Jump to content

Recommended Posts

ik zelf heb er zeker een cm of 8 a 10 in liggen , want graven vinden ze toch wel leuk en bij 4 cm is er niet veel te graven , ik zou dus zeker voor een paar cm meer gaan , zand is goedkoop dus waarom zou je minder doen

 

succes gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed terrariumzand is niet goedkoop

 

zij die het REPTIE-FARM zand gebruiken weten dat het zijn geld meer dan waard is

 

zelf wil ik niets anders meer,niets stof,niets geur,en 4 a 5 cm is voldoende voor dit zand

hebben deze winter veel soorten zand uitgeprobeerd,en zijn terug bij hetzelfde zand uitgekomen

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben sinds kort op aanraden van forum's overgegaan naar calci bolletjes. Mijn halsbadje zijn neusje was na 1 maand netjes genezen en met zand bleef dit steeds open door het stof. Nu gebruik ik ook een 7 cm dikke laag bij de baardjes en daar ben ik ook heel tevreden over.

 

Nou ieders wat wil maar een 4 cm vind ik ook wat weinig om te graven.

 

groetjes peggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

de calci bollekes heb ik ook uitgeprobeerd,en redelijk tevreden over,maar niet voledig

 

de reden is dat de bollekes niet allemaal gelijk van groote zijn,en moeilijk te zeeften zijn,en wat te bleek van kleur naar mijn persoonlijke smaak.

 

let wel op met colci bollekes (ook alle andere bollekes )als u er een dikke laag van legd,dat de steenen en grotjes op de bodem van het terrarium staan,en niet boven op de bollekes liggen,want kan gevaarlijk zijn met ondergraven

 

voor luipaardgekko's vind ik deze bollekes meer geschikt

Het REPTIE-FARM zand zijn ook bollekes,maar kleiner,en vooral gelijk van groote,wat het onderhoud vergemakelijkt

ook is dit zand wasbaar,dus gerbruikbaar wat uiteindelijk goedkooper is(is wel een werkje :( )

het REPTIE-FARM zand is er in verschillende kleuren die naar eigen smaak te mengen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf gebruik schelpezand , met anijs geur , kost voor 20 kilo 5 euro , ik zeef het voor het in het terra gaat , wegens kleine stukjes schelp , het bevalt me erg goed , begrijp natuurlijk dat er altijd beter soorten zand zijn en twijfel ook zeker niet aan de kwaliteiten van dat zand , maar tot nu toe ben ik zeer tevreden en heb natuurlijk ook geen ervaring met het andere zand dus kan er niet over mee praten , maar een flinke laag om lekker te graven blijf ik toch aan raden , welk zand je dan ook gaat gebruiken , ja kost dan een zakje extra , maar dat moet je er dan ook op de koop toe nemen

 

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sylvia,

 

Inderdaad schelpenzand is goedkoop.

 

Nadelen;

 

Vrij stoffig, zeer slecht voor de luchtwegen en longen van je baardjes.

Ruikt vrij snel vies.

Vergroot de kans op verstoppingen.

 

Voordeel;

 

De prijs, goedkoop.

 

Vroeger zelf ook veel schelpenzand gebruikt, maar ben hier helemaal

van afgestapt.

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is dan een goed soort zand dat ook nog is redelijk goedkoop is ?

Ik gebruik momenteel het zand van Zoo Med : Repti Sand of zo maar wil er vanaf stappen want het veroorzaakt veel stof en is veel te duur.

Greetzzz greg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal

ik gebruik altijd naturel.....anticcoidice.

30 kilo voor 17 euro.

reptielen zaak in zwijndrecht heeft het en de jungel-corner in rotterdam.

het is wel een gewone zandkleur ,dus niet heel bijzonder.het lijkt net of er super kleine stukjes schelpen door heen zitten (fijn gemalen?).heel af en toe zie ik dat mijn baardjes een stukje oplikt en eet.het is ook niet stoffig.

zand met een kleurtje blijft trouwens het mooist ;)

groetjes ron

 

oja...bij mij zit er tussen de 4 en de 10 cm zand in.

leuker voor de beesten maar vindt het zelf oom mooier :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Sylvia,

 

Inderdaad schelpenzand is goedkoop.

 

Nadelen;

 

Vrij stoffig, zeer slecht voor de luchtwegen en longen van je baardjes.

Ruikt vrij snel vies.

Vergroot de kans op verstoppingen.

 

Voordeel;

 

De prijs, goedkoop.

 

Vroeger zelf ook veel schelpenzand gebruikt, maar ben hier helemaal

van afgestapt.

 

Groeten Marc B)

geloof zeker wel wat je zegt , en zal er eens over na denken , zie niet dat het stuift eigenlijk , en van stinken heb ik ook nooit last ,, nu haal ik ook dagelijks de ontlasting eruit en blijft het groente wat door de bak ligt ook niet liggen , 1 keer per dag dan ga ik met de stofzuigerslang over het zand en zo zuigt ik alle viezigheid weg ,hiermee verdwijnt er ook geregeld wat zand natuurlijk maar dat vul ik op gegeven moment gewoon weer aan . vindt de prijs van dat zand waar jullie het over hebben wel mee vallen , ja groot verschil met schelpenzand natuurlijk maar als het beter is dan is de prijs ook goed

 

gr sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Omdat terrariumzand erg duur is ben ik op zoek gegaan naar een ander alternatief. Het beste in prijs is filterzand voor zwembaden etc. . Deze is gebrand dus geen parasieten en kost geen drol. 6 euro voor 25 kilo. Het zand is normaal bedoelt om water schoon te maken dus dan moet het zand wel goed zijn.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Is dit zand al getest op baardagamen? :o

 

Zitten er verder geen chemicalien in, veroorzaakt dit zand bv geen verstoppingen

bij baardagamen enz? :huh:

 

Graag zou ik dit allemaal willen weten voordat een product op het

forum wordt geplaatst.

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zand hebt u in veel soorten,en vooral veel vormen

niet alle zand is geschikt voor dieren

 

zo is zeezand een ronde korrel,en klit niet aan elkaar,en rold goed(daar word beton van gemaakt)

scheldezand heefd de vorm van een sneeuwvlokje,en door de haakjes klit het zand aan elkaar(daar word mee gemetst)

deze laaste kan klonters vormen,dus niet geschikt voor dieren die af en toe een hapje zand mee naar binnen werken

rijnzand heefd nog grotere haakjes,en klit nog meer in elkaar,dus nog slechter voor de dieren

 

ingenomen zand komt er terug uit en is soms te zien in de uitwerpselen.

maar niet alle zand komt er zo uit.

sommige blijven in de maag van het dier achter,en klit samen,wat een goed zichtbare bol te zien geefd op rontgenfoto's

 

deze kan voor verstopingen zorgen

 

een simpele test

maak zand wat vochtig

knijp het tot een bolletje

droogd het op als een bolletje KLITZAND

zakt de bol in elkaar met drogen (rondkorrelzand)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ik weet uit ervaring en denk dat het eigen is aan de mens dat we voor ons budget steeds naar het goedkoopste op zoek zijn (niet slecht bedoeld) .Maar uiteindelijk kan een goedkoop iets naderhand zoveel problemen opleveren dat we eigenlijk niet echt goedkoop af zijn maar meer moeten kopen of met veearts kosten zitten .Weet doe soms ook nog die fout en dan zit jezelf achteraf met de problemen ,wat het zand betreft heb ik nu een bestelling klaarliggen bij marc en dat zou zeer goed moeten zijn .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Omdat terrariumzand erg duur is ben ik op zoek gegaan naar een ander alternatief. Het beste in prijs is filterzand voor zwembaden etc.  . Deze is gebrand dus geen parasieten en kost geen drol. 6 euro voor 25 kilo. Het zand is normaal bedoelt om water schoon te maken dus dan moet het zand wel goed zijn.

 

Groeten

Klopt idd het is heel goed zand wat helemaal schoon is.Ook zijn de korrels in een paar verschillende maten te krijgen.

 

Ik gebruik het al jaar en dag voor mijn aquariums en heb nooit problemen ondervonden.Overgens kan er tussen filterzand nog een groot prijs verschil zitten ;) Bij .........nl kan je idd de zakken voor 6 euro kopen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Volgens mij zit er toch wel verschil tussen aquariums en terrariums. :huh:

 

Vergeet niet dat baardagame altijd iets van bodembedekking

binnenkrijgen.

 

Maar ja als mensen dit willen proberen kan ik ze daar niet van tegenhouden.

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Dit zand is niet schadelijk voor mensen omdat het bestemd is om water te zuiveren zoals ze ook schoonwater uit de duinen winnen. Als hier chemicalien in zaten zou dit het water dus niet zuiveren.

 

Ik ga dit zand proberen en heb gelezen dat meerdere mensen met baardagamen dit gebruiken die erg positief zijn zie ook dit forum btw.

 

Groeten Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Akira,

 

Ik ben in ieder geval nog niemand tegengekomen die dit zand gebruikt.

 

Dus kan ik ook niet oordelen of dit zand eventueel verstoppingen veroorzaakt.

 

Wel is het jammer dat er de laatste tijd regelmatig reclame wordt gemaakt voor andere winkels en spullen.

 

Kijk als mensen nakweek reptielen of tweedehands matrialen verkopen

hebben wij hier geen probleem mee.

 

Maar ook wij willen nog wel wat verdienen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Dat van jullie heeft meer voordelen alleen mijn butget is beperkter. Ik vind persoonlijk andere kleuren ook mooier en die moet je wel bij reptielenshops(dierenwinkels) halen dus via jullie en dat is ook nog eens 100% goedgekeurd. Ik ben nog maar een starter met reptielen dus ik ben overal informatie aan het verzamelen ook bij dealers zoals van dat filterzand en bij diverse forums. Of al die informatie juist is, is altijd de vraag. Misschien kan het ene dier er wel tegen en het andere niet. Het was meer een tip van dit zou ook kunnen. Ik heb ook ontdekt dat ze gewone lampen(van doehetzelfwinkels) gebruiken als warmte lampen. Hier wil ik dan niet op bezuiningen want een hele dag in die lampen kijken is niet echt een pretje. Maar dat is weer een ander onderwerp.

 

Sry Akira

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Akira,

 

Het gaat mij niet om de kleur, maar het gaat erom of het zand goed

is voor je baardjes.

 

Nogmaals ik ken dit zand niet, en weet ook niet of andere mensen dit gebruiken

voor hun reptielen.

 

Het zand dat wij verkopen gebruiken wij in ieder geval al jaren.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi marc,

 

Ik heb dit zand voor jaren terug al gebruikt en heb er nooit problemen mee ondervonden.De reden waarom ik het niet meer in mijn terra's gebruikte is puur omdat ik het niet mooi vond/vind qua kleur.Ik heb daarna dan ook gewoon beukensnipper gebruikt ook zonder problemen.

 

het is zeker niet om reclame te maken voor iets maar ik heb in de jaren dat baardjes houd al van alles geprobeerd.Ik weet van filterzand dat het steriel is en dat ik er geen problemen mee heb ondervonden.

 

Gr Raymond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi marc,

 

Ik heb dit zand voor jaren terug al gebruikt en heb er nooit problemen mee ondervonden.De reden waarom ik het niet meer in mijn terra's gebruikte is puur omdat ik het niet mooi vond/vind qua kleur.Ik heb daarna dan ook gewoon beukensnipper gebruikt ook zonder problemen.

 

het is zeker niet om reclame te maken voor iets maar ik heb in de jaren dat baardjes houd al van alles geprobeerd.Ik weet van filterzand dat het steriel is en dat ik er geen problemen mee heb ondervonden.

 

Gr Raymond.

Hoi Raymond,

 

Beukensnippers!!!

 

Ook daar nooit geen problemen mee gehad?

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi marc,

 

Ik heb dit zand voor jaren terug al gebruikt en heb er nooit problemen mee ondervonden.De reden waarom ik het niet meer in mijn terra's gebruikte is puur omdat ik het niet mooi vond/vind qua kleur.Ik heb daarna dan ook gewoon beukensnipper gebruikt ook zonder problemen.

 

het is zeker niet om reclame te maken voor iets maar ik heb in de jaren dat baardjes houd al van alles geprobeerd.Ik weet van filterzand dat het steriel is en dat ik er geen problemen mee heb ondervonden.

 

    Gr Raymond.

Hoi Raymond,

 

Beukensnippers!!!

 

Ook daar nooit geen problemen mee gehad?

 

Groeten Marc B)

Nee nooit geen problemen mee gehad met beukensnippers. Ik heb ze bijna zo lang ik baardjes heb gehad en gekweekt deze op beukensnippers gehad.

 

Een kennis van mijn houd nog wat langer als ik baardagamen en heeft nooit anders gehad als beukensnippers.

 

Ik vind de reacties van veel mensen daarom ook best wat overdreven als men over beukenhout begint. Ik denk dat mensen zich te raden moeten gaan dat ze hun dieren wat beter/meer voeren zodat ze niet gulzig zijn en bij het pakken van een krekel of sprinkhaan de helft van de boden mee happen.

 

Maar goed dit is hoe ik het altijd heb gedaan.

 

Gr Ray.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi marc,

 

Ik heb dit zand voor jaren terug al gebruikt en heb er nooit problemen mee ondervonden.De reden waarom ik het niet meer in mijn terra's gebruikte is puur omdat ik het niet mooi vond/vind qua kleur.Ik heb daarna dan ook gewoon beukensnipper gebruikt ook zonder problemen.

 

het is zeker niet om reclame te maken voor iets maar ik heb in de jaren dat baardjes houd al van alles geprobeerd.Ik weet van filterzand dat het steriel is en dat ik er geen problemen mee heb ondervonden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×