Jump to content
phelsuma

Slimme Leguaan

Recommended Posts

hoi,

 

Toen ik ooit mijn overdrachtspapieen kreeg bleek dat de vorige eigenaar een jaartje verkeerd was . Hij schreef 2002 i.p.v. 2001, nou leek ons dat niet erg een jaartje valt niet echt op bij ee 6 jarige iggy.

 

Door de gebeurtenissen met de positieflijst heb ik dus vorige maand men vlarem 3 aangevraagd.

 

Vandaag kreeg ik 2 agenten en 1 werknemer van de milieudienst aan de deur ze kwamen even kijken of alles in orde was en of er een slotje op het terra van men grote jongen hing.

 

Toen ik aan het grote terra kwam keek ik heel verbaasd , mijn jongen wou duidelijk zijn leeftijd niet veraden, zo had hij nog nooit gezeten.

yu001zb4.jpg

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha

een jaartje meer of minder valt dus idd echt niet op,dat hij zo slim was om zich niet te tonen vind ik geweldig!

maar kwamen ze dan echt met drie man sterk voor controle.voor 1 iggy ! lachen hoor!!

maar ik begrijp dat alles in orde was met iggy,miss nu een foto van de voorkant :cheer: ,de achterkant ziet er al mooi uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Ja hoor alles was in orde het is een terra waar beslist 2 leguanen in kunnen, maar mijn jongen is evengoed gelukkig alleen.

 

Hier eentje van de voorkant anita

hpim3638me7.jpg

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo zie je maar, dat ze bij iedereen langs kunnen komen :P ben toch blij dat ik niet de stap heb gezet om een leguaan zonder papieren te nemen :P

 

Groetjssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi peggy

hij ziet er uit als een echte slimme goedzak!

mooie vent hoor,nog heel veel plezier samen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slimme en knappe leguaan

PRACHTIG :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Dank je wel ik ben best wel fier op men jongen. Alhoewel ik stiekem jaloers ben op die mooie kaarsrechte stekels van rosi en lola.

 

Ik geef steeds twee dagen calcium en dan een dag vitamineA preparaat weer twee dagen calcium weer een dag vitaminen. En elke dag sproei ik met vitamine D3 druppels in het water. En toch liggen de puntjes van zijn stekels meestal krom. Is er nog een andere oplossing of doe ik het niet goed. Het vitmineA poeder geef ik op aanraden van de DA omdat zijn ogen een beetje ontstoken waren, Maar dat is ondertussen al helemaal weg.

 

Als eten krijgt hij alle dagen twee soorten bladgroenten 2 soorten groenten en 2 soorten fruit.

 

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi peggy

nu moet je er wel rekening mee houden dat de iguana traag genezen.

lola had korsten op zn neus van het schuren tegen de ruiten,en het heeft 4 jaar geduurt,en ze zijn nog niet helemaal weg.

lola krijgt elke dag andyvie,soms met paksoi,chineese kool,en fruit,met een banaantje doe ik er wat brinta op,zodat de darmen goed werken.

met de stekels moet je gedult hebben,en als ze gaan vervellen kan je ze insmeren met olie,en later helpen met verwijderen,al moet je wel heel voorzichtig zijn,ik gebruik als het moet een klein scherp nagelschaartje,aan de onderkant en de achterkant van de stekel zit 1 klein puntje,en met wat handigheid kan je daar net met de punt van je schaartje bij komen.maar ik heb er les in gehad,en kunnen oeffenen op een iggy van bijna 20,en die vond alles best.je knipt het net een puntje in,dan splijt de vervelling,en shuift hij er zo af.

maar je hebt geen uv lamp in het terra,een goede uitgave 1keer in de zoveel jaar is veel waard. ik heb een powersun,het was een tweede handse,en brand al ruim 2 jaar.dan weet je altijd zeker dat hij de vit krijgt die hij nodig heeft.

ik heb helaas geen badkuip,maar ik leg een washandje op het putje,en dan gaat lola onder de douche,vinden ze lekker hoor!

maar je dier ziet er echt goed uit hoor,en hij is nog jong,en het belangrijkste is dat jullie het leuk hebben met elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej :P

 

de stekels van Rossi waren er ook super slecht aan toe toen ik hem had, was ontstoken enzo. maar het heeft denk ik iets langer dan een half jaar geduurd voordat ze weer helemaal super waren! veel werk aan gehad! om de ontsteking tegen te gaan zo nu dan de ingang van de stekels ingesmeerd met betadine, en dat verschil merkte je snel al na een paar weken. ja, en verder :P gewoon beetje de stekels maseren, en ik sproei elke dag heel goed. Rossi elke dag een douche geven en soms een uitgebreid bad, dat is mijn advies eigenlijk:P En qua eten: bijna altijd andijvie, verder chinese kool, appeltje, veldsla, gourcette, af en toe een tomaatje,,,beetje van alles, heb geen vast patroon erin, zo heeft Rossi altijd een verassing :P

 

Groetjssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Anita de middelste lamp dat je ziet hangen is een Zoo med powersun 160 watt hij koste een 70 euro. Als dat geen goede lamp is mag je het zeggen hoor dan ga ik onmiddelijk om een andere. En aan de beide hoeken is een allogeen hoogstraller van 150 watt voor de warmte de omgevingstempratuur is 29 graden en onder de lamp is het 38 graden.

hpim3696zh7.jpg

 

Ik zal ook een proberen wat betadine op de stekels te smeren als het lukt in ieder geval want hanteren is er bij deze kerel zeker niet bij. Ik mag alles doen zolang ik maar niet in de buurt van zijn hoofd kom.

 

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

,lampen zijn prima hoor,mankeert niks aan.

en een badje,ook nog,gaat hij er ook wel eens in?

om te zien of er ontstekingen zijn aan de stekels moet je dus wel bij z,n kop komen,en een stekel omver duwen,als er vocht uit komt weet je dat het mis is.

je kan in dat geval betadine gebruiken,maar als het droog is zou ik er niets aan doen.als je hem goed wil bekijken doe dat dan als de lampen niet aan zijn,en hij afgekoelt is,is hij wat slomer.

maar het enigste wat je kan doen is alles soepel houden,en zo veel mogelijk de oude vervellingen verwijderen,zodat ze niet beknelt blijven en afsterven.

of de stekels op de nek nog terug kunnen komen kan ik hier vandaan niet zien,maar de rest komt echt wel in orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

In het bad wil hij absoluut niet, wij weten echt niet hoe het komt. Het bad word door middel van 2 aquarium verwarmingstelletjes verwarmd tot 22 graden. Omdat hij niet wil baden besproeien we hem minstens 2 maal per dag.

 

Vroeger in zijn oud terra deed hij dat wel. Op aanraden van jou hebben we zijn oude kattebak met water terug geplaats onderin het terra maar het mocht niet baten. Ik probeer morgen eens een scherpe foto van zijn stekels te maken.

 

groeten peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rossi heeft ook niet zin om het bad in te gaan, zodra ik hem pak en naar zn badje toe breng gaat hij als een beest te keer. maar op dat punt moet je gewoon doorzetten en hem laten merken dat jij de baas bent! dus gewoon in het badje doen en gewoon goed vasthouden! als ie er eenmaal een paar minuten in zit vindt hij het vanzelf wel lekker! en regelmatig badderen is tovh wel belangrijk, dus probeer het gewoon is, en laat je nie afschrikken door zn staart enzo!

 

Groetjssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nu lees ik even terug,en want ik was vergeten om te zeggen om geen extra d3 te geven in druppel vorm.

je hebt een goede lamp, daarzit alles in wat hij nodig heeft en hij krijgt zat calcium,en van te veel d3 kunnen ze echt ziek worden,dus stop er mee.alleen de calcium geven.ik neem aan dat het calcium lactaat is en geen fosfaat.

lola ging ook pas badderen toen hij bijna 4 was.

nu kan je hem wat dwingen,maar als het geen echt sociaal dier is,levert dat stress op,en vermoeilijkt het je omgang met hem.je kan voorzichtig de douche kop eens proberen,maar wacht daar ook mee tot het wat beter weer is,ik weet niet of hij al in de paartijd zit(hier merk ik deze winter echt niks).als hij niet nukkig is zou je het nu kunnen proberen. het is geen must dat ze badderen,al is het makkelijker dan sproeien natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Hier even een close up van zijn sekels.

jhdqf002ky3.jpg

jhdqf003bd3.jpg

 

Er zijn geen oude vervellingen maar de puntjes die krullen steeds naar binnen,

het lijkt of ze utgedroogd zijn alhoewel ze dagelijks gesproeid worden.

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi peggy

de stekels zijn top hoor! echt!!

lola heeft ook stekels die zelfs geknikt zijn aan de punten maar met het vervellen zie je daar niets van terug. maar bij je igg staan ze wel overeind,geen oude vervellingen om ze te beknellen enz,ze zijn mooi schoon.

als een igg geen reserves heeft liggen ze plat,zoals je vaak op mp ziet.

er zitten achterblijvertjes bij,maar de gene die hij wel heeft zijn echt goed.

je zou was olie kunnen proberen,om ze soepel te houden,maar meer kan je bij mij weten echt niet doen. hij heeft er wel heel veel,hihi.mooi hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×