Jump to content
Sign in to follow this  
lexke

Muizen Kweken?

Recommended Posts

Hoi,

 

Een hele tijd terug had ik eens gelezen dat er iemand was die zijn baardagaam te koop zette. Hij vond het verschrikkelijk, maar het was zijn enige keuze.

Door geldnood kon hij zn baardje niet meer onderhouden, dus wilde hij hem liever overlaten aan een ander baasje.

 

Er kwam toen reactie op, en vele tips om geldbesparend een baardagaam te houden. Er werd hem voorgesteld om een klein muizenkweekje te starten, en zo de baardagaam telkens te voeden met pinkies.

 

Voor mij zou dit ook wel een goed idee zijn. Niet bepaald uit geldnood, maar uit gemakkelijkheid.

 

pinkies zijn toch vele voedzamer dan krekels en sprinkhanen? Dus kan je bv 20 krekels op 1 dag vervangen door 2 pinkies op een dag?

 

Wel, zijn dat het geen varaan wordt he :lol:

 

Om misverstanden te voorkomen: ik vraag dit jullie eerst he. ik heb dus nog geen muizen gekocht.

 

groetjes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou

ook maar niet kopen dan hoor

een muis bevat veels te veel vet om dagelijks te voeren

en ja jij eet toch ook niet elke dag kip patat en appelmoes???

dus nee hou het maar lekker bij veel variatie vind je baardje vast veel fijner

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor mij zou dit ook wel een goed idee zijn. Niet bepaald uit geldnood, maar uit gemakkelijkheid.

ik heb zelf ook een tijd muizen gekweekt. Ik gaf mijn baardjes maar heel af en toe een pinkie, niet vaak. Maar dat 'gemakkelijkheid'.. het was niet moeilijk ofzo, maar je hebt al snel veel meer muizen. ze stinken heel erg als je er een aantal hebt, en dan heb je waarschijnlijk geen tijd om al die hokken elke dag schoon te maken (muizen stinken veel erger dan ratten)

dus je bent best veel tijd kwijt aan het verzorgen van de muizen. en ik was ook 1 hele grote zak voer per 2 weken kwijt aan het voeren.

soms had ik ook wel eens dat ik een paar dagen niet goed genoeg had gekeken (ze stonden bij mij in de schuur) en dan hadden ze al jongen zonder dat ik het merkte. die werden al te groot om nog te kunnen voeren dus toen zaten we er mee.

ik heb er uiteindelijk veel weg moeten doen omdat het er opeens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze te groot wordn kun je ze verkopen aan slangenhouders e :P

Kben ng altijd ant twijfele ofk mijne wel pinkies ga geven.

Als ze misbijten dan kan je die muis horen piepen, en kdenk dat da bij mij door merg en been gaat :s

En ja insecten is iets anders daar kijk ik heel anders tgnop

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo lexke.

 

een baby muisje zal ook voor je schoprpje passen(als deze volwassen is) maar met het aantal dieren die jij hebt is een kweek niet geldbesparend en muizen kweken dan nog eens zeer snel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pinkies na enkele dagen te groot voor je baardagaam?

Lijkt me sterk.... denk dat je je baardagaam gewoon zwaar onderschat...

 

Wij hebben enkele maanden geleden onze goedlopende muizenkweek moeten stoppen omdat we bloedmijt hadden in de muizenkweek. Maar zijn nu sinds vorige week weer begonnen en kunnen niet meer wachten om de baardagamen weer regelmatig lekkere pinkies of enkele dagen/week oude muizen te geven !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze te groot wordn kun je ze verkopen aan slangenhouders

 

veel slangenhouders kweken ze liever zelf omdat ze dan weten wat ze voeren

en zoveel vraag als dat je aan kunt met een muizenkweek is er ook weer niet hoor

wij hebben een ratten kweek

maar wij voeren dan ook aan de slangen en de jonge ratjes aan de baardjes ed

en dat gaat prima

maar als je maar enkel dieren hebt loont dit echt niet

en voor af en toe prima maar als hoofdvoer zeker af te raden

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

wordt dit dan afgeraden?

 

Het zal zeker geen probleem worden dat ik teveel muizen zal krijgen hoor.

ik was zowiso van plan om gwn een koppeltje te kopen. waarvan ik het vrouwtje regelmatig zal laten rusten. de geboren kleintjes zal ik niet groot laten worden.

 

is een baardagaam dan zo anders qua 'bouw' ?

het is toch een alleseter, en kan toch perfect op muizenvlees leven?

 

1 muis bevat toch enkele krekels. is het dan niet zo dat als je nu 20 krekels voert, of 1 muis, dat het gelijk blijft?

 

groetjes

 

ps: als die persoon zijn baard nu al maanden enkel muizen geeft, wel monster is het dan niet geworden haha ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

een krekel bevat geen of nauwelijks vet

en een muis bevat dus veel vet

als jij elke dag vet eet word je dik

wij kunnen dan gaan lijnen

ons vet kunnen we weer op verbruiken

door meer te bewegen en minder tot ons te nemen

door minder energie op te nemen door dus minder of anders te eten

worden onze vetreserves aan gesproken

deze worden omgezet in energie

bij een baardagaam werkt dit anders

een baardagaam zal bij een dieet zn vetreserve,s proberen op te nemen

maar die kan dat niet

zn licgaam is daar niet voor gebouwd

het vet zal daarom allemaal rond de lever komen te zitten

een baardagaam die lang niet heeft gegeten door bijv.ziekte

moet je ook langzaam voeden zeker met dwangvoeding

op basisvan kattenvloeibare voeding

dit bevat veel vet

leuk om aan te sterken

maar te lang gebruik zorgt dus voor leververvetting

elke dag muisjes of zelfs om de dag zogrt dus voor een te vette

of in een verder stadium dode baardagaam

variatie is en blijft de boodschap

lekker alle voedseldieren afwisselen

en groente en fruit afwisselen

daar doen ze het toch echt het beste op

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm een muizenkweek weet waar je aan begint :D

je begint met een aantal en voordat je het weet heb er veelste veel

ik spreek uit ervaring hihihi

ik had na een tijdje 3 bakken met met muizen in 2 bakken ongeveer 20 en dan nog een bak met 30 ofzo als het er niet meer waren

me slang had toen voedsel genoeg :P

 

en ook zijn muizen heel moeilijk te verkopen!!!! en ja ze kunnen goed stinken dus met schoonmaken 1 x in week ben je er niet als je er veel hebt

 

wat ik als tips wil meegeven dat als je een nest hebt er gelijk een groot aantal bij mams weghaalt bij de geboorte of enkele dagen later en er diepvries voer van maakt klinkt zielig weet ik en er maar 1of 2 volwassen laat worden en paps er niet altijd blij laten want vruchtbaar is mams gelijk weer naar het werpen van de jongen

 

 

groetjes melanie

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm een muizenkweek weet waar je aan begint :D

je begint met een aantal en voordat je het weet heb er veelste veel

ik spreek uit ervaring hihihi

ik had na een tijdje 3 bakken met met muizen in 2 bakken ongeveer 20 en dan nog een bak met 30 ofzo als het er niet meer waren

me slang had toen voedsel genoeg :P

 

en ook zijn muizen heel moeilijk te verkopen!!!! en ja ze kunnen goed stinken dus met schoonmaken 1 x in week ben je er niet als je er veel hebt

 

wat ik als tips wil meegeven dat als je een nest hebt er gelijk een groot aantal bij mams weghaalt bij de geboorte of enkele dagen later en er diepvries voer van maakt klinkt zielig weet ik en er maar 1of 2 volwassen laat worden en paps er niet altijd blij laten want vruchtbaar is mams gelijk weer naar het werpen van de jongen

 

 

groetjes melanie

idd,

ik was ze ook van plan om meteen na geboorte in de dipevries te zetten. heel zielig, maar ja ...

 

Maar als ik de muisjes niet als hoofdvoedsel kan gebruiken, zal ik ok niet aan een kweekje beginnen. dan lijkt het me vrij nutteloos om die beestjes er op los te laten kweken, en telkens de jonkies in te vriezen.

 

Dan maar verder online krekels etc. bestellen :D

 

Groetjes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×