Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Zin In Een Slang

Recommended Posts

Jongens, vraagje, ik krijg steeds meer zin in een slang. Eerdaags gaan mijn baardjes over in een nieuw terra. Voorlopig wil ik het oude terra nog als reserve houden voor als Reign paarneigingen krijgt. En voor hem komt er ook een groter terra aan, zodat ik ze gescheiden kan houden.

Zodra het tweede terra klaar is, heb ik dus dit oude over, leeg staan is ook zonde, zeker omdat ik al heel lang zit te denken over de aanschaf van een rattenslang.

 

Dus ik heb jullie adviezen nodig. Mannetje of vrouwtje, vanaf welke leeftijd. Hoe krijg je zo'n beestje handtam. Levend of dood voedsel. Inrichting terra. Maakt het voor een slang iets uit of je hem alleen of met z'n tweetjes houdt. Lampen. Hoevaak eten. Hoelang kan een slang zonder eten. Wanneer is hij volgroeid. Moet je hem ook in bad doen, of volstaat een bad in zijn terra. Moet je ook nevelen.

Ik vergeet vast nog iets te vragen, maar ik ben ervan overtuigd dat de slangenkenners onder jullie mij uitstekend kunnen informeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patherophis guttatus guttatus

 

Latijnse naam: Pantherophis guttatus guttatus

Ned. naam: Korenslang , rode rattenslang, maisslang

Lengte: gem. 120 cm

verwachte leeftijd: 10 tot 25 jaar

Land van herkomst: Oorspronkelijk USA

Voedsel: muizen, ratten, veeltepel-

muizen

Geslachtsrijp: na 2,5 jaar (300 gram)

Tempratuur: 22 tot 28 graden

Cites: geen.

Elapheguttataguttata4.jpg

Inleiding

 

De Pantherophis guttatus is de perfecte beginnersslang, dit komt door een aantal factoren:

Deze slangen stellen weinig eisen aan hun omgeving, zolang de temperatuur maar goed is, maar hier kom ik later op terug. De guttatus wordt ook niet al te groot, dit is wel fijn voor de beginnende slangenhouder, ook hebben deze slangen weinig problemen met eten, ze accepteren meestal dode muizen, levende muizen is al helemaal geen probleem. Ook heeft de guttatus over het algemeen een erg rustig karrakter.

Een bijkomend voordeel dit, dat deze slangen erg actief zijn en dit is zeer aantrekkelijk voor de (beginnende) slangenhouder. Ik vind bijvoorbeeld een Konings python erg mooi, maar omdat deze slangen erg passief zijn, zul je ze "bijna" niet zien en kijk je de hele tijd tegen een "lege" terrarium. Hier heb je bij guttatussen geen last van.

 

 

Huisvesting

 

Voor een volwassen koppel volstaat een terrarium van lxbxh = 100x50x50 cm. Groter mag altijd.

Aangezien deze slang een echte klimmer is, is het een must om voldoende takken in het terrarium te plaatsen. Deze worden veelvuldig gebruikt.

Ook mogen diverse schuilmogelijkheden niet ontbreken, het is verstandig om op meerdere plekken een schuilmogelijkheid te cre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bas, jeetje, dank je hoor, zoveel info. Even over dat klimmen, is het dan niet leuker voor het beestje dat ie meer de hoogte in kan, dus een hoger terra nemen. Of vindt ie het ook leuk om langs een kronkeltak in de lengte van het terra te gaan.

Ik heb hier een leeg terra van 60x40x40 (lxhxd) staan, hoelang kan een guttata daarin?

 

Is het belangrijk om de slang regelmatig uit de bak te nemen, net als bij baardjes, om hem handtam te maken?

En moet je de muizen ook bepoederen?

En heeft de slang ook multivitaminen nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kennis van mij heeft alllllemaal nakweek in alle soorten en maten. zoals snow, missing red, chocolate, buttercream enz enz enz. te veel om op te noemen.

 

als ik rattenslangen zou neemt zou ik persoonlijk 2 nemen. want dat staat ook wat leuker in het terrarium. qua geslachten kan je zelf kiezen wat je neemt. maar het is altijd leuk om in de toekomst jongen slangetjes te hebben.

 

verder zou je ook een koningspython kunnen nemen. die worden ook niet zo groot en vind ik persoonlijker mooier. ik hou niet zo van rattenslangen omdat deze zo dun blijfen. koningspythons worden haast niet groter als 1,2

post-12-1163953738.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

60x40x40 moet lang genoeg zijn voor 1 tot anderhalf jaar..

als je er 2 neemt zou ik iets groter doen maar gutatta's kunnen ook heel goed alleen, maak veel klim gelegenheid en schuilplatsen dan lijkt het terra ook al veel groter;)

 

gr bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ze stinken niet maar als je een drolletje in de bak hebt liggen. dan laat je het gewoon opdrogen totdat het hard is.. en dan pak je een boterham zakje en pak je het zo eruit.. de houtsnippers kan je niet schoonmaken dus zul je om de zoveel tijd moeten weggooien en nieuwe houtsnippers erin doen

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Nia wat leuk dat je een slang wil nemen en dan soort vragen geef ik altijd een antwoord ook op marktplaats zijn ere veel mensen die vanalles willen weten en terecht als je zo'n dier wilt beginnen ,..mag ik je dan qua soorte even een update geven,heja de rattenslangen zijn best aardig al moet ik wel zeggen dat je deze dieren erg veel ziet en je ze straks aan de straatstenen bij nakweek niet meer kwijt kunt !!! want er is een overvloed aan deze dieren de diern worden eenvoudig weg te veel gekweekt,..misschien is een van de vele Thamnophis soorten iets voor jou of Nerodai dat zijn als eerste de grasslangen uit de vs de normale visetende soorten en zelfs insekten worden gegeten heel makkelijk en deze woredn zeker niet groot,..ook maar een cm of 70 ,de nerodia zijn iets forser maar iet aparter,..en kun je tenminste nog mee op een beurs tercht komen als je daar kweek mee hebt,...

worden ook wel een dik 1,20 ,..verder als je een kleine bak en weinig ervaring met slangen als zodanign zla ik je een aantal zeer beschaafde soorten op een rij zetten ,..

1)De Natrix maura ,..adderringslang een kleine, niet giftige, goed te verzorgen slang, die het prima doet in het terrarium. Contrastrijke (op adders gelijkende) individuen zijn bijzonder attractieve dieren. Ze kunnen oud worden, zo'n 12 tot 20 jaar. Het zijn gemakkelijke eters, planten zich uitstekend voort en vertonen een prettig natuurlijk aandoend gedrag in het terrarium. Adderringslangen zijn typische visjagers die veel activiteit in het water vertonen en daardoor prima gehouden kunnen worden in een aantrekkelijk ingericht aquaterrarium. Met zijn variabele uiterlijk en al zijn voordelen blijft maura mijn favoriet. Toch komen we deze kleine Europese slang niet veel tegen in de liefhebberij.

2)Heterodon nasicus ,heel bijzonder de Haakneusslang,!!!! een prachtdier waar ej je vingers bij aflikt een soort gelijkend op een adder of ratelslang maar met een temperamnetvol en aandoenlijk geedrag eecth een karakterdier!!!!!! ik heb sinds een paar maanden naast mijn Monsterpythons zo'n kleine rakker kunne krijgen heel mooi en ik wil me nooit meer kwijt erg actief makkelijk in hanteren en erg riustig terwijl je m wilt verschonen,de diern hebben weleen warmte lamp nodig maar in de winter kun je die uitzetten dan allleen een paar uur onder de ,..kabel en das voldoende zelfs veel mensen zetten deze in de schuur ene maand opf 3 een echte overmwinterpalaats dus,....

word maar een cm of 50 - 60 en heel makkelijk in een refdelijk eenvoudign terrarium te houden ,...muis etend dood of levend,...

Deze slang komt voor van Zuid-Canada door het midwesten van de VS tot aan mexico. Waar ze meestal in zanderige omgevingen te vinden zijn.

Ze hebben een vrij fors lichaam met een brede nek en kop met daarop natuurlijk de kemerkende puntige haakneus. Deze slang kan tot zo'n 90cm groot worden. Ze zijn lichtbruin tot gelig-grijs met op de rug vrij regelmatige donkerdere vlekken.

De haakneusslang is voornamelijk overdag actief en graaft zich vaak in om zich te beschermen tegen extreme temperaturen

Omdat dit dier vrij klein blijft is het ook aantrekkelijk te houden voor de meeste mensen.

Voor de slang moeten we een vrij droge omgeving cree

Share this post


Link to post
Share on other sites

JA de groeten van Marc nog en nu een paar plaatjes voor de 1,2 en 3,...

Veel plezier,!!!.....

post-12-1164394432.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste foto is dus een adderringslang een jong se worden heel donker soms en ook fel goudgeelig qua achtergrondtekening en met de prachtige zigzagstreep zijn ze een plaatje,,nu de 2 de is een Haakneusslang,..let op,!!! dit word een ding sang!!!....maar heel pittig!!!

post-12-1164394841.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste foto is dus de adderringslang een heel jong dier nog maar erg mooi, en de meeste woredn echt donker qua rugtekening en erg goudgeelig soms qua achtergrond,..de tweede foto is de haakneusslang,.ook al zo'n prachtbeest.....

post-12-1164395223.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als laatste de groene Opheodrys aestivus,ruwe grasslang.....ene kijk maar goed,.. ik hoor t wel weer,..!!!

Groet M

post-12-1164396110.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×