbakjeE.jpg

eieruitbroedbakjeQ.jpg

eieruitbroedbakjeK.jpg

 

plaats alles in een broedstoof

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Hele mooie en goede beschrijving. :rolleyes:

 

Was toch wel een goede tip denk ik, om de vermiculiet zo klaar te maken. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer duidelijk gedaan!

 

@Marc mss kan je zoiets op jou website zetten.

Eieren gaan uitbroeden ofzo! Informatief heel goed gevonden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knap gedaan door een slimme man B):P

 

Veel mensen hebben hier vragen over! Goed gevonden om dit onderwerp op het forum te plaatsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zier er goed uit,alleen gebruik iok een totaal andere manier... maar ieder heeft zo zijn eigen methoden uiteraard ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon erbijzetten kuno,hoe meer en duidelijker hoe beter

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Kuno ,

 

zoals erwin reeds gezegd heeft , gewoon erbij zetten want dit kan enkel maar ten goede komen van de leden want voor de meesten die ermee beginnen is dit goed meegenomen en aangezien jij ook reeds meerdere legsels hebt uitgebroed zal jouw manier dus ook goed zijn ;) .

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Ik zal mijn methode er dan ook maar bij zetten, want deze is ook verschillend aan het voorgaande.

 

Eerst en vooral vul ik een doosje met vermiculiet voor ongeveer 3/4.

Dit doosje word op de digitale weegschaal gezet en het gewicht word genoteerd.

Vervolgens neem ik een gelijkaardig doosje en vul het met water, dit word eveneens op de weegschaal gezet tot ik hetzelfde gewicht verkrijg van het doosje met vermiculiet.

Dus verhouding die ik verkrijg bedraagd 1/1.

Vervolgens wordt het water bij de vermiculiet toegevoegd en op het doosje komt een deksel met verluchtingsgaatjes.

Dit doosje gaat dan in de broedstoof zodanig dat het vermiculiet op temperatuur is als de eitjes gelegd worden.(dit word gedaan als de eileg zich aankondigd)

Als de eitjes gelegd zijn duw ik met een vinger putjes in het vermiculiet zodanig dat de eitjes er voor de helft inzakken.

Doosje word in de broeikas geplaatst dat op temperatuur is, aan de opervlakte van het vermiculiet steek ik dan een digitale thermometer met voeler zodanig kun je de werkelijke temperatuur van uitbroeden lezen.

Op het deksel kleef ik een etiket met de gegevens genoteerd zoals datum eileg, vrouwtje, temp. uitbroeden.....enz

 

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

okay prima!!!

 

100 gram fermiculite

100 gram water

eibakje geen gaten in de deksel,maar een halve centimeter onder de rand van de deksel,de gaatjes komen in het bakje dus...

de eieren voor 3kwart in de vermiculite,en daarna nog wat vochtige vermiculite er luchtig overheen strooien,bakje donker zetten in een droge broedstoof,dus absoluut GEEN licht erbij.

 

de vermiculite giet ik in het bakje,en schud het bakje tot het vlak is gestreken,aandrukken doe ik niet,heb liever dat het blijft ademen....

 

na uitkomen minimaal 24 uur nog in het bakje laten zitten,in het bakje is het warm,steriel,en door over de andere eieren heen te lopen worden de andere dieren aktief om er ook uit te komen.

als de dieren uit het ei zijn,zijn ze uitgeput van het eruit komen,zo kunnen ze nog even uitrusten voor ze het avonturen terrarium in gaan.

 

het terrarium even vochtig spuiten voor ze erin gaan,zodat de lucht vochtigheid hoog is,anders is naar mijn mening het verschil erg snel erg groot!!!

van 99% vochtigheid naar 65 oid in het terrarium....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze tweede leg is er bijna, we zouden die ook uitbroeden en eens vermiculiet proberen, maar werkt deze ook met natte broedstoof ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lieke,

 

Maakt niet uit welk type broedmachine je gebruikt.

 

Luchtvochtigheid bij de eitjes moet tussen de 80 a 100% zijn.

 

En bijna iedereen die ik inmiddels advies heb gegeven maakt de

vermiculiet dus klaar zoals hierboven beschreven.

Ook Erwin :lol:

 

Groetjes Marc. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Sinds kort hebben wij twee baardagamen. Een mannetje en een vrouwtje. Nu heeft het vrouwtje gisteren avond eitjes gelegd. We kregen gisteren al een beetje het vermoeden, omdat ze ineens begon te graven. We hebben toen een berg met speelzand in het terrarium gelegd en hier heeft ze dankbaar gebruikt van gemaakt.

Nu hebben we een probleem. De winkels zijn dicht (het is zondag). We hebben ook geen vermiculite in huis. We zouden wel graag wat eitjes uit willen laten komen. Kunnen we de eitjes tot maandag gewoon in het terrarium laten liggen onder het zand, zodat we dan een verwarmingselement kunnen kopen? We hebben namelijk nog wel een kleine terrarium. 

Misschien dat iemand een idee heeft wat ik het beste in deze situatie kan doen?

 

Groetjes,

Tess

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tess,

 

Eitjes volledig onder vochtig zand koel weg zetten kan prima.

 

Gr Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×