Jump to content
Sign in to follow this  
wodjeka

Mijn Niet-reptielen Beestjes

Recommended Posts

Naast mijn slangen heb ik ook nog een veestapel met andere dieren :P , hier zijn ze dan:

 

Mijn grijze roodstaart papegaai jojo (zeg djodjo):

DSCF1013.jpg

DSCF1001.jpg

 

Mijn katten:

Marshall; kruising mainecoon:

DSCF1033.jpg

DSCF1035.jpg

en de andere kat; Zwartje:

DSCF1026.jpg

 

En mijn jack russel Wodka:

DSCF1043.jpg

 

mijn tenrecs, ook wel madagaskar boomegel genoemd, maar het zijn geen egels!

DSCF1209.jpg

DSCF0706-2.jpg

DSCF1211.jpg

 

Mijn aquariumpje:

DSCF1175.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je een dier als die tenrecs houden? :blink: cool :) heb ik echt nooit eerder gezien, hou je ze?

 

en voor de rest, mooie verzamilng nog :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tenrecs die ik heb zijn zeer goed te houden, je kan ze prima huisvesten in een hoog terrarium (ongeveer 100x50x100 voor een koppel) Je moet wel de juiste temperaturen gebruiken, en ook houden ze een winterrust. Kwa voedsel eten ze allerlei insecten, zacht fruit (kiwi / banaan), kattenbrokjes, vlees uit blik en eendagskuikens. Heel moeilijk te houden zijn ze dus niet.

Zijn alleen geen echte knuffelbeestjes, ondanks dat sommige toch zeer tam kunnen worden. Als mijn tenrecs een goeie bui hebben klimmen ze soms op me handen en armen als ik in de bak bezig ben.

Het zijn wel diertjes die pas in de schemer en de nacht actief zijn, en overdag lekker verstopt liggen te knorren!

Geslachtsonderscheid bij deze diertjes is lastig te noemen, ze hebben namelijk een cloaca en de geslachtsdelen zitten van binnen. Mannetjes produceren soms bij vreemde luchtjes of bij het zien van een ander mannetje oogvocht, alsof ze witte tranen huilen. Sommige mannetjes doen dit echter niet dus het blijft lastig bij deze diertjes. Vermoedelijk heb ik een trio, 2 dames met 1 man en hoop dan ook heeeeeeeeeeel erg dat ik volgend jaar jongen van ze krijg, tijd zal het leren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn zo 10 tot 18 cm lengte, en wegen tussen de 150 en 230 gram, in de winter zijn ze wat zwaarder omdat ze dan reserves opslaan. Ik zal straks even kijken of ik een foto kan maken op de hand, kan je het goed zien.

 

Je moet in het terrarium wel veel klimgelegenheden maken, en liefst beklimbare wanden, omdat deze beestjes in het wild in bomen leven en dus gek zijn op klimmen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb wel fotos maar ze zitten nu in een klein nood terrarium omdat we van de week nieuwe meubels krijgen. Als de meubels er zijn krijgen ze ook een nieuw en groter terrarium, dan zal ik eens nieuwe fotos maken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ook, het zijn echt schatjes zeg! Hoe kom je erbij om deze te gaan houden, ik heb al van veel dieren gehoord, maar nog nooit van deze!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam ze tegen op een reptielenbeurs, heb me er toen in verdiept, en besloten ze te nemen. Na goed zoeken kon ik er 1 overkopen van iemand (vrouwtje) en enige maanden later heb ik er een koppeltje bij gekocht en had ik er drie!!

Deze diertjes zie je niet veel maar worden wel eens op reptielenbeurzen aangeboden en ook gekweekt door liefhebbers van exotische zoogdiertjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben al sinds ik irene ken hevig verliefd op deze apart diertjes

vind ze echt gaaf

noem ze vaak kruising tussen rat egel en...............hahahaha

gaaf he

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas zijn de foto's niet zo scherp, ook was de tenrec erg lui, ze zitten momenteel in winterrust, vandaar dat ie zo slaperig kijkt :D

Zo krijg je beetje indruk hoe groot ze zijn:

 

opgerold als een egeltje:

DSCF1567.jpg

 

als ze denken dat het veilig is ontspannen ze:

DSCF1575.jpg

DSCF1576.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, wat snoezig, wat een scheetje, kleiner dan ik dacht trouwens, en kunnen ze zo goed klimmen? En die stekeltjes voelen die net zo aan als bij een egeltje? Zijn ze wel familie van de egel?

 

vragen vragen vragen, maar het is allemaal zo interessant op dit forum, ik heb hier al zoveel geleerd!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen zeer goed klimmen, in het wild worden ze veel gezien hoog in de bomen, ook in het terrarium klauteren ze alles af.

De stekeltjes voelen inderdaad hetzelfde als bij een egel, als ze zich oprollen prikken de stekels heel erg, anders zijn de stekels nog "aaibaar".

Het is geen familie van de egel, tenrecs zijn echt een hele aparte groep dieren, ze worden wel het meest vergeleken met egels en spitmuizen, maar zijn het beide niet. Je hebt bijvoorbeeld ook tenrec soorten met gewoon haar, maar ook met grote stekels zoals bijvoorbeeld een stekelvarken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×