Jump to content
Saybia

Graag Duidelijke Uitleg

Recommended Posts

Hoe kan ik mn luipaardgekko's er op voorbereiden om eieren te leggen?

waar moet ik aan denken, wat moet ik klaar zetten?

Ik heb 1 man en 2 vrouwen.

Ik heb in mn achterwand als schuilplaatsen waar ze mogelijk ook eieren kunnen leggen, hoe voorkom ik dit zodat ze het in een bakje doen wat ik neerzet.

graag zo veel mogelijk tips!

alles is welkom

ben een beginner en zou het vreselijk vinden als ik gehandicapten gekkootjes uit de eitjes krijg.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf hadden we twee zwarte ijskreemdozen (2 lieter)met een gat langs de zijkant in het terarium staan(gat niet onderaan de zijkant,anders loopt het klame zand eruit met graven)

daar een plankje op,verzwaard met een steen(gemakelijker om even te kijken ,en dagelijks een beetje water in te vernevelen ,dan een dekseltje los te peuteren)

daarin deden we vochtig zand

 

in het begin kruipen ze er met zen allen in,maar waneer de dame moest leggen jaagd ze de rest er wel uit

 

de eitjes in een doosje (met deksel)(krekeldoosje)met vermuculiet in de broedstoof .(die reedts op temperatuur is)

 

kleine dondersteentjes zijn het bij het geboren worden,hoe klein ze ook zijn ze doen alsof ze u willen opeten :D

indien u nat uitbroeid,het bakje uit de broedstoof halen om de kleintjes te verwijderen(vlugge duiveltjes springen zo in het water)

 

veel plezier,en genieten doet u er zeker van

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi.

 

Als je zorgt dat je een klein bakje plaatst met daarin cocopeat of spagnum mos en welke ook nog eens een beetje donker is dan kan je er voor 99& van op aan dat ze daar de eitjes zullen leggen.

 

Een vriend van mijn heeft zo'n 80 gekko's en heeft allemaal zulke bakjes staan zoals ik hierboven beschrijf en daar worden altijd netjes de eitjes in gelegd ;)

 

Om de dieren wat aan te sporen om te gaan kweken kan je best weken van te voren beginnen met het voeren van baby muisjes.Hierdoor zullen vlugger in de stemming komen en wat gewicht aanzetten.

 

Succes!! ;)

 

Groeten Raymond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,dit is nuttig!

ik heb nu ook 1 man en 2 vrouwtjes,ik zie ze niet veel,maar verwacht misschien ook wel wat.

een afgeschermt bakje met vochtig mos staat al in de terra.

weet iemand hoe oud ze moetten zijn,en wanneer de paartijd is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in principe moet je bij luipjes niet kijken naar de leeftijd een vrouw moet minstens 40 gram wegen,ik begin ermee te kweken vanaf een 45 gram,dan is het echt ideaal!!bij mij worden de eitjes steeds gelegd in het veenmos,dit licht vochtig houden,niet te nat,is ideaal voor hun vervelling.kheb ook ijskreemdozen voor de jonkies en reptie-shelter voor de volwassen omdat dat wat mooier oogt,groeten,bart

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol,mijn vrouwtjes zijn nu net over de 55 gram,dus dat betekend dus dat ik eitjes kan verwachten?

in de care sheet staat wel de temp op waar ze eventueel uitgebroed moetten worden,maar leg ik de eitjes ook in de vermulcillite.of in een droog bakje?

kan iemand mij dat vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
in de care sheet staat wel de temp op waar ze eventueel uitgebroed moetten worden,maar leg ik de eitjes ook in de vermulcillite.of in een droog bakje?

kan iemand mij dat vertellen.

Hiervoor kan je gebruik maken van vochtig vermiculiet maar ook perlite wordt nogal eens met succes gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in principe leg je de eitjes goed in de vermiculiet,ik graaf ze half in.Deze moet ongeveer zou vochtig zijn of je een zak potgrond zou kopen in een tuinzaak,ik broed al men eitjes zo uit,de temperatuur houd ik op 28 graden,dit omdat ik vrouwen wil.Van de ongeveer 60 eitjes die ik heb gehad vorig jaar waren er 59 vrouw en 1 man,dus dat klopt redelijk,weet wel niet of dit bij baardjes ook zo is?als je mannen wilt mag je de temperatuur gerust op 31 graden zetten,30 graden zijn mannen en vrouwen.groetjes,bart

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor julllie uitleg!

de stoof staat al aan op 28 graden,nu afwachten maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zorg dat het dekseltje van het broedbakje goed afsluit in de broedstoof.

 

ons eerste jong dreef ook in het water toen we thuiskwamen jaren geleden

 

let wel op met pasgeboren luipaardjes,ze willen u opeten hoor :D

ze drijgen en bijten als groote :D

zeer mooi om zien

 

nu nog duimen voor eitjes :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

:cheer:

 

 

 

gekkolove005.jpg

 

bingo.

wie weet hoe lang het duurt voordat de eitjes komen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er veel belovend uit! Ga maar uit voor een week of 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet zowizo zorgen dat je de gekkos in niet al te grote bak heeft en Het broedseizoen is van januari tot en met september maar verschilt per gekko. Desondanks kunnen luipaardgekko's in gevangenschap het hele jaar door eieren leggen en je moet juist in deze maanden je gekos goed in de gaten houden en is je vrouwtje echt goed dik af laat ze zich niet zo vaak meer zien dan zal ik voor alles zekerheid een pakje met nat zand of vochtig mos in je bak zetten

 

veel plezier ermee veder :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

bingo!!

leuk he!

ik noem hem/haar het duveltje,pittig hoor!!!

post-31-1213034258.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proficiat met de uitkomst :cheer: Anita

Ziet er prachtige nakweek uit en nu je eenmaal dit onder de knie hebt zal het in de toekomst van een leien dakje lopen ;)

Deze hebben er wel langer over gedaan dan hierboven gezegd me dunkt of is dit al een ander legsel <_<

Succes met de opfok B)

 

Grtzzz :rolleyes: Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt wel jo,

de leg was op23-3,uitkomst op 28-5. en dat op 28 graden.

koeler voorbroeden was er ook niet bij,maar het is een aardig dier,zoals al het kleine spul is. nu nog 3 andere legsels in de stoof,afwachten wat daar uit gaat komen,die heb ik wel eerst wat kouder gezet.

maar wat een verschil,baardjes zijn lief ,deze blaast als een kat,en valt uit naar je vinger,echt grappig want hij is piep natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, dat verklaard alles natuurlijk, ik had weeral te vlug gelezen en dacht dat dit een legsel was van februari ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu heb ik toch nog een vraagje!

is hat altijd zo dat de kleintjes een doorzichtig buikje hebben?

bij m,n kleine zie je zo alles zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

baardjes die de eerste week een doorzichtig buikje hebben,hebben dit wel voor meer dan een weekje hoor

 

dit noemen we translucent

gewoone baardjes zijn zeker niet doorzichtig op de buik

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is een geko,en hij is bijna een maand oud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonge dieren (gekko's) hebben dit inderdaad, naarmate ze ouder worden zal dit wel verdwijnen en bij sommige oudere dieren zal je met moeite wat donkere plekken kunnen zien, maar dat is dan niet een bijzondere morph of iets :P

 

Groeten,

 

Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×