Jump to content

Recommended Posts

hallo allemaal

 

ik heb een vraagje :

 

ik las laats hier op het forum dat iemand ventilatoren (computer formaat) op het terrarium wou zeten voor doorstroom van koelen en verse lucht.

mijn vraag :

gaat dat ?

ik heb namelijk een probleempje heb pas het terrarium afgebouwd en mijn temp ligt op 35 graden, onder de lamp 38 tot 40 en in de koude hoek 26 graden !

mijn baardje zit nu geregeld met de bek open omdat hij het schijnbaar warm heeft!

ik heb 2 60 wat uv spot er ingehangen.

is die temp goed of moet ik 1 40 wat lamp er in zetten ?

of kan ik het evt oplossen met zo`n ventilatoren systeempje ??

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het desbetreffend topic niet gelezen maar normaal gezien worden dergelijke computerventilatortjes gebruikt om net de bak warmer te maken. Meestal wordt dit gebruikt bij paludaria met amfibie

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk zou ik er een dimmer tussensteken,zo kan je de temperatuur regelen tot op de graad juist

 

indien u een ventilator wil gebruiken , moet u ook een termostaat instaleren,(en deze zijn nogal prijzig)anders blijfd de ventilator draaien,ook waneer het niet nodig is.

 

je kan ook gewoon lichtere lampen gebruiken tijdens de zomer

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Het is zoals Olly zegt dat dit meestal wordt toegepast in vochtige terra's zoals paludaria om warme lucht in te blazen en zo de bedamping van de ramen tegen te gaan.

In woestijnterra's wordt dit bij mijn weten zelden of nooit toegepast, omdat dit tocht met zich meebrengt en wel eens heel slecht kan aflopen voor de dieren.

Dus om de temperatuur te regelen ben je beter af door de wattage aan te passen of te werken met een dimmer.

Alhoewel met de temperaturen die jij daar opgeeft is dit volgens mij niet van toepassing omdat je baardje kan kiezen.

Ook is het heel normaal dat je baardje met de bek open zit onder de warmtelamp op de zonneplek, het zou abnormaal zijn als hij dit constant zou doen en dus geen plaats heeft om af te koelen.

Ook vraag ik mij af wat je bedoeld met 2x UV lampen van 60 Watt.

Welke lampen zijn dit dan <_<

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×