Jump to content
phelsuma

Een Mishandelde Leguaan

Recommended Posts

Gisteren is iemand aan de deur een leguaan komen aanbieden. Ik citeer " hij geraakte er niet van af " En hij had horen zeggen dat wij een groot terra aan het bouwen waren . Ik kon dit niet aanzien. Hij zei neem de terra erbij tot uw eigen terrarium af is en nu staat de terra dus bij mij .Deze mannelijke leguaan is vijf jaar oud . Ondervoed, zijn stekels liggen plat , en er hangen nog wel 10 lagen vervelling bovenop. Ook heeft hij verscheidene brandwonden op zijn kop. Kan mij iemand zeggen hoe ik deze man weer snel op krachten kan krijgen. Hij is heel traag en heeft weinig kracht om hem naar boven te trekken. Er zaten gewone lampen spots in ik ben nu al het nodige gaan halen nieuwe achterwand , takken ,basking spots , ondergrond. welk voedsel kan ik geven om hem er zo snel mogelijk bovenop te helpen. Je kan de toestand bekijken op www.phelsuma.mijnalbum.nl . Het foto album help.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

knap dat je hem in huis hebt gehaald,em welkom op het forum!

ik was al op van alles voorbereid,maar het valt mee!tis een mooi dier,flink zat,en ziet er nog goed uit,behalve de stekels dan.

met de stekels kan ik je helpen miss,maar er zijn er al wat afgestorven,en er is geen garantie dat er niet meer gaan want zo erg heb ik nog nooit gezien!

maar je zal eerst wat andere maatregelen moetten treffen.

het dier is angstig,en om hem tot rust te laten komen zal je hem een poosje op een rustige plek moetten zetten.als je hem bij je wil houden in de woonkamer ofzo plak wat kanten af met kranten,zodat hij zich niet elke keer te pletter schrikt als je langs hem heen loopt.

probeer de bak tijdelijk in te richten zodat hij niet meer zo dicht bij de lampen kan komen,of probeer met gaas de lampen af te schermen,zodat hij zich niet kan verbranden.de spotjes waren veel te licht,en hij zoekt de warmte op!maar hitte of warmte voelt hij niet,ze hebben dus niet in de gaten als ze verbranden. op dit moment zou je die prachtige achterwand eruit moetten slopen.is hij zelf al mee begonnen,levens gevaarlijk voor hem,en waardeloos,want er kan vanalles in zitten.

haal de bodem leeg als er wat ligt,en zodra hij poept laat mest onderzoek doen,hij ziet er nog knap uit,maar hij zal denk ik ontwormt moetten worden.

een tak onder de spot op zo,n 40 cm,wat anders kan ook,wat je maar verzint zodat hij lekker relaxed kan basken.als het kan haal z,n eten wat naar boven,eten op de grond is toch al vervelend voor ze,en in een nieuwe situatie pure stress.

verwen hem even goed,zie hoe hij is naar jou toe,en als hij het toelaat begin met sproeien met lauw water.als blijkt dat hij het goed met je kan kan je hem in je bad laten weken of onder de douche.weken weken en nog meer weken,zit nog maar niet aan de stekels zelf,het lijkt erop alsof hij in al die jaren nog nooit een stekel gelost heeft,jammer hoor!

tegen de tijd dat alle zooi er omheen op geschoond is kan je aan de gang met de stekels,maar zo ver is het nog niet.als het schoner gaat worden smeer het in met betadine zalf,das mooi vettig,en er zullen ontsekingen in de wortels zitten en dan moet genezen.maar niet aan deze droge stekels gaan frunniken,

sterkte alvast

ps,vraagje

van wie is de ukkie iguana? is hij ook bij jullie in huis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,ik ga nog maar effe door,

voer hem hoofzakelijk andijvie,maar om op kracht te komen geef er voer bij dat lastig te verteren is,langer in het buikje zit.

sperci bonen uit blik,een gekookte aardappel,banaan(met wat brinta anders raakt hij verstopt) pak soi is top voer,chineese kool.snij het in dunne reepjes .helaas zijn ze echt alleen maar groente en fruit eters dus duurt het wat langer.

maar op dit moment is tot rust komen het belangrijkste!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben een hele grote veranda. Na een goed jaar het net af te speuren besloten we om een leguaantje te kopen. We hebben dus inderdaad dat klein leguaantje gekocht . Dat kleine leguaantje dat je zag op de foto was ook niet zo gezond. Hij had een stuk van zijn teen en deze was ontstoken, na een bezoek van de arts en een goede zalf gaat het nu al wat beter. Maar deze kwam uit een winkel waar ik dus nooit meer terug kom. Deze is echter super wild hij blaast, bijt en slaat er maar op los dus we bespuiten hem geven hem eten en drinken en deurtje toe.

 

Nu de 5 a 6 jarige leuaan zit terug in zijn terarium dat helemaal gesloopt ontsmet met frontline en terug opnieuw ingericht is. Echt schuw is hij niet hij komt uit een gezin met 4 kleine kindjes hand tam is hij wel geweest maar naar verluid van de vorige eigenaar heeft hij er handerhalf jaar niet meer naar gekeken. Toen mijn echtegnoot om 4 uur deze morgen opstond lag hij in zijn bad en 2 uur later toen ik opstond lag hij ook in bad is dat normaal dat ze er zo lang in liggen ?

 

Deze middag gaan we gauw om bescherming voor de lamp want dat was ik gisteren inderdaad vergeten.

 

Moet ik hem dagelijks mat lauw water baden of meerdere malen per dag?

 

ALVAST HEEL ERG BEDANKT VOOR DE HULP!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed van je dat je de leguaan in huis genomen hebt en jij hem een goede thuis kan geven!

Dat zulke mensen reptielen of eender welk ander dier willen houden snap ik niet als ze er toch niet naar om kijken.

 

Veel succes alvast en hopelijk komt hij er met de tips van anita en jullie goede zorgen snel terug boven op!

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

eerst ever het kleintje.zit er een citus verklaring bij?

van wat je zegd hoe hij is, denk ik dat het een farm bred is uit el salvador ofzo.

het diertje zag er idd niet uit! en zelf met een hele hoop liefde en geduld zal het nooit helemaal goed komen met het dier.nu geeft dat nog niet,maar met een paar jaar heb je een monster in huis.

verder weet je het geslacht van beide dieren,als je 2 mannen hebt,begin nu al naar een eigenaar te zoekken voor 1 van de 2 dieren.

2 mannen in huis gaat niet! echt 100% niet! nu is de kleine nog piep,maar met een jaar hoeven ze elkaar maar te ruiken,al is het in je kleding of je handen,maar ze gaan wild worden,en dan zijn jullie het slachtoffer!(maar ik weet niet of jullie gedacht hadden om beide te houden)

 

de grotere gaat dus zelf al in bad? dat is pas echt mooi! en jawel,ze liggen uren en uren lekker te weken,dit begint pas nadat ze een jaar of 3 4 zijn,maar ze vinden het echt lekker.maar wederom,ze voellen de temp niet,en te lang in koud water kan dus niet.hoe je het oplost het water op temp te houden weet ik niet,maar anders bied hem op gezette tijden water aan,en haal het weg als het afkoelt!

zelfs voor een iggy zijn 4 kids nog te druk hoor,vooral als hij verwaarloost is in de vreselijke bak waar hij inzat.wat goed dat je het gelijk gesloopt hebt,veel hebben ze niet nodig,maar de terra was echt waardeloos.hij zal z,n waardering dus wel laten blijken als je nu goed voor hem bent.

maar nogmaals hou de 2 uit elkaar,de grote vreet hem op hoor!

nou hou ik maar weer even op,ik kan uren door gaan.

sucses :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles zal nu wel goed komen! Wij hopen dat hij snel opgeknapt is!

In ieder geval veel succes ermee en laat ons zeker weten hoe het verder ermee gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zitten gescheiden hoor. De grote zit nu nog in een terra van 150 hoog en 120 breed en 80 diep. Dit tot mijn grote terra af is deze is 280 op 300 op op 1.50. .(Maar daar is nog wat werk aan omdat we het beter doordacht zodat het perfect is, we zijn nu a

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ging even verkeerd dus. We zijn nu nog aan de achterwand bezig. Ze kunnen dus enkele jaren appart gehouden worden.

 

Dan kan de kleine ik de terra waar de grote in zit.

 

De kleine : Ze gingen de papieren nasturen want de baas was er niet. Maar nooit meer iets van gehoord hij zit hier nu 2 maand. Ik weet niet of het een man is. Is dat een agressieve soort dan? Ik kan hem niet laten weken want dan heb ik zeker een paar beten heb er nu al enkele.

 

De grote : Deze heb ik nu afgedekt en ligt lekker te zonnen op zijn schors. Hij heeft wel nog niets gegeten. Ik heb hem paksoi, andijvie, bieslook, kerstomaat (dat at hij naar het schijnt graag ) , appel en aardbei gegeven maar nog niets gegeten . hij neemt het ook niet uit de hand. Ook heb ik er een bakje droogvoer juvenile van exo terra bijgezet maar heeft hij ook nog niet aan geweest.

 

 

Ik heb nog een beetje hoop dat de kleine misschien wat rustiger word omdat hij al eens op mijn arms sprong toen ik zijn ruiten kuisde maar zelf gaan aaien laat hij zeker niet toe. Ik ga eerst nu nog voor het nodige zorgen voor verwarming water en afscherming licht.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil je ook even veel succes met je nieuwe diertje wensen hopelijk komt hij er weer helemaal boven op ;)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt,maar deze dieren zullen nooit,en echt nooit samen kunnen! maakt niet uit hoe groot je bak of je huis is!

deze is al een bijna volwas man,en nog een jaar en dan gaat de kleine ook parings gedrag vertonen.zoals ik al aangaf,ze hoeven elkaar maar te ruiken,en een bronstig mannetje gaat door het lint.hoe lief en aardig dat beide dieren worden,geloof me maar,je weet niet wat je meemaakt.

ik doe zelf ook aan kleinschalige opvang,heb dus ook met 3 mannen in huis gezeten,en het is een uiterst verveldende situatie,die maanden duurt.ondertussen zit je met 2 groene monsters,die geen probleem hebben om hun fustratie op jou te botvieren.als je engels kent is deze link een aanrader .

http://www.anapsid.org/iguana/icfs/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi anita,

 

Ik begreep je wel hoor. Maar ik wist nog niet of de kleine een mannetje is. Nu is dat probleem opgelost hoor. Mijn vriendin heefft de kleine mee naar huis omdat haar slang al 2 maand vermist is had ze nog een paatsje voor een terra. Als blijkt dat het toch een meid is dan kan hij later mee in de grote bak zoniet dan blijft hij bij haar maar kan ik hem toch nog zien opgroeien. Nog een vraagje over de cites kan ik de winkelier verplichten me die cites te geven wat kan ik daar aan doen het is een groot handelaar met verschillende filialen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Gisteren hebben we onze jongen 1 stuk kerstomaat, en een blad andijvie zien opeten. Toen ik deze middag zijn bad proper maakte lagen er twee stekels in, en stoelgang in het bad. Uit het bad doet hij geen stoelgang dus heel moeilijk om voor mestonderzoek mee te nemen. zijn lichaam is voledig ingevallen als hij neerligt op eijn zij is het net of het vel ligt plat op elkaar.

Ik probeer eens een foto te plaatsen. Geweekte kattenbrokjes wil hij niet eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

sinds je hem gekocht hebt,is er nog mest onderzoek gedaan?

nou ja,maakt eigenlijk niet uit!

om je enigzinds bij te staan heb ik fotos nodig, mooie van de staart basis,onderkant en zijkant!daar zouden vetknobbels moetten zitten.

een goede foto van het hele terra,en de juiste temps,onder de spot en op de grond!

waar de terra staat weet ik niet,maar zet hem echt ergens stil,plak alles af behalve 1 schuifdeur.wat staat er op de citus? is hij van hier of komt hij uit zuid amerika! de meeste inport sterven in het eerste jaar.

als er onverteerd voedsel in de ontlasting drijft is het foute boel.geef geen katten brokken,daar zit te veel zout in en krijgen ze nierfalen.

nogmaals geef stevig voer,niks waarvan hij aan de dunne kan raken. en hou hem uit de buurt van de grote,echt ver,bij de buren ofzo(grapje)

baardjes zijn makkelijk,geef ze katten voer,een kuurtje een paar vetmakers en klaar ben je,zo werkt het niet bij gevoelige iggys,zo stoer als ze er uit zien,echt heel veel kunnen ze niet hebben,vooral in het eerste levensjaar!

wacht niet te lang,iggys merk je verder niet veel aan,en overlijden plotseling.

sterkte

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik lees net het berichtje erboven pas!

het diertje is dus verkast!

dat is mooi,maar het verslepen en de nieuwe omgeving levert weer veel stress op.

echt de terra afplakken zodat hij zich veilig voelt,als hij betert kan je het er weer afhalen!

en je hebt hem uit de winkel,en geen citus!

daar klopt echt geen meter van!

buurtwinkel of groothandel,maakt geen donder uit,een overdrachts verklaring moetten ze hebben liggen ,maakt niet uit wat ze er van maken,maar de herkomst en een hand tekening moet erop staan,fluitje van een cent!

zometeen ga je nog zeggen hoeveel je voor het dier betaald hebt!pfft.je bent bedondert,helaas,je wilt goed doen,en neemt een groot prob mee naar huis.

kijk,als je controle krijgt ,nemen ze je dier mee,je moet je bij de rechter verant woorden,en het laatste wat ik wist was de boete 5000 euro!zonder citus ben je hem 100% kwijt,en straat arm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff als ik dit zo toch allemaal lees...

veel sterkte ermee zal nog wel een hele strijd worde

 

 

 

hoi

 

tja,jij hebt geluk met je dier,maar er is maar 12% die uiteindelijk keurig voorbeeldige iggys worden,en dan moet je toch nog goed opletten.

lola is de grootste lieverd,maar ja,is begonnen met ruiten springen.en dat op zeker 6 jarige leeftijd,je schrikt je de hele dag te pletter,en denk dat hij zo door de ruit heenkomt vliegen,als je dan de terra opnmaakt voor hem kan hij echt vliegen,naar je schouder toe,want dat is hij gewent,maar het gaat hard,bek open van de opwinding.pfft hopelijk gaat het snel weer over,anders verhuist hij eenzaam naar boven toe.maae ik heb dit eenmaal meegemaakt vorig jaar zomer,en ik had z,n volle bek afdruk in m,n gezicht staan,bloedent en alles,buiten het lidteken als aandenken zit er ook nog een tandje in.

de tatoo hoef ik dus niet meer te halen,hij heeft me zelf al een mooi aandenken gegeven!

het lange relaas komt dus neer op dit:pas op als het echt goed gaat,ze blijven dingen bedenken,en worden groot,altijd voorzichtig blijven!

(pfft heb ge edit inplaats geqoate,sorry!)

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi anita,

 

Ik denk dat er vooruitgang is. Ik heb al je raad opgevolgd. Ik heb alleen de grote nog. Ik heb zijn terra afgeplakt met krantenpapier. En overdag is het 38 graden s'nachts is het 21 graden. Ik heb zijn eetbak 50 cm van de grond gezet daar is het 28 graden . Deze morgen deed ik zijn groenten en fruit in de bak en zopas ben ik gaan kijken en al de groenten andijvie, paksoi en kerstomaten waren op aan het fruit is hij niet geweest dat waren aardbei en appel. In zijn bad lagen een paar vervellingen van zijn stekels. Ik wil van dit dier echt geen tamme hond maken hoor (grapje). ik laat hem gewoon in zijn waardigheid het is en blijft een reptiel maar ik wil hem gewoon kunnen verzorgen en voor de rest mag hij enkel gelukkig wezen hij heeft al genoeg afgezien.

 

Ik woon in belgie en heb op deze site : http://www.terravzw.org/nederlands/wetgeving.htm

contakt opgenomen in verband met de wetgeving zei gaven me dit antwoord voor belgie:

 

De groene leguaan staat op CITES lijst II(W) . Er is geen certificaat nodig, wel een bewijs van oorsprong ( faktuur, kasticket, overdrachtsverklaring ) en je bent onderhevig aan een meldingsplicht (VLAREM).

 

Dat is in orde de vorige eigenaar heeft me kasticket gegeven en in cotacteerde hem deze morgen voor een overdrachtsverklaring en dat vond hij geen probleem.

Zodra ik morgen zijn overdrachtsverklaring heb ga ik gewoon naar de gemeente voor de meldingsplicht .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi

dat is dubbel goed nieuws op deze mooi dag!

zoals je al wel in de gaten hebt kan ik uren doorgaan,maar vertel geen onzin,en wat iemand er mee doet staat vrij natuurlijk.

maar het gaat de goede kant op,en veilig voellen is nu het allerbelangrijkst.

en dat gebeurt nu dus,hij hoeft niet meer op de grond te eten,wat een erge onveilige plek voor hem is.(en de gassen van de poep zijn zwaar,en zakken naar de bodem,dus met veel ontlasting op de vloer worden ze langzaam vergiftigd)

hou de krantjes er nog even op,en dan stukje bij beetje kan je ze dan weg halen.

en by all means,maak hem een hele brave hond! echt,al is het geen varaan,binnen de korste keren is hij toch een groen monster van anderhalve meter,en kan heel veel schade toebrengen.

als je straks merkt dat hij zich vijandig opsteld naar jou toe,maak je ook groot en breed,spreek hem bij naam streng toe,en als het nodig is haal ook uit,een bad iggy is een bad iggy! en een bad iggy weet donders goed dat hij zich misdraagt,maar hij zal je testen.

leguanen zijn de enigste rept die aan naam herkenning doen,dat is het mooie aan iggys.

maar het mooiste is ook dat de stekels lossen,zal hij het toelaat probeer wat te helpen,en smeer er wat zuivere olie op,om het soepel te houden.

als ik de be wet ken,klopt het dat je met 1 flarum meerde dieren mag hebben?

dat zou mooi zijn,want dan kan je de kleine er ook bij opzetten,maak een copietje,en maak een verhaaltje dat het dier tijdelijk bij je vriendin is!

hoe gaat het nu met de kleine? want die was toch echt zorgelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

De grote lijkt er helemaal overheen te komen . Zijn stekels beginnen vervellingen te lossen. Op gebied van eten is hij een slimerd hij is helemaal gek van kerstomaat . Maar ik heb er vandaag veel lichtgekookte sperziebonen met calcium in gekregen. En de rest ging naar de kinderen (zonder calcium want die groeien a

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps ging weer even fout ! (de kinderen groeien al snel genoeg ui hun kleren bedoelde ik )

 

De kleine is inderdaad nog andere koek. Dagelijks ga ik bij mijn vriendin even voederen maar dat is nog een heel gekkewerk. Hij eet wel heel goed eerst enkel droogvoer maar nu heeft hij de smaak te pakken van verse groenten en fruit. Hij is echt heel aggresief vanaf we aan het tarrarium komen staat hij snel recht en slaat hij op onze handen omdat we aan de drinkbak en eetbak komen. We bespuiten hem regelmatig omdat het niet lukt om hem aan te raken en zo komt de vervelling ook wat losser.

 

Wat denk je annita zullen we deze iets kalmer krijgen hij is nu ongeveer 4 maand.

Hij kan bij mijn vriendin blijven want zij heeft ook ervaring met reptielen ( slange, wateragaam, baardagaam )maar nog nooit een leguaan gehad.

 

alvast bedankt voor de goede hulp mijn jongen is dank zij jou al heel wat beter er is natuurlijk wel nog een lange weg af te leggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

het zal wat worden met hem,ga van het ergste uit,hij word nooit zoals je grote knaap.

het dier is erg slim,en heeft in z,n piep jonge leventje al heel veel meegemaakt en vertrouwt niemand meer, dat jullie goede bedoelingen hebben zal hem worst zijn,hij zal moetten overleven,het blijft een wild dier.

om vertrouwen terug te krijgen zal tijd nemen.

doe me een lol,en geen korrels meer,alleen groente en 10% fruit.niet te veel tomaatjes want daar zit een te hoge zuurte graad in.

is z,n bakkie afgeplakt?

denk aan de 3 rrr,rust regelmaat en reinheid.

voer opgezette tijden,sproei hoouit 1x per dag,de vellen komen heus wel los.

dat hij eet is al een wonder,en de grootste geruststelling.tis een willde baby,socializeren kan wachten,pest hem zo weinig mogelijk.rusrust rust en nog meer rust.

laat me regelmatig weten hoe het met hem gaat,oke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Dit was even schrikken. Mijn grote jongen deed niet anders meer dan eten en nog eens eten. Stoelgang vond ik niet dat had hij nog maar 2 maal gedaan sinds hij hier was. Van de magere jongen was niets meer te bespeuren hij ontplofte bijna (grapje). Ik dacht dat ik hem teveel voedsel had gegeven. Ik heb dus maar onze dierenarts gebeld en die kwam deze namiddag nog langs. Na wat om en weer vragen kwam het er op neer dat hij gezond en gevarieerde voeding had gekregen. Maar zijn darmen waren niet meer gewoon om voedsel te verwerken en moesten gestimuleerd worden. De arts gaf hem een spuitje via de mond en zij dat het wel even ging duren voordat het ging werken. Nu is hij een heel nieuwschierig mannetje als we lings van zijn terra zitten gaat hij ook zo liggen dat hij ons kan zien , gaan wij rechts zitten dan draait hij zich binnen de vijf minuten ook om. Nu was hij nadat de arts 3 uurtjes weg was heel leuk aan het baden. terwijl wij tv keken. Ineens een luide PPPFFFFF wij keken allemaal naar elkaar en beschuldigden elkaar van een grote wind te laten . Wat bleek heel onze jongen zijn bak was

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×