Jump to content
sylvia

Uv Verlichting

Recommended Posts

ik heb een heel stuk van de site van reptie farm gelezen , en daar las ik dat reptie farm geen uv gebruikt bij zijn baardjes omdat er genoeg vitamines en kalk wordt gegeven , ik heb altijd begrepen en gelezen dat alleen het geven juist geen zin heeft omdat ze het dan niet aanmaken als ze geen uv hebben , hoop dat reptie farm dit leest en me het 1 en ander duidelijk kan maken, ik ben zelf dus altijd in paniek als de uv lamp uit valt of misschien al te oud is , maar is dat dan helemaal niet nodig?

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sylvia ik zal het al even prberen uit te leggen .Uv is iets dat we van het zonlicht bekomen en er zijn dingen die het doorlaten en andere weer niet ,dan spreek ik van direct zonlicht .Wat is dat hetgeen we nodig hebben als mens en als dier de vitamine die we er van bekomen D3 .Nu dat is inderdaad te bekomen door een hele reeks van lampen of door middel van bijgevoegde vitamine.Nu net als bij alles teveel is ook niet goed ofwel geven we het ene ofwel het andere .Het beste in natuurlijk vanaf het beter weer is ze rechtstreeks de vitamine laten krijgen van buitenuit .Nu ik begrijp ook dat is niet direct voor iedereen mogelijk,en je moet natuurlijk opletten trek(wind) enz is weer slecht .nu ikzelf heb een groter bak buiten met zand en vanf het beter is en dat is nu soms gaan ze er met een paar telkens in voor een kortere tijd zodat ze kunnen genieten van het rechtstreeks zonlicht en heb ik inderdaad niet altijd die uv lampen nodig .maar iedereen is niet gedurende de dag thuis en het is ook niet de bedoeling ze te laten bakken dus je moet een ideaal moment en plaats vinden en dan genieten ze er ten volle van .zo hopelijk heb je hier al iets aan .

Groeten

patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb mijn uv lampen de hele dag aan dit omdat de lampen uv-b uitstralen dit is nodig om kalk omtezetten in het lichaam. de lampen hebben uv-a dit hebben de baardjes nodig voor beter zicht zodat ze in groente de nerven zien zitten enzo.

 

ook moet je de lichtsterkte heel sterk hebben ook een reden van uv lampen in combinatie met daglampen(of witte tl)

 

ik vind dat je natuur moet proberen na te bouwen met lichtsterkte en uv straling ook al kom je met geen lamp in de buurt van de echte zon. maar ik denk dat er genoeg mensen hier als het regent een dip hebben en als de zonnestralen er zijn ook vrolijker zijn ik denk dat baardjes ook graag zon hebben.

 

en ik denk dat reptiefarm wel uv gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de gemakkelijkste manier is een uv lamp

 

om zonder uv te werken heb je om te beginnen jaren ervaring nodig,en je dieren zeer goed kennen,en daarenboven nog weten van wat hoeveel,en hoevaak

mark heefd deze ervaring

 

uv is te vervangen

maar zonder zeer veel ervaring niet aan te raden

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb toch echt op zijn site gelezen dat hij geen uv gebruikt , maar zal dan inderdaad met zijn ervaring te maken hebben ,maar stond gewoon ff stom te kijken toen ik het las , omdat ik er van uit ga en ging dat het tenalletijde noodzaak is dat ze uv krijgen ook naast voldoende vitamines en kalk , hoop dat reptie farm het zelf nog even toelicht wat hij op zijn site heeft staan

de rest alvast bedankt voor de reacties

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sylvia,

 

Klopt vroeger gebruikte wij helemaal geen UV verlichting, reden er waren

naar mijn mening geen goede lampen te krijgen.

 

Onze jonge baardjes groeien de eerste 2 maanden nu nog steeds op zonder

UV verlichting.

Wel krijgen de jonge baardjes voldoende Vitaminen D3 in vloeibare vorm.

Verder natuurlijk alle andere noodzakelijke vitaminen mineralen en calcium.

 

Tegenwoordig gebruik ik bij de oudere dieren wel UV verlichting, en dan

hoofzakelijk de Mega Rays en de compactlampen van Exo Terra.

 

In de zomermaanden krijgen onze volwassendieren ook UV van de zon

in ons buitenterrarium.

 

Vergeet bij dit alles ook zeker de voeding niet, want ook dit speelt een

heel belangrijke rol.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Dit is inderdaad wat verwarrend als je dit op de site leest.

Maar het is zoals Eric ook al zei dat dieren beter tot leven komen met de juiste verlichting.

Volgens mij kan je dit tekort aan D3 enigsinds opvangen met preparaten om bv. rachitis te voorkomen, maar je dieren gaan veel levendiger zijn met een goede verlichting.

Ook is dit alleen aan te raden voor mensen met enige ervaring omdat je hier toch duidelijk moet doseren, een overdosis heeft dezelfde effecten als een onderdosis.

Ook is het hier bij mij hetzelfde als bij Marc met jonge dieren en dat is de eerste maanden zonder uv-lamp en mindere temperaturen om de reden dat jonge dieren in de natuur ook de eerste weken niet de volle laag krijgen, het gemis word dan opgevangen door preparaten.

 

Grtzzzz :rolleyes: Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de exo terra 8.0 gekocht , is aanbevolen en zeer geschikt voor jonge baardjes , ze moeten hier nog geboren worden ,maar kan elk moment zover zijn , is dit dan wel een goeie lamp?, ik gebruikt trouwens aan vitamines de reptivit daar zit als extra ook d3 in . geef dit altijd al aan mijn oudere dieren en bevalt me goed , moet ik hiernaast de kleintjes dan ook nog extra geven aan kalk of vitamines?

 

reptie farm bedankt voor je uitleg , en dat buiten verblijf is echt super , kan hier ook maar krijg mijn vent nog niet zo gek :D , of wil ik te veel dat kan natuurlijk ook :rolleyes:

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×