Jump to content
Sign in to follow this  
Saybia

Inrichting Terrarium En Lampen...

Recommended Posts

Heey allemaal,

 

Ik heb een terrarium van 1.20 bij 50 bij 60 cm.

En ik krijg daar vanaf a.s zaterdag 2 jonge baardagamen in.

 

Voor de inrichting heb ik nu een achterwand, zand, een warmte lamp, een uv lamp en 2 grote takken.

Ik lees in veel boeken dat ze ook een steen nodig hebben om op te zonnen, is dit ook nodig als je al takken hebt?

 

Weten jullie nog iets wat ik er in kan zetten of erin kan maken? Ik las over een soort verdiepingen die aan de achterwand worden gemaakt, maar is dit persee nodig?

 

En tenslotte heb ik nog een vraag:

Hoelang moeten de lampen branden overdag? ik las dat ze in de winter 9 uur aan moesten, in de herfst 10 uur en in de zomer 12 uur.

Moet dit ook al bij onvolwassen baardagamen?

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

dit ziet er al goed uit :rolleyes:

enkel zou ik 2 warmtespots nemen met verschillende wattage

een rots of steen is wel aangenamer voor de dieren als je deze als zonneplek gebruikt

deze steen houd de warmte vast en de dieren vinden het fijn hierop te vertoeven

wat ik er nog zou inzetten is een grot of schuilplaats

een verdieping kun je er inmaken zodat de dieren dichter bij de UV lamp kunnen en om het loopopervlak te vergroten

bij jonge dieren hoef je niets aan de lichturen te veranderen

zo ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd naar je terra en je baardjes hoor

gelijk fotos maken he als ze erin zitten haha

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

zo'n steen is best belangrijk, ik had dit eerst ook niet en toen had mijn baardje problemen gekregen met het verteren van zijn eten, was echt zielig!:(

die steen houdt de warmte vast en zorgt ervoor dat het eten sneller en gemakkelijker verteerd, en zeker bij kleine baardjes!

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej dankje wel voor jullie reacties, wat voor steen kan ik daarvoor gebruiken? Moet ik die persee in een dierenwinkel kopen of kan ik ook een steen of kei bij een tuin centrum kopen?

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okej dankje wel voor jullie reacties, wat voor steen kan ik daarvoor gebruiken? Moet ik die persee in een dierenwinkel kopen of kan ik ook een steen of kei bij een tuin centrum kopen?

Groetjes

Hoi ;)

 

nee die hoef je niet perse in een speciaalzaak te kopen

een gewone rots uit tuincentra of eentje die je in de natuur vind voldoet ook

wel eerst ontsmetten bv. door af te koken

flagstone of leisteen voldoen prima omdat deze donker van kleur zijn en de warmte goed vast houden

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

de stenen die ik in min terrarium heb liggen heb ik gewoon in het tuincentrum gekocht! daar hebbe ze best veel verschillende soorten. en ze zijn een stuk goedkoper!! verder maakt het niet uit welke steen, iedere steen neemt warmte op en daar gaat het eigenlijk om!

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is 12 uur verlichting voldoende? Ik dacht dat 14 uur in de zomer gebruikelijk was :blink: en gedurende de koelere periode van een week of 8 een verlichtingsduur van 10 uur.

Althans, dit is wat ik mensen altijd gezegd heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 tot 14 uur per dag is goed!

mij is verteld dat als je niet gaat kweken dat je geen winterperiode hoeft na te bootsen! anders wel maar ik weet niet precies hoelang de lamp dan moet branden, je moet het dan wel langzaam af en op bouwen!

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook een leuke schuilplaats voor hem maken door stenen op elkaar te stapelen ( wel stevig)

 

gr bas

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tot 14 uur per dag is goed!

mij is verteld dat als je niet gaat kweken dat je geen winterperiode hoeft na te bootsen! anders wel maar ik weet niet precies hoelang de lamp dan moet branden, je moet het dan wel langzaam af en op bouwen!

gr jeroen

baardjes beslissen meestal zelf wanneer ze in winterrust willen, en dan helpen we ze daarbij door licht en voedsel te verminderen

Het is zeker goed om dieren waar je mee wilt kweken in winterrust te doen, maar ook baardjes die niet gaan kweken kunnen in winterrust gaan

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×