Jump to content
Sign in to follow this  
Saybia

Slangen Vraagjes

Recommended Posts

Heey,

ik wil beginnen met Ratten slang(en) te houden.

Daarom heb ik een paar vragen:

 

1. Wat is aan te raden, voor een bak van 80 cm breed, 50 cm hoog en 50 cm diep?

1 of meerdere slangen?

 

2. Kan je altijd zomaar 2 slangen bij elkaar kopen, of moet je letten op het geslacht i.v.m vechten?

 

3. Is het voor de slang het beste om alleen gehouden te worden of met meerdere?

 

4. En maakt het dan nog uit of je verschillende kleuren slangen bij elkaar zet?

 

Thanks voor de info alvast!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heey,

ik wil beginnen met Ratten slang(en) te houden.

Daarom heb ik een paar vragen:

 

1. Wat is aan te raden, voor een bak van 80 cm breed, 50 cm hoog en 50 cm diep?

1 of meerdere slangen?

 

2. Kan je altijd zomaar 2 slangen bij elkaar kopen, of moet je letten op het geslacht i.v.m vechten?

 

3. Is het voor de slang het beste om alleen gehouden te worden of met meerdere?

 

4. En maakt het dan nog uit of je verschillende kleuren slangen bij elkaar zet?

 

Thanks voor de info alvast!

Hallo saybia.

 

Een bak van 80x50x50 cm gaat goed voor een koppeltje, de mijne zitten in ene van 80x50x100 en gaat ook heel goed.

In deze bak zit er een elaphe obsoletta quadrivitatta en een p.g.g outcrossed bloodred, dus zijn ook 2 verschillende soorten van ratteslangen.

 

Heb de mijne direkt samen gezet in dezelfde terra, normaal is het beste ze een tijdje gescheiden te houden, inverband dat je ze dan kan observeren.

Ook om te zien of ze geen ziektes of dergelijke hebben.

 

Dan zitten er nog 2 koppeltjes tesamen in een terra van 100x50x70 cm, en ook nog geen problemen ondervonden, vechten heb ik ze nog niet zien doen, maar kan altijd gebeuren.

 

Als je de slangen nu apart of samen houd in een terra, dat maakt eigelijk niet veel verschil, veel mensen zetten ze apart.

Dat is ieders keuze en eigen mening.

 

1 ding kan ik wel zeggen, plaats er liefst gene achterwand in, omdat jonge slangen nog graag klimmen, en als ze bij de lampen kunnen, ze zouden zich er rondwikkelen en zo verbranden.

 

In mijne hoge terra zit nu wel een achterwand in, deze zijn al volwassen en klimmen niet meer zoveel.

 

Hopelijk heb je er iets aan.

Deze info is mijn eigen ervaring met slangen.

Bij iedereen is het natuurlijk verschillend.

 

 

Greetz Regius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt voor de informatie!!

 

Ik denk dat ik er dan toch maar 1 neem.

Ook omdat ik nog nooit eerder slangen heb gehouden, en ik niet wil dat ik uiteindelijk 2 terra's nodig heb omdat de slangen zouden gaan vechten.

 

In de dierenwinkel in mijn woonplaats zijn 2 soorten kleuren ratten slangen. Een licht roze met wit met rode oogjes ( volgens mij heet die missing black of snow)

en een bruin/donkerode, met beige vlekken. De naam hiervan weet ik niet.

 

Weet iemand waar ik een slang kan kopen waar verschillende kleuren te koop zijn, zodat ik kan kiezen?

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi.

 

Die kleurenmorphs is voor mij chinees, daar geraak ik gewoon niet wijs uit, zijn zoveel verschillende kleuren.

 

Eigenlijk is het beter om een slang bij een goede kweker te kopen, krijg je betere info dan in sommige winkels.

Goede kwekers vind je normaal toch gemakkelijk op marktplaats of op kapaza, en anders even op www.nakweek.be kijken, is de site van dierenparadijs, daar zitten er mensen die jou ook hele goede tot korrekte informatie kunnen geven.

 

Dit is het koppeltje dat tesamen zit.

De gele word ongeveer 180 cm en de andere als ik me niet vergis een 130 cm.

 

000_2853.jpg

 

 

Greetz Regius

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ regius, dit is niet zo verstandig van je,

 

In deze bak zit er een elaphe obsoletta quadrivitatta en een p.g.g outcrossed bloodred, dus zijn ook 2 verschillende soorten van ratteslangen.

 

dit zijn 2 totaal verschillende slangen, gele rattenslang word volgens mij ook wat groter, heel leuk dat ze jong op elkaar lijken qua tekening maar ze komen ergens anders vandaan en hebben dus beide een andere verzorging nodig. nu gaat het goed mar je hebt absoluut geen garantie,

geef die garantie dan ook niet aan anderen :)

 

 

@ Saybia

 

 

eey,

ik wil beginnen met Ratten slang(en) te houden.

Daarom heb ik een paar vragen:

 

1. Wat is aan te raden, voor een bak van 80 cm breed, 50 cm hoog en 50 cm diep?

1 of meerdere slangen?

 

2. Kan je altijd zomaar 2 slangen bij elkaar kopen, of moet je letten op het geslacht i.v.m vechten?

 

3. Is het voor de slang het beste om alleen gehouden te worden of met meerdere?

 

4. En maakt het dan nog uit of je verschillende kleuren slangen bij elkaar zet?

 

1) ik zou ervoor kiezen een 100x50x50 bak te kopen liefst zelfs wat langer/hoger. zo kan de slang eens besluiten lang uit te gaan liggen, dit kan helpen bij het verteren van de prooi. de slang die je wilt word rond de 140 cm dus bijna het dubbele van de bak die jij wilt gebruiken!

 

 

1-B) ik zou altijd kiezen om 1 dier per terrarium te huisvesten, zo kun je gemakkelijk de voedselopname, ontlasting etc. controleren.

 

2) het is altijd handig even op het geslacht te letten. ik had vorig jaar 2 mannen bij elkaar gezet en de dominantste ging als het andere mannetje ging vervellen proberen te paren met de andere man.

 

3) zover ik weet zijn reptielen solitair levende dieren.. net als baardagamen. dit houdt in dat ze ALTIJD alleen leven en mannen een vrouwtje zoeken in de paar tijd.

een slang weg halen geeft dus geen stress, erbij zetten kan dit wel geven!

 

4) er zijn kleurslagen van de guttatus die gekruist zijn met lampropheltissen, of dit waar is weet ik niet, maar als dit zo is hoef je die niet man/vrouw bij elkaar te zetten. want dat zijn Hybriden en die kunnen geen na komelingen produceren. ofwel ze zijn onvruchtbaar.

 

wel zijn sommige kleurcombinaties meer geldwaard of komt er een andere kleur uit die weinig word aangeboden maar ik raad je aanom gewoon 2 a 3 goede/mooie eitjes uit te broeden en de rest weg te gooien. dit omdat je echt letterlijk en figuurlijk dood word gegooit met rattenslangen. je raakt ze aan de straat stenen niet kwijt.

 

het kan verder niet veel kwaat als je 2 verschillende kleuren bij elkaar zet.

 

veel succes

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

4) er zijn kleurslagen van de guttatus die gekruist zijn met lampropheltissen, of dit waar is weet ik niet, maar als dit zo is hoef je die niet man/vrouw bij elkaar te zetten. want dat zijn Hybriden en die kunnen geen na komelingen produceren. ofwel ze zijn onvruchtbaar.

 

 

 

 

dit klopt.... je krijgt dan Jungle Corns....

 

deze dieren kruisen wel weer hoor... alleen is het wat moeilijker dan bij een zuiver rattenslangen ras.

 

ik heb een volwas koppel reverse okeetee's en een koppel jungle corns,de jungles zijn meer voor de sier bij ons,ben niet zozeer bezig om hier in de tijd jongen van te krijgen... het zijn gewoon prachtige dieren....

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze dieren kruisen wel weer hoor... alleen is het wat moeilijker dan bij een zuiver rattenslangen ras.

 

 

zover ik weet zijn rattenslangen en koningsslangen 2 totaal verschillende soorten (geen rassen ;):P ) en als je 2 soorten met elkaar kruist krijg je geen vruchtbare nakomelingen. een leuk voorbeeldje is misschien de kruising paard x ezel, dan krijg je een muilezel en die zijn niet vruchtbaar. waarom zouden rattenslangen en koningsslangen dan wel vruchtbare na komelingen kunnen krijgen en iedere andere slangen kruising niet?

 

no offence ofcourse :P:D

 

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jungle corns zijn hybride die weer verder kunnen kweken.

 

lampropeltis en panterophis (elaphe bairdy en guttata ) staan genetisch schijnbaar dicht bij elkaar.

 

Misschien dezelfde voorvader ?

 

wel is het zo dat de junglecorns zeer fel gekleurd zijn.

 

wel moet er rekening worden gehouden dat ze wel het karakter van lampro's kunnen overnemen. dit is er weer uit te kruizen door de jungle op een guttata te zetten.

 

veel voorkomende kruizings zijn:

 

konings slang ( lampro getula ) met panterophis guttata. ( jungle )

panterophis guttata met panterophis bairdy -> ( interbred )

melkslang ( lampro triangulum cambelli, sinaloae met p guttata ) jungle.

ook pinesnakes en guttata kunnen kruizen.

 

de diversiteit van cornslangen komen ook door kruizingen tussen verschillende soorten guttata's van diverse streken.

 

peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ regius, dit is niet zo verstandig van je,

 

In deze bak zit er een elaphe obsoletta quadrivitatta en een p.g.g outcrossed bloodred, dus zijn ook 2 verschillende soorten van ratteslangen.

 

dit zijn 2 totaal verschillende slangen, gele rattenslang word volgens mij ook wat groter, heel leuk dat ze jong op elkaar lijken qua tekening maar ze komen ergens anders vandaan en hebben dus beide een andere verzorging nodig. nu gaat het goed mar je hebt absoluut geen garantie,

geef die garantie dan ook niet aan anderen :)

 

 

@ Saybia

 

 

eey,

ik wil beginnen met Ratten slang(en) te houden.

Daarom heb ik een paar vragen:

 

1. Wat is aan te raden, voor een bak van 80 cm breed, 50 cm hoog en 50 cm diep?

1 of meerdere slangen?

 

2. Kan je altijd zomaar 2 slangen bij elkaar kopen, of moet je letten op het geslacht i.v.m vechten?

 

3. Is het voor de slang het beste om alleen gehouden te worden of met meerdere?

 

4. En maakt het dan nog uit of je verschillende kleuren slangen bij elkaar zet?

 

1) ik zou ervoor kiezen een 100x50x50 bak te kopen liefst zelfs wat langer/hoger. zo kan de slang eens besluiten lang uit te gaan liggen, dit kan helpen bij het verteren van de prooi. de slang die je wilt word rond de 140 cm dus bijna het dubbele van de bak die jij wilt gebruiken!

 

 

1-B) ik zou altijd kiezen om 1 dier per terrarium te huisvesten, zo kun je gemakkelijk de voedselopname, ontlasting etc. controleren.

 

2) het is altijd handig even op het geslacht te letten. ik had vorig jaar 2 mannen bij elkaar gezet en de dominantste ging als het andere mannetje ging vervellen proberen te paren met de andere man.

 

3) zover ik weet zijn reptielen solitair levende dieren.. net als baardagamen. dit houdt in dat ze ALTIJD alleen leven en mannen een vrouwtje zoeken in de paar tijd.

een slang weg halen geeft dus geen stress, erbij zetten kan dit wel geven!

 

4) er zijn kleurslagen van de guttatus die gekruist zijn met lampropheltissen, of dit waar is weet ik niet, maar als dit zo is hoef je die niet man/vrouw bij elkaar te zetten. want dat zijn Hybriden en die kunnen geen na komelingen produceren. ofwel ze zijn onvruchtbaar.

 

wel zijn sommige kleurcombinaties meer geldwaard of komt er een andere kleur uit die weinig word aangeboden maar ik raad je aanom gewoon 2 a 3 goede/mooie eitjes uit te broeden en de rest weg te gooien. dit omdat je echt letterlijk en figuurlijk dood word gegooit met rattenslangen. je raakt ze aan de straat stenen niet kwijt.

 

het kan verder niet veel kwaat als je 2 verschillende kleuren bij elkaar zet.

 

veel succes

grtjss

@poema.

 

Ik heb toch nergens gezegt dat ik met 2 verschillende soorten ratteslangen wil kweken, vind het gewoon mooi om 2 verschillende soorten bij elkaar te zetten.

Als ik met de P.G.G wil kweken, koop ik wel een andere van dezelfde soort bij.

 

Greetz Regius

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi saybia, je zult inmiddels al wel een slang hebben. toch wil ik nog wat info geven uit eigen ervaringen.

rattenslangen houden graag van een hoog terrarium, ze klimmen graag.

let goed op bij de aanschaf of het dier gezond is en geen mijt heeft. goed het koppie bekijken en onder de kaak wand daar zie je als het dier mijt heeft het als eerst tussen de schubben en op de slang rode stipjes. dit is echt een plaag!!! ik heb al jaren slangen en ik kijk altijd voor ik tot de koop over ga het dier van top tot teen na. als ik de slang heb gekocht gaat deze in qarantaine. laatst had ik er toch 1 die mijt had ondanks dat ik hem goed had nagekeken. als je deze bij de andere zou zetten is gelijk de hele bak besmet. let op dat de lang niet constant slikbewegingen maakt dit duid op een zieke slang. geen geluid maakt bij het ademen. de bek goed sluit. let op dat de schubben mooi gaaf zijn ( ivm schubrot) enz. laat je eerst goed inlichten en als je twijfelt koop dan het dier niet.

mijn dieren ( 4 slangen) zitten in een bak van 120x5o x50 ik ben bezig met nieuwe bakken die hoger worden. ik heb altijd slangen ( wel van het zelfe soort) bij elkaar gehouden en nog nooit broblemen gehad. ik heb verschillende kleuren bij elkaar zitten dit maakt verder niet uit, is wel erg mooi om te zien die verschillende kleuren bij elkaar. ik voer de dieren in een apparte bak anders heb je kans dat de dieren de zelfde muis pakken en inelkaar verstrik raken. dan moet je ze weer uit elkaar zien te krijgen. ook zit in deze bak geen bodembedekking, kunnen ze het ook niet in de bek krijgen wat weer voor veel ellende kan zorgen ( ontstekingen in de bek door wondjes van het bodembedekking).

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes marjolein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×