Jump to content
Sign in to follow this  
ben_lodewijks

Duur Van De Verlichting

Recommended Posts

Hoi,

 

Mijn jongste baartje ligt gewoon de hele dag op onder de tak helemaal opgerolt te slapen. Ik heb al 2 spots in mijn terra geplaatst om de temperatuur te doen stijgen.

Maar hoe lang moet de verlichting branden? hoe lang in de zomer en hoe lang in de winter?

Ik geen flauw idee hoeveel graden het is in de terra.

Moet ik een thermometer en vochtigheidsmeter in huis halen of hoeft dit niet?

 

Grtzz. Ben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ben ;)

 

een thermometer is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een termometer aanschaffen Ben! zo kan je altijd kijken of je terrarium op juiste termpratuur is! :o

 

Verdere info kun je natuurlijk ook op deze site vinden, sucses ermee ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou eigenlijk al een thermometer moeten aangekocht hebben voor je je baardje kocht. Je moet de terra normaal proefdraaien zodat je nog weizigingen aan de lampen enzo kan aanbregen en zodat je precies weet hoe arm het in elke hoek en onder de spot is.

Ook zou ik toch aanraden om een hygrometer te kopen. Dan kan je ook aflezen hoe de luchtvochtigheid in je terra is en of hij niet te hoog is enzo.

 

Een thermometer en hygrometer kan je hier online kopen bij Marc. Ik heb ze zelf ook van hem gekocht, zijn niet duur en werken goed!

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op mijn caresheet staat:

 

Temp overdag (winter): 28-30 /30-32

(zomer): 42-44

 

Temp s'nachts: 18-20/20-22

 

Lichturen per dag:

 

winter: 10-12

zomer: 12-14

 

 

Nu heb ik eignlijk ng een vraagje, hoe laten jullie de temperatuur eignlijk dalen van de terra of doen jullie dat niet?

Wnt ik heb gwn 22 graden en onder de lamp isset rond de 45 graden.

MOET je dr echt een verschil in maken??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

met lichturen en temperatuur wordt meestal gespeelt door kwekers

en dit om zo de periode wat in de hand te werken om in rust te laten gaan

en zo de paringsdrift met eventuele paring en eileg te bepalen

ikzelf pas dit zelden toe omdat de dieren in een volglasterra zitten en uit ervaring weet ik dat ze zich aanpassen aan de lengte van de dagen van buitenaf met name het daglicht

dus als je een volglasterra hebt en de dieren staan in een plaats waar veel daglicht is regelen ze dit zelf

zo laat ik de natuur toch een beetje zijn gang gaan

maar zoals blijkt uit de caresheet zullen anderen het weer anders doen

ook de omstandigheden spelen hierin een belangrijke rol

zoals matriaal terra en plaats van het terra

nu wat het dalen van de temperatuur betreft dit kun je toepassen door een dimmer te plaatsen met een tijdklok

zodanig dat de lichten langzaam doven

een verschil moet je echt maken

reptielen zijn koudbloedig en regelen dus hun lichaamstemperatuur door de omgevingswarmte

baardjes zitten in de natuur ook niet de ganse dag blootgesteld aan hoge temperaturen

als het te warm wordt verhuizen ze naar een koelere plek, op deze manier kunnen ze hun lichaamstemperatuur op peil houden dit noemen we "gedragsthermografie" in het terrarium moeten ze dus ook kunnen kiezen

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey..

als ik de temperatuur in mijn bak aanpas hang ik de lamp hoger of lager, en dan net zo lang proberen tot dat ik de juiste temperatuur heb op de hoogste plek waar de baardjes onder de lamp kunnen zitten.

zo lukt het wel, en als je bakt te laag is of je lamp niet kunt verschuiven, dan moet je idd een dimmer aanschaffen.

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×