Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Bark Als Bodembedekking?

Recommended Posts

Volgens Marja Kik is zand vaak een oorzaak van vroegtijdige dood bij een baardje, omdat het zand de boel verstopt en niet oplost in de maag. Zij noemde als alternatieven kunstgras (niet mijn voorkeur, zo'n groene mat) en bark. Nu heb ik even gegoogled, en zie dat bark vnl. gebruikt wordt in tropische terraria, en in verschillende groottes te krijgen is. Heeft iemand van jullie ervaring met bark, en is dat een goede of een slechte ervaring. En hoe maak je het schoon, zand zeef je natuurlijk, maar hoe doe je dat met bark?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Zoals ik al in een ander topic heb vermeld raad ik het af om bark

te gebruiken bij baardjes.

 

Bark verteerd niet in de maag dus hoe Marja Kik dit aanraad is voor

mij een raadsel. :huh:

 

Als je je echt wilt dat je baardjes niets van bodembedekking binnen

krijgen zul je inderdaad met kunsgras of zeil moeten gaan werken.

 

Wij proberen zoveel mogelijk de natuur na te bootsen, en gebruiken

daarom zand.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

zand verteert ook niet in de maag. De maag van een baardagaam bevat een zuur dat minder agressief is als bij de mens.

Daarnaast mag je een proef doen met zoutzuur (behoorlijk zuur) met daarin zand. Dat zand zal niet oplossen.

 

Maar ik ben het volledig met je eens, in de natuur is ook zand, dus ik blijf gewoon zand gebruiken. Ik neem niet alles voor zoete koek aan, zo'n nep grasmat moet ik al helemaal niet in mijn terra hebben. Ziet er ten eerste niet uit, en ten tweede lijkt het me een crime om schoon te maken.

 

Nee, als ik zo'n grasmat erin zou leggen, laat ik ze ook meteen op voetballes bij de plaatselijke voetbalclub en zetten we er 2 doelen in :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nia wij gebruiken bark bij de slangen

en precies wat je zegt schoonmaken is lastig

wij althans gilliam haalt zoveel mogelijk van de ontlasting weg

blijft dus aan blokjes hout/bark welleens stukje zitten

maar dat is dan lastig te zien

eens in de zoveeltijd wast hij zn bark door het in een teil met super heet water schoon te spoelen

uitlaten lekken en iets laten drogen

en dan gaat het er weer in

en ja om de zoveel tijd vervangen we de hele boel

bark vind ik voor baardagamen net als houtsnippers absoluut niet geschikt

bark is er in mijn weten maar in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, dat trainen lijkt me vrij makkelijk te gaan hoor, want ik haal ze er regelmatig uit en dan zitten ze ook meteen te poepen, je hoeft dat dan volgens mij maar een paar keer te doen, en ze hebben het door. Het zijn hele slimme beestjes.

Ze vertonen bij mij, net als bij die 2 van Wil, ook alleen maar buiten de bak paarneigingen, en dan ook alleen Godzilla naar Reign toe. Reign wil daar helemaal niks van weten, volgens mij is ie of a-seksueel of homo. Op vrouwen vallen doet ie in ieder geval niet, en Godzilla is toch echt een prachtig vrouwtje.

 

Ik heb gisteren een beetje rondgesurfd op internet, en bark is er wel in verschillende formaten, van heel fijn tot grof. Ik ga dit weekend met mijn kids naar de Vogelkelder in Den Haag, ff rondsnuffelen, kan ik het ook allemaal eens in het echt zien.

 

Maar ik ben niet van plan om het te nemen. Er schijnt ook iets nieuws te zijn op reptielengebied, dus daar wil ik ook even naar kijken.

 

Ach ja, zo blijft een mens bezig....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×