Jump to content
Fragrancy

Vraagje Over Coccon

Recommended Posts

MIjn dola's hebben zich in hun cocon tegen de wand geplaatst.

Maar die coccon is niet volledig dicht. Ik zie de larven nog zitten. Is dit een teken dat ze dood zullen gaan? Of is het normaal dat het niet volledige bollen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

het kan zijn dat ze nog niet voledig af zijn,en de larven dit later afwerken.

bij ons zijn ze allemaal voledig gesloten

 

laat je het even weten als ze ze voledig sluiten?

 

wat ik wel ondervond,is als ze nog maar enkele dagen in het cocon zitten,het cocon nog mals is.

eenmaal iets ouder zijn ze hard,en bijna niet te breken

we hebben nu al onze cocons in een andere terarium geplaatst(beter zichtbaar)

want we zie wel dat er steets meer en meer kevers bijkomen,maar willen ze nu ook wel eens zien uitkomen

 

ook zijn we nu aan het proberen meer snelgroeiende(snel ontkiemende) zaden in het terarium te zaaien.

de kevers eten graag plantenwortels

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang de cocon tegen de zijde kleeft kan het geen kwaad. Zo is de zijde van de bak gwn een deel van de cocon. Ik vind het wel interessant want zo kan je heel het gedaantewisselings process mee beleven.

 

groeten

michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik wou de grond verversen, maar toen zag ik er 3 tgn de wand zitten. Dus heb ik de grond maar gelaten.

 

De coccons zijn al hard. Dus.... Eerst dacht ik dat ene dood was en had ik hem eruit gehaald en dus toen zag ik pas dat hij een coccon rond zich had. Dus ik hoop dat deze zijn coccon nog verder afwerkt.

 

De rest laat ik tegen de wand zitten en kan ik inderdaad het hele proces bekijken.

 

Dat van die zaadjes ga ik ook eens proberen.

 

Nu nog een vraagje. Moet ik iets speciaals doen nu? Of gewoon laten zitten en af en toe de grond terug vochtig maken. OF hoeft dat ook niet ?

Hopelijk halen ze het tot kevers :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd de bak precies houden zoals de kevers gehouden moeten worden met poppen erbij dan zal het goed gaan. de kokon niets aan doen komt helemaal goed :)

 

de larven eten vermolmd hout en houtjes uit potgrond e.d wortels van planten en de kevers zelf eten de bloemen bladeren fruit enz.

 

grtjess

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik met de sproeier rondga om de baartjes te sproeien,sproei ik ook de grond van de keners

daar groeid de tuinkers goed van ;)

 

eenmaal op gang gaat het zeer snel vind ikzelf

 

elke vrouwelijke kever legd elke dag ongeveer 5 eitjes(geloof wel 3a4 maand lang)

 

na enkele weken heb je veel kleine larfjes

 

niet alles wegoogsten,de helfd laten zitten,en een nieuw doosje larven erbijdoen,als je larven groot zijn(om inteeld te voorkomen(weet niet of dit moet,maar ik doe het voor de zekerheid toch maar))

 

heb er al wat weggedaan,om een nieuwe kweek te starten,en heb nu zeker nog meer dan 50 kevers zitten;

 

de kevers eten het liefst de stuifmeelkorrels vanop de online-shop

daar komen ze alemaal voor uit de grond

verder kiwi,banaan,appel (onbespoten)andijvie

 

de larven erwten(ikzelf neem planterwten die ik onder de grond meng)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat er paar gaatje in cocon zitten kan geen kwaad laat de cocon zoveel mogelijk met rust deze soort heeft daar zoveel last niet van ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×