Jump to content
Sign in to follow this  
Losvlamos

Verlichting Voor Bak 100x50x50

Recommended Posts

Hey hallo!

 

Ik blader al sinds enige tijd rond (zeker al een maand of 2 ;), men kan niet genoeg informatie hebben om te beginnen!) op dit forum en heb al flink wat informatie hieruit opgemaakt! Complimenten voor het forum en de mensen die dit mogelijk maken ;)

 

Nu is mij veel duidelijk geworden, alleen blijkt dat er flink wat meningen zijn over de verlichting ;)

 

Wat raden jullie aan als verlichting als het gaat om een geheel houten (mdf) bak, met de afmetingen 100x50x50 (deze wordt voor me op maat gemaakt) en ik ga er 1 Baardje in houden. Deze komt uiteraard pas als ik met alles klaar ben zoals achterwand, inrichting, verlichting en dus ook de warmte in orde is.

 

Maar wat kan ik er het beste inhangen? dus niet alleen wattages, maar ook eventueel merken. Ik las bijvoorbeeld ook dat eventueel reflector spots die bij een zaak als praxis te krijgen zijn ook goed zijn, maar ook hier verschilt flink wat aan mening.

 

Ik zou bijvoorbeeld de spots kunnen verwerken in de bovenkant zodat de afstand 50cm is, of kunnen ze ook erin hangen bijvoorbeeld? en hoeveel spots? en is een TL een must?

 

Sorry voor de vele vragen ineens :rolleyes: dit is het enige onderdeel waar ik nogal verward over ben :P dus liever goed vragen dan slecht begonnen ;)

 

Grtz,

Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Dennis

 

Om te beginnen wens ik je veel succes bij het maken van het terrarium en het houden van baardjes, weet wel dat dit zeer verslavend werkt!

 

Zoals je zelf al gezien hebt zijn er 1001 meningen over de verlichting,

welk nu de beste methode is weet ik natuurlijk ook niet, maar ik kan je wel vertellen welke ervaring ik heb!

 

Mijn terrarium is ook volledig Mdf maar de wanden zijn geisoleerd met isomo met daaroverheen enkele lagen tegellijm, dus met die isomo neem ik aan dat het beter geisoleerd is. afmetingen 120x60x60

 

Qua verlichting heb ik 2 inbouwhalogeenspots ( merk: brico )

in de linkerhalogeenspot zit een 75 Watt lampje ( dit is de warme kant ) denk dat hier voor jou terrarium normaal 50 Watt volstaat

in de rechterhalogeenspot zit een 35 Watt lampje ( dit is de koelere kant )

Ik heb gebruik gemaakt van E23 fitting daar deze vlug te vervangen zijn door lagere hogere wattages indien nodig. mijn lampjes zijn van philips, maar kunnen net zo goed van brico, gamma,... zijn

 

deze lampen gebruik ik als licht, en warmtebron.

Onder de warme lamp op de zonnesteen bekom ik zo een temp van 43

Share this post


Link to post
Share on other sites

He geelektrocuted!

 

Al bedankt voor je snelle reactie!

 

Haha, ja van dat verslavend dat heb ik nu al gemerkt, en ik ben er nog niet eens aan begonnen! Nou, aan de bak wel, maar de beesten nog niet ;) Maar het is allemaal geweldig interessant!

 

Kijk, perfect zo een uitleg :D en dat is ook helemaal wat ik wil weten, eigen ervaringen en meningen, want zoals je al zegt heeft iedereen zijn eigen dingen.

 

De reden is dan ook dat ik voor mijn maten nooit precies wist hoeveel wattage, welk soort lampen etc. daarom dit topic!

 

Alvast bedankt! En de rest schuw je niet voor je mening! Ik kan alles gebruiken en deze informatie is tevens interessant!

 

Grtz,

Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een quarantaine bak van die afmetingen. Is wel een volglazen, maar ik heb die bekleed met isomo van 4 cm dik rondom. Voor extra isolatie. Ik heb er een lamp van 80 watt in hangen en verwarmt zeer goed. Een flood lamp.

Voor UV heb ik een UV spaarlamp.

 

Grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis ;)

 

Eerst en vooral welkom hier op het forum.

Ook is het goed van jou om je eerst goed te informeren en de huisvesting in orde te zetten vooraleer je de stap zet om je nieuwe toekomstige inwoner er in te huisvesten.

Spijtig genoeg denken nog veel te veel mensen dat een bak met een lamp volstaat om reptielen te huisvesten, wat dus een hele grote misvatting is.

De warmte en licht moet van de lampen komen en dit zijn nu juist de belangrijkste zaken voor de huisvesting van baardagamen en andere reptielen.

Deze dieren hebben omgevingswarmte nodig om zo hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

De dieren hebben dus een zonneplek nodig, maar ook een koelere plek zodat ze hun temp. kunnen regelen (gedragstermografie).

Dus wat jou bak betreft moet je dus zorgen dat je bv. links of rechts een warmtespot plaatst als zonneplek, de ander kant kan je dan benutten als koelere plek.

Hiervoor kan je kiezen uit allerhande spots, halogeenlampen (met beschermglas), floods..enz

Wat de wattage betreft, dit zul je moeten uittesten en meten tot je een temp. bereikt van +/- 40

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook heb ik net naast mijn 75Watt warmtelamp een Uv spaarlamp van 32Watt Uvb 10 reptiglo hangen, ik heb hiermee totnutoe dan een goeie ervaring.

Hierover nog een vraagje,

 

Ik zag aan jouw afmetingen en wattages dat hij net iets groter is en de wattages ook wat meer zijn.

 

Over de reptiglo 10.0;

jij had als wattage 32 watt, ik zag een aantal verschillende wattages hiervan in verschillende online winkels.

Zou voor mijn bak de 26 watt geschikt zijn? of is dat bij deze reptiglo lampen niet zo van belang? (kneem aan van wel, maar toch even vragen! ;) )

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

*bump*

 

Over de reptiglo 10.0;

jij had als wattage 32 watt, ik zag een aantal verschillende wattages hiervan in verschillende online winkels.

Zou voor mijn bak de 26 watt geschikt zijn? of is dat bij deze reptiglo lampen niet zo van belang? (kneem aan van wel, maar toch even vragen!  )

 

Iemand? want dan zou ik die kunnen gaan bestellen ;)

 

Grtz,

Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is deze lamp wat te sterk, zeker als je overweegd om met een jong dier te beginnen.

Dan zou ik eerder naar de 5.0 gaan of als je voor de 10.0 gaat een lager wattage 13 of 26 watt

Maar zoals eerder gezegd heb ik meer ervaring met tl's.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
*bump*

 

Over de reptiglo 10.0;

jij had als wattage 32 watt, ik zag een aantal verschillende wattages hiervan in verschillende online winkels.

Zou voor mijn bak de 26 watt geschikt zijn? of is dat bij deze reptiglo lampen niet zo van belang? (kneem aan van wel, maar toch even vragen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×